«تعادل» بررسي كرد

سياست سهامداري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - ۰۰:۱۹:۵۶
کد خبر: ۳۰۶۱۷۰
سياست سهامداري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني

وزارت نفت با علم به اهميت تبديل نفت به فرآورده و فروش آن، اقدام به همكاري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني كرده است. اين سياست در ابتدا در ونزوئلا دنبال شد و سپس در ازبكستان مدنظر قرار گرفت. 

وزارت نفت با علم به اهميت تبديل نفت به فرآورده و فروش آن، اقدام به همكاري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني كرده است. اين سياست در ابتدا در ونزوئلا دنبال شد و سپس در ازبكستان مدنظر قرار گرفت. 
به گزارش خبرنگار «تعادل»، در اين سياست با صدور خدمات فني و مهندسي دانش بنيان به كشورهاي هدف در پالايشگاه‌هاي نيمه فعال اين كشورها سهامدار شديم. واقعيت اين است كه اگر تخصص جوانان ايراني و توانمندي شركت‌هاي دانش بنيان حوزه خدمات فني و مهندسي تجهيزات پالايشي در كشور وجود نداشت؛ ايران به هيچ‌وجه امكان سرمايه‌گذاري و سهامداري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني كشورهاي همسو را پيدا نمي‌كرد. 
 با عقد اولين قرارداد پالايشگاه‌داري فراسرزميني، نه تنها ايران در بعد بين‌الملل از روابط ديپلماتيك بسيار بهتري نسبت به قبل برخوردار شد؛ بلكه صادرات ايران به ونزوئلا از ابتداي دولت سيزدهم از 20 هزار بشكه در روز به 200 هزار بشكه رسيد.  تهران به ازاي نفت صادراتي، فرآورده نفتي دريافت مي‌كند و به جاي خدمات فني و مهندسي صادراتي نيز در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني سهامدار مي‌شود. اين موارد را مي‌توان دستاوردهاي مهم وزارت نفت و دولت فعلي دانست كه در سايه تلاش در راستاي بازارسازي براي نفت كشورمان حاصل شده است. 
نظرات ايرج نديمي، نماينده ادوار مجلس و كارشناس اقتصادي را در اين خصوص جويا شديم كه در ادامه مي‌آيد. نديمي در خصوص صدور خدمات فني و مهندسي به ديگر كشورها در صنايع نفت و گاز كه بر اثر فعاليت دانش بنيان‌ها در كشور ميسر شد، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» تصريح كرد: صادرات خدمات فني و مهندسي مانند هر نوع صادراتي شايسته حمايت است و اقدام مثبتي به شمار مي‌رود. وي ادامه داد: صدور خدمات فني و مهندسي به ديگر كشورها از يك طرف زمينه ارايه خدمات به ديگران را فراهم مي‌كند كه براي كشور ارزآوري دارد. از طرف ديگر، مي‌توانيم خودمان را به ديگران معرفي كنيم كه برايمان نفع دارد.  اين نماينده ادوار مجلس و كارشناس اقتصادي توضيح داد: صدور خدمات فني و مهندسي به ديگر كشورها سراسر فايده براي كشور و شركت‌هاست. اين اقدام انگيزه‌اي براي فعاليت متخصصان و نخبگان ايجاد مي‌كند و ارزآوري بالايي براي كشور دارد.
نديمي گفت: صدور خدمات فني و مهندسي در حوزه نفتي از جهات مختلف برايمان سود دارد. زيرا در شرايط تحريمي هستيم و از اين طريق مي‌توانيم به خنثي‌سازي تحريم‌ها بپردازيم. در ازاي خدماتي كه به ديگران ارايه مي‌دهيم مي‌توانيم كالاهاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي وارد كشور كنيم كه برايمان مزيت دارد. 
وي ادامه داد: از طريق صدور خدمات فني و مهندسي به ديگر كشورها مي‌توانيم جلوي خروج متخصصان را از كشور بگيريم و نوعي اشتغالزايي براي آنان داشته باشيم. نديمي گفت: همكاري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني و تجهيز آنها و صدور خدمات فني و مهندسي به لحاظ تقويت جايگاه ايران در محيط بين‌الملل نيز حائز اهميت است و برايمان نفع دارد. 
وي ادامه داد: همكاري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني و تنظيم آنها متناسب با نفت خام كشورمان نوعي بازارسازي دايمي براي فروش نفت كشور است. به اين ترتيب، كشورهاي هدف را به مشتري دايمي نفت خود تبديل و از تحريم‌پذيري آن كم مي‌كنيم. 
نماينده ادوار مجلس و كارشناس اقتصادي توضيح داد: هر سياستي كه به تداوم حضور كشورمان در ديگر كشورها و فروش نفت كشور منجر شود، مثبت ارزيابي مي‌شود. سياست همكاري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني نيز به عنوان راهكاري براي فروش تضميني نفت كشورمان قابل توجه است و در جهت تحقق صنعت نفت و گازي مقتدر با توان خنثي كردن تحريم‌ها است و بايد تقويت شود؛ اگرچه ديرهنگام اين سياست را شروع كرده‌ايم، اما راه درستي است و بايد ادامه يابد. 
اين كارشناس اقتصادي در پايان تأكيد كرد: همكاري در پالايشگاه‌هاي فراسرزميني به توسعه روابط ما با كشورهاي هدف منجر مي‌شود و اين امر به لحاظ اقتصادي و حتي سياسي و امنيتي برايمان مزيت دارد.

ارسال نظر