میزان چک‌های برگشتی افزایشی شد

۱۴۰۲/۱۱/۰۳ - ۱۲:۳۵:۰۲
کد خبر: ۳۰۵۲۴۵
میزان چک‌های برگشتی افزایشی شد

در آذر ماه امسال، رقم چک های برگشتی چه از نظر تعداد و چه از نظر مبلغ چک‌ها، پس از سه ماه متوالی افت، بار دیگر افزایش یافت.

بانک مرکزی به‌تازگی جدیدترین اعداد و ارقام از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در پایان آذر ماه سال 1402 را در وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

به گزارش تجارت نیوز، داده‌های این گزارش نشان می‌دهند که در آخرین ماه پاییز امسال، آمار چک های برگشتی چه از نظر تعداد و چه از نظر مبلغ چک‌ها، پس از سه ماه متوالی افت، بار دیگر افزایش یافته است. این در حالیست که میزان استفاده از چک در مبادلات نیز با وجود صعود نسبت به ماه گذشته از نظر مبلغ چک‌ها، از نظر تعداد کاهشی شده است.

چک آذر

525 هزار میلیارد تومان چک دست به دست شد

گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که در آذر ماه سال جاری در مجموع بیش از 7.9 میلیون فقره چک بین فعالان اقتصادی رد و بدل شده که این رقم در مقایسه با آبان ماه امسال، 0.1 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر اما ارزش این چک‌های مبادله شده نسبت به ماه گذشته یک درصد افزایش یافته و در آذر ماه به بیشتر از 525.3 هزار میلیارد تومان رسیده است.

صعود آمار چک‌های برگشتی

بررسی وضعیت چک های برگشتی با استناد به آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در آذر ماه امسال حدود 637  هزار فقره چک معادل هشت درصد از کل چک‌ها برگشت خورده‌اند. از نظر مبلغ نیز در این مدت حدود 65.9 هزار میلیارد تومان چک که 12.5 درصد از کل چک‌ها را شامل می‌شوند، پاس نشده‌اند.

این در حالیست که تعداد و مبلغ چک های برگشتی در آبان ماه امسال به ترتیب برابر با 7.9 درصد و 11.6 درصد بود و این ارقام در آذر ماه سال گذشته نیز به ترتیب 6.9 درصد و 8.5 درصد را ثبت کرده بودند.

نصف چک‌ها در سه استان مبادله شدند

داده‌های چک‌های مبادله‌ای در آذر ماه نشان دهنده آن هستند که 2.5 میلیون فقره معادل 31.5 درصد از کل چک‌ها در استان تهران مبادله شده است. علاوه بر آن، سهم 10.6 درصدی اصفهان و 7.3 درصدی خراسان رضوی از تعداد چک‌های مبادله شده در آذر ماه نیز سبب شده که حدود نصف کل چک‌های مبادله شده در کشور، مربوط به این سه استان باشند.

به علاوه، از نظر مبلغ چک‌ها نیز این سه استان 62.1 درصد از کل این میزان را به خود اختصاص داده‌اند؛ تهرانی‌ها در این مدت 258.7 هزار میلیارد تومان چک معادل 49.2 درصد از کل چک‌ها را صادر کرده‌اند و سهم شهروندان اصفهان و خراسان رضوی از مبلغ چک‌ها نیز به ترتیب 7.4 درصد و 5.5 درصد ثبت شده است..

چک‌های برگشتی به تفکیک استان‌ها

بررسی وضعیت استان‌ها از دریچه چک‌های برگشتی نیز نشان می‌دهد که استان کهگیلویه و بویراحمد با 11.3 درصد، همچنان بیشترین آمار برگشت خوردن چک‌ها را به خود اختصاص داده و استان‌های لرستان با 10.4 درصد و کردستان با 10.2 درصد، در ادامه این فهرست قرار دارند. در مقابل اما کمترین چک های برگشتی در سه استان گیلان با 6.4 درصد، قم با 6.9 درصد و خوزستان با هفت درصد صادر شده‌اند.

ارسال نظر