رييس قوه قضاييه:

به مناسبت ايام و اعياد پيش‌رو، زمينه آزادي قبال زندانيان واجد شرايط فراهم مي‌شود

۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ۰۰:۴۹:۵۹
کد خبر: ۳۰۵۵۳۰

رييس قوه قضاييه با بيان اينكه انقلاب اسلامي ما به معناي واقعي كلمه، يك انقلاب مردمي بود، تاكيد كرد: در برگزاري مراسمات دهه فجر بايد از حداكثر ظرفيت‌هاي مردمي بهره گرفت و به مسائل واقعي مردم توجه كرد.

رييس قوه قضاييه با بيان اينكه انقلاب اسلامي ما به معناي واقعي كلمه، يك انقلاب مردمي بود، تاكيد كرد: در برگزاري مراسمات دهه فجر بايد از حداكثر ظرفيت‌هاي مردمي بهره گرفت و به مسائل واقعي مردم توجه كرد. چنانچه مسائل واقعي مردم را ناديده بگيريم، از تاثيرگذاري حرفمان كاسته مي‌شود؛ همزمان با توجه به اين موضوع بايد به القائات شيطان و چگونگي مواجهه و تبيين درست مسائل و موفقيت‌ها هم توجه ويژه داشت. محسني اژه‌اي در ادامه با اشاره به برخي تمهيدات انديشيده‌شده در دستگاه قضايي براي ايام‌ دهه فجر، گفت: ما در قوه قضاييه به مناسبت ايام‌الله دهه فجر و اعياد رجبيه و شعبانيه، به مقامات و مسوولان قضايي دستور داده‌ايم كه بيش از پيش در اجتماعات مردمي حاضر شوند و مشكلات مردم را به صورت غيرمستقيم و بي‌واسطه از زبان خود آنها استماع كنند و در راستاي رفع مسائل حقوقي و قضايي مردم حداكثر توان خود را به كار گيرند. تاكيد كرده‌ايم كه اين ملاقات‌هاي بي‌واسطه با مردم از ناحيه مقامات قضايي، صرفاً به برپايي ميزهاي خدمت و في‌المثل گرفتن ۱۰۰ درخواست و نامه از مردم منحصر نشود بلكه به معناي واقعي كلمه از كار مردم گره‌گشايي شود. 
رييس قوه قضاييه تصريح كرد: همچنين دستور داده‌ايم كه به مناسبت ايام و اعياد پيش‌رو، زمينه آزادي و ارفاق در قبال زندانيان و محكومان واجد شرايط، فراهم شود؛ تاكيد ما به مقامات ذيربط قضايي آن است كه حتي براي يك روز نيز از به زندان انداختن فردي كه زندان رفتن او ضرورتي ندارد و في‌المثل مي‌توان براي او قرار كفالت صادر كرد، پرهيز كنند؛ معتقديم همين يك روز به زندان رفتن نيز براي فرد و خانواده‌اش، تبعات و آسيب‌هايي در پي دارد همچنين از بيرون زندان بودن فردي كه حضورش در جامعه براي مردم خطرناك و آسيب زا است نيز بايد جلوگيري شود. محسني اژه‌اي در ادامه با اشاره به بخش‌هايي از اقدامات قوه قضاييه طي دو سال اخير در ساحات و حوزه‌هاي گوناگون براي افزودن بر سرمايه اجتماعي نظام و اميدوار كردن مردم، گفت: در قوه قضاييه، تمركز خود را معطوف به انسداد گلوگاه‌هاي فساد و زدودن بسترهاي فسادزا كرده‌ايم؛ در اين خصوص بر مقوله‌هاي بانكي، ارزي، واردات و صادرات و ساير مقوله‌ها متمركز شده‌ايم؛ بعضاً با انجام يك اقدامِ كلان، از ايجا ده‌ها و شايد صدها پرونده جلوگيري به عمل آورديم. رييس قوه قضاييه بيان داشت: در قضيه تصرف اراضي و تغيير كاربري‌هاي غيرمجاز نيز ورود جدي داشته‌ايم و به گونه‌اي تمهيد كرده‌ايم كه تاحد امكان از ساخت‌وساز غيرمجاز پيشگيري كنيم و در همان ابتداي كار جلوي تصرف غيرمجاز را بگيريم؛ البته قطعا مطابق با قانون به تخريب ساخت‌وسازهاي غيرمجاز نيز مبادرت مي‌ورزيم؛ نظيرِ كاري كه ديروز در نوشهر انجام گرفت و در آن قضيه هم توجه و تمركز قضايي بر نقطه و تخلف اصلي است؛ افرادي بيش از ۷ هكتار زمين را براي امر گردشگري دريافت كرده بودند، اما با پرداخت رشوه و اعمال مغاير با قانون، بدون جواز شروع به ساخت‌وساز كرده بودند و يك واحد از سازه‌هاي خود را به قيمت ۸۰ ميليارد تومان پيش‌فروش كرده بودند. محسني اژه‌اي تصريح كرد: در نتيجه تمركز قوه قضاييه بر جلوگيري از تصرفات غيرمجاز، در برخي استان‌ها كه روند تصرفات اراضي و تغيير كاربري اراضي بصورت غيرمجاز، صعودي بود، با كاهش اين قبيل تخلفات و جرايم روبرو هستيم. رييس قوه قضاييه صيانت از بيت‌المال در حوزه زمين و مقابله و مبارزه قاطعانه و بدون اغماض با تجاوز و تعدّي به منابع طبيعي و اراضي ملي را از دستوركارهاي اصلي دوره تحول و تعالي قضايي دانست و خاطرنشان كرد: تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز را نيز از خود قوه قضاييه آغاز كرديم و ساختماني را كه در بستر رودخانه چالوس مرتبط با دستگاه قضايي بود، به عنوان قدم اول قلع‌وقمع كرديم و پس از آن سراغ ساير مستحدثاتي رفتيم كه به صورت غيرمجاز در آن منطقه احداث شده بودند و محيط‌زيست و آب شرب مردم منطقه را تهديد مي‌كردند. 

ارسال نظر