عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران در گفت‌وگو با «تعادل» هشدار داد

وابستگي به واردات بنزين خطرناك است

۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ۰۰:۵۲:۱۹
کد خبر: ۳۰۲۹۱۰
وابستگي به واردات بنزين خطرناك است

بنا بر برخي پيش بيني‌ها، با روند فعلي، ايران در ۱۰ سال آينده نياز به واردات روزانه ۱۱۰ ميليون ليتر بنزين خواهد داشت. يعني درآمد صادرات روزانه يك ميليون بشكه نفت ايران با قيمت ۷۰ دلار بايد صرف واردات بنزين شود كه فاجعه آفرين خواهد بود.

گلناز پرتوي مهر

بنا بر برخي پيش بيني‌ها، با روند فعلي، ايران در ۱۰ سال آينده نياز به واردات روزانه ۱۱۰ ميليون ليتر بنزين خواهد داشت. يعني درآمد صادرات روزانه يك ميليون بشكه نفت ايران با قيمت ۷۰ دلار بايد صرف واردات بنزين شود كه فاجعه آفرين خواهد بود.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، شواهد نشان مي‌دهد، با توجه به روند رشد مصرف بنزين در كشورمان اگر سياست‌هاي دقيق و عاجلي را در پيش نگيريم، قطعاً در آينده نزديك با مشكلات جدي مواجه مي‌شويم. به زعم كارشناسان، در صورتي كه روند فعلي مصرف ادامه يابد و چاره‌انديشي‌اي نداشته باشيم، مجبور به واردات بنزين در حجم بالا و صرف منابع ارزي خواهيم شد.
علاوه بر مشكلات اقتصادي كه واردات بنزين براي كشور دارد، به لحاظ سياسي و امنيتي نيز وابسته شدن به واردات اين كالاي استراتژيك به نفع كشور نيست. از نظر كارشناسان، اگر به واردات بنزين وابسته شويم، اين ماده به عنوان ابزاري در دست تحريم كنندگان قرار خواهد گرفت و مشكلات جدي برايمان ايجاد خواهد كرد.
به منظور رفع مشكل ناترازي بنزين، سياست‌هاي مختلفي را مي‌توانيم در پيش بگيريم. اصلاح كيفيت خودروهاي ساخت داخل، اسقاط خودروهاي فرسوده، افزايش ظرفيت سي ان جي و پالايشگاهي كشور، افزايش كنترل‌ها به منظور جلوگيري از قاچاق بنزين، تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي و مديريت ترافيك در شهرهاي كلان از جمله پيشنهادهايي است كه كارشناسان مطرح مي‌كنند. 
در ادامه نظرات حميدرضا صالحي، عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران را در خصوص مشكل ناترازي بنزين در كشور مي‌خوانيد. صالحي ضمن تأييد اين موضوع كه در صورت عدم حل مشكل ناترازي بنزين هر ساله به مبالغ بيشتري براي واردات نياز خواهيم داشت، تصريح كرد: اينكه امسال 6 دهم ميليارد دلار براي واردات بنزين هزينه كرده ايم و سال بعد به 2 و 6 دهم ميليارد دلار نياز داريم، نشان‌دهنده اين موضوع است كه هر ساله بر وخامت موضوع افزوده مي‌شود. وي ادامه داد: از زواياي مختلف مي‌توان به اين موضوع نگاه كرد و با صرف هزينه‌اي كمتر نسبت به آنچه براي واردات نياز داريم، به رفع مشكل ناترازي بنزين پرداخت.  صالحي گفت: افزايش واردات راه‌حل اساسي براي رفع مشكل ناترازي بنزين در كشور نيست. شايد بتوانيم از اين طريق نيازهاي خود را برطرف كنيم، اما مشكل را حل نكرده ايم. بايد راهكارهاي اساسي را در دستور كار قرار دهيم. عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران خاطرنشان كرد: در برنامه سوم توسعه پيش بيني‌هاي خوبي براي رفع مشكل ناترازي بنزين در كشور انجام شده بود كه متاسفانه در برنامه چهارم توسعه متوقف شد. صالحي گفت: بايد به سمتي حركت كنيم كه قيمت، كيفيت و مصرف بنزين در كشور عادلانه باشد. ما جزو كشورهايي هستيم كه بيشترين يارانه انرژي را مي‌دهيم و اين موضوع در ميزان مصرف حامل‌هاي انرژي در كشور موثر هستند.  وي ادامه داد: در حال حاضر، از خودروهايي در كشور استفاده مي‌شود كه ميزان مصرف بسيار بالايي دارند و از استاندارد جهاني بسيار بيشتر مصرف مي‌كنند. اگر مي‌خواهيم اقدامات پيشگيرانه انجام دهيم و از وخيم‌تر شدن وضعيت ناترازي بنزين در كشور جلوگيري كنيم، بايد به فكر سوخت‌هاي جايگزين باشيم. عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران خاطرنشان كرد: جايگزين كردن سي ان جي در حمل و نقل شهري مي‌تواند كارساز باشد. استفاده از خودروها و موتورسيكلت‌هاي برقي نيز بايد در دستور كار قرار بگيرد. بايد زيرساخت‌هاي لازم براي استفاده از اين نوع وسايل حمل و نقل در كشور ايجاد شود. استفاده از بنزين آلايندگي بالايي دارد و به لحاظ سلامت نيز برايمان مشكل ساز شده است. صالحي گفت: افزايش كيفيت خودروهاي ساخت داخل به نحوي كه ميزان مصرف آنها به ميزان استاندارد جهاني برسد، اهميت زيادي دارد. بايد خودروسازان كشور بتوانند بر اساس استانداردهاي كيفي مطلوب به توليد بپردازند و نيازهاي كشور را رفع كنند.  وي ادامه داد: بايد براي خودروهايي كه ميزان مصرف انرژي كمتري دارند، امتيازاتي در نظر بگيريم و به ايجاد مشوق‌هايي در راستاي توليد خودروهاي با كيفيت بپردازيم. سياست‌هاي تشويقي خوبي را بايد براي خودروسازاني كه تحقيق و توسعه را در راستاي افزايش كيفي محصولات‌شان به اجرا مي‌گذارند، در نظر بگيريم.