رييس سازمان هواپيمايي اعلام كرد

امكان فعاليت ايرلاين خارجي در پرواز داخلي

۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۰۱:۰۷:۴۴
کد خبر: ۳۰۳۰۴۵

رييس سازمان هواپيمايي اظهار داشت: قانون‌گذار اين اختيار را تعريف كرده كه سازمان هواپيمايي كشوري بتواند براي پروازهاي داخلي خود از ظرفيت ايرلاين‌هاي كشور ديگري استفاده كند.

گروه راه و شهرسازي| رييس سازمان هواپيمايي اظهار داشت: قانون‌گذار اين اختيار را تعريف كرده كه سازمان هواپيمايي كشوري بتواند براي پروازهاي داخلي خود از ظرفيت ايرلاين‌هاي كشور ديگري استفاده كند. اين اقدام در بازه زماني كه كشورها دچار افزايش درخواست سفر هوايي مي‌شوند، قابل استفاده است و برخي از كشورها از آن بهره مي‌گيرند.به گزارش ايلنا، محمد محمدي‌بخش در يك نشست خبري اظهار كرد: بايد توجه داشت كه به ازاي واردات هر هواپيما به كشور، شغل جديد، ايمني و توسعه ايجاد مي‌شود.محمدي‌بخش با بيان اينكه براي خريد هواپيما تامين اعتبارات انجام شده است، تاكيد كرد: بنابر دلايلي قبل از ورود هواپيماي جديد به كشور اطلاع‌رساني نمي‌شود اما به زودي خبرهاي خوبي در بخش ورود هواپيماهاي جديد براي مردم داريم.

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به سوال ايلنا درباره مطرح شدن موضوعي مبني بر احتمال استفاده از ظرفيت ايرلاين‌هاي خارجي در انجام پروازهاي داخلي و در مسيرهاي داخل كشور گفت: ايكائو آزادي چندگانه را به شركت‌ها و سازمان‌هاي هواپيمايي كشورها ارايه داده كه هر يك از اين آزادي‌ها تعريف مشخصي دارند. وي ادامه داد: اين آزادي در راستاي استفاده كشورها از ظرفيت‌هاي ايرلاين‌هاي خارجي است و قانون‌گذار اين اختيار را تعريف كرده كه سازمان هواپيمايي كشوري بتواند براي پروازهاي داخلي خود از ظرفيت ايرلاين‌هاي كشور ديگري استفاده كند. اين اقدام در بازه زماني كه كشورها دچار افزايش درخواست سفر هوايي مي‌شوند، قابل استفاده است و برخي از كشورها از اين امكان استفاده مي‌كنند. رييس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: نياز ما در كشورمان به ۵۵٠ فروند هواپيما است و اين قانون و اختيار با روش معقول و در مسير قانوني يك ظرفيت براي رفع نياز فعلي است هر چند اين موضوع در صحن مجلس مطرح شد و رأي نياورد اما طبق قانون ايكائو ما براي استفاده از اين ظرفيت اجازه و اختيار داريم.

 

فرودگاه مهرآباد توسعه مي‌يابد، جمع نمي‌شود

در اين حال، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: طرح ارتقاي و توسعه فرودگاه مهرآباد در دستور كار شركت فرودگاه‌ها قرار داشته كه طرح جامعي است و بر اساس آن همه مشكلات فعلي اين فرودگاه بين‌المللي برطرف مي‌شود.به گزارش ايرنا، رضا نخجواني نيز در حاشيه دومين روز از هفتمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل، لجستيك و صنايع وابسته در مصلي تهران افزود: معتقديم ارايه خدمات در فرودگاه مهرآباد به هيچ عنوان در شأن مردم ما نيست. در طرح جامع ياد شده مشكلاتي نظير تهويه هوا، تاخير پروازها، خدمات جانبي به هواپيما، سوخت رساني، مشكلات ايمني زميني و غيره برطرف خواهد شد. در اين طرح كه تيم متشكل از كارشناسان خبره روي آن كار كرده‌اند، براي ۲۰ تا ۳۰ سال آينده پيش‌بيني‌هايي براي فرودگاه مهرآباد انجام شده است.وي گفت: تا امروز چهار وزير نسبت به اصلاح وضعيت فرودگاه مهرآباد تصميم گرفته و اقداماتي را انجام داده‌اند، اكنون اين طرح در محله نهايي است و كار به مشاور ارجاع شده است. مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هواي ايران ادامه داد: مطابق تصميم‌گيري‌هاي اتخاذ شده، براي فرودگاه مهرآباد ترمينال ۱۰۰ هزار متر مربعي و ۵۵ ايربريج و پارت پوزيشن پيش بيني شده است.وي اظهار كرد: تحقق اين مهم مي‌تواند پروازهاي مهرآباد از ۴۰ تا ۵۰ پرواز صبحگاهي را به بيش از ۱۲۰ پرواز ارتقا دهد.نخجواني تصريح كرد: وقتي مي‌توان مشكلات اين فرودگاه را اينگونه حل كرد، درست نيست كه مردم را وادار به انجام مسافرت طولاني‌تر به سمت فرودگاه امام كنيم.وي گفت: منابع مالي اين طرح پيش بيني شده و مطالعات آن به انجام رسيده است و با همكاري بخش دفاعي كشور اجرايي خواهد شد.اين مقام مسوول يادآور شد: امروز ساخت يك باند فرودگاه چهار كيلومتري بيش از ۲ هزار ميليارد تومان هزينه در بر دارد، اين در حالي است كه ساليانه بيش از يك هزار ميليارد تومان براي بهسازي و تاسيسات به‌طور مستمر هزينه مي‌شود.وي خاطرنشان كرد: براي ايمني پروازها سرويس دهي به فرودگاه‌ها و مسافران در ۱۵ تا ۲۰ سال آينده نيازمند ۳۰ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري هستيم.نخجواني گفت: اين در حالي است كه ما يك شركت درآمد- هزينه‌اي هستيم و دولت به ما بودجه نمي‌دهد، بر اين اساس ناچاريم كه تعرفه‌هاي خود را اصلاح كنيم. وي گفت: اداره ۵۴ فرودگاه كشور، همچنين ساخت، نگهداري و هزينه كرد بر عهده شركت فرودگاه‌ها است.اين مقام مسوول گفت: سهم درآمدهاي ما بين ۸۰ تا ۸۵ بودجه كل شركت‌هاي مان است كه ساليانه بين ۲۲۰ تا ۲۳۰ ميليون دلار مي‌شود.

 

قابليت حمل بار ۸ تن با هواپيماي سيمرغ

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران نيز درباره هواپيماي سيمرغ و اضافه‌شدن آن به ناوگان هوايي گفت: تغييراتي در پلتفرم هواپيماي مسافربري ايران ۱۴۰ انجام شده و از اين هواپيما براي نقل و انتقال بار استفاده مي‌شود و قابليت حمل بار تا هشت تن را دارد.به گزارش ايسنا، شمس‌الدين فرزادي‌پور در نشست خبري هفتمين نمايشگاه حمل‌ونقل، لجستيك و صنايع وابسته اظهار كرد: هما به‌ واسطه تكاليف ذاتي، متولي ارايه خدمت به مردم به‌ عنوان حمل پرچم جمهوري اسلامي است، خصوصا به مناطق كم‌برخوردار. ما تلاش كرديم با ارتقاي كمي و كيفي خدمات، رضايت مردم را جلب كنيم و در آينده به عنوان ايرلاين ملي خدمات شايسته‌اي را به مردم ارايه دهيم.

فرزادي‌پور‌ درباره استفاده از هواپيماي سيمرغ در هما بيان كرد: شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در راستاي حمايت از محصولات داخلي آمادگي دارد از هر هواپيمايي كه متناسب با ماموريت‌هاي هما باشد و مراحل استاندارد را در حوزه غيرنظامي دريافت كرده باشد، استفاده كرده و هواپيماي سيمرغ هم از اين قاعده مستثني نيست.

وي درباره مشخصات اين هواپيما، با بيان اينكه هنوز به‌صورت مشخص آخرين وضعيت اين هواپيما در اختيار ما قرار نگرفته است، اظهار كرد: اين هواپيما، يك هواپيماي كارگو است و براي نقل و انتقال بار استفاده مي‌شود. تغييراتي در پلتفرم هواپيماي مسافربري ايران ۱۴۰ انجام شده و قابليت حمل بار تا هشت تن را دارد. مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: هر محصول هوايي كه وارد بازار شود، متناسب با نياز شركت تصميم‌گيري مي‌شود كه از آن استفاده شود يا خير و اگر هواپيماي سيمرغ وارد صنعت شود هم به همين نحو است. بنابراين هيچ تحميلي هم در كار نيست، زيرا ما تابع استانداردهايي هستيم كه تخطي از آنها منجر به بروز حادثه مي‌شود و شركت متناسب با نياز خود از ظرفيت‌هاي صنعت هوايي استفاده خواهد كرد.

ارسال نظر