تفاوت اوراق مرابحه مركز مبادله با بازار سرمايه در چيست؟

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۱:۰۸:۱۹
کد خبر: ۳۰۲۷۹۵

مهر| علي سعيدي مديرعامل مركز مبادله ايران با بيان اينكه چند تفاوت در اوراق مرابحه ارزي با اوراق مرابحه منتشر شده در بازار سرمايه وجود دارد، ابتدا اينكه اوراق مرابحه ارزي مبتني بر ارز بوده ولي تمام اوراق مرابحه بازار سرمايه مبتني بر ريال است، نظام تسويه ب

مهر| علي سعيدي مديرعامل مركز مبادله ايران با بيان اينكه چند تفاوت در اوراق مرابحه ارزي با اوراق مرابحه منتشر شده در بازار سرمايه وجود دارد، ابتدا اينكه اوراق مرابحه ارزي مبتني بر ارز بوده ولي تمام اوراق مرابحه بازار سرمايه مبتني بر ريال است، نظام تسويه بازار سرمايه بر اساس ريال تعريف شده و حتماً بايد يك بانك اين تسويه را انجام دهد، ضمن اينكه حداقل ورود در اوراق مرابحه به ميزان يك ميليون يورو يعني ۵۵ ميليارد تومان است.
مديرعامل مركز مبادله ايران گفت: بر اساس قانون پولي كشور مديريت ارز و طلا بر عهده بانك مركزي است، اين بازار ذره ذره رشد خواهد كرد و در گام اول مجموعه خدمات ارزي در بازار مبادله را تأمين خواهيم كرد. بازار مبادله رقيبي براي بازار سرمايه نخواهد بود و ابزارهاي لازم در اين بازار را با كمك سازمان بورس و با تأييد شوراي عالي بورس انجام خواهيم داد.
علي سعيدي افزود: در مراحل بعدي كه ابزارها توسعه يابد و اگر بتوانيم با توسعه ابزارها پول‌هاي خرد را داخل اين بازار كنيم مي‌توان با كمك بازار سرمايه اوراقي را منتشر كرد كه معامله گران و سهامداران خرد را در سرمايه‌گذاري در اين زمينه وارد كرد.
سعيدي در پاسخ به خبرنگار مهر در موضوع خريد ارز يا سكه به صورت خرد از مركز مبادله گفت: هم‌اكنون نيز مي‌توان ارز را به صورت خرد از مركز مبادله خريداري كرد و بخشي از فروش ارز در چند ماه اخير مربوط فروش خرد است. اين ميزان فروش ارز ۱۹۰ ميليون يورو بوده است، هر نياز ارزي قابل قبول مردم در اين مركز پاسخ داده مي‌شود. تمام سرفصل‌هاي ارز ضروري براي عموم مردم و دستگاه است. اما براي فروش سكه بايد سازوكاري تعريف شود كه در آينده بتوان سكه را نيز از اين بازار خريداري كرد.
سعيدي با بيان اينكه ابزار فيوچرز كه در بازار سرمايه به كار گرفته مي‌شود با ابزار فوروارد كه در آينده در مركز مبادله رونمايي خواهد شد متفاوت است، گفت: بسترهاي قانوني براي ابزار فوروارد را ايجاد كرديم، ابزار فوروارد يعني صادركننده مي‌گويد محصولي را صادر كرده‌ام كه ارز آن ۶ ماه ديگر به دستم مي‌رسد و بابت اين قراردادي ما بين صادركننده و خريدار ارز منعقد مي‌شود. مركز مبادله بسترهاي لازم در اين باره را مهيا مي‌كند. براي اينكه طرفين قرارداد متعهد بمانند مكانيزم‌هايي لازم دارد كه مركز مبادله آن را اجرايي خواهد كرد.

ارسال نظر