كاهش زيان انباشته شركت‌هاي بورسي با انتشار اوراق صكوك

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ۰۱:۰۷:۰۶
کد خبر: ۳۰۲۷۹۳

عرفان هودي، كارشناس بازار سرمايه در رابطه با مزيت تامين‌مالي ناشران از طريق انتشار اوراق صكوك، اظهار كرد: در فرآيند تامين مالي به روش سنتي، تمامي ناشران با مراجعه به بانك‌ها درخواست وام مي‌دهند اما در حال‌حاضر بانك‌ها به سبب قرارگيري در تنگناي مالي سياست انقباضي پيش گرفتند، به همين منظور سازمان بورس اوراق بهادار با همكاري اركان فرآِيندي را طراحي كرده تا شركت‌ها بتوانند با انتشار اوراقي چون صكوك تامين مالي لازم را انجام دهند.

سنا| عرفان هودي، كارشناس بازار سرمايه در رابطه با مزيت تامين‌مالي ناشران از طريق انتشار اوراق صكوك، اظهار كرد: در فرآيند تامين مالي به روش سنتي، تمامي ناشران با مراجعه به بانك‌ها درخواست وام مي‌دهند اما در حال‌حاضر بانك‌ها به سبب قرارگيري در تنگناي مالي سياست انقباضي پيش گرفتند، به همين منظور سازمان بورس اوراق بهادار با همكاري اركان فرآِيندي را طراحي كرده تا شركت‌ها بتوانند با انتشار اوراقي چون صكوك تامين مالي لازم را انجام دهند. او افزود: اوراق صكوك نوعي از اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمايه است كه بر پايه قوانين اسلامي طراحي شده، دارندگان اين اوراق به‌صورت مشاع مالك يك يا مجموعه‌اي از دارايي‌ها و منافع حاصل از آن هستند. اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد كرد: ناشران فعالي كه ذيل بورس يا فرابورس قرار دارند عمدتا با انتشار اوراق صكوك تامين مالي خود را انجام مي‌دهند به‌طوري كه در اين باره مي‌توان به تامين مالي ۸ همتي شركت فولاد مباركه اشاره كرد. هودي در ادامه در رابطه با مزيت انتشار اوراق صكوك، گفت: شركت‌هاي فعال مي‌توانند ارقام بالايي را از طريق انتشار اوراق صكوك تامين مالي كنند، همچنين تسويه اصل پول در پايان زمان سررسيد صورت مي‌گيرد و از سوي ديگر نيز اين اوراق نقدينگي باني را هم افزايش مي‌دهد.
اين كارشناس بازار سرمايه در پايان در رابطه با مزيت انتشار صكوك به منظور خروج شركت‌ها از زيان، اظهار كرد: بهترين روش‌ براي ناشران به منظور خروج از زيان افزايش سرمايه يا تجديد ارزيابي دارايي‌ها است، اما انتشار صكوك نيز مي‌تواند بازوي كمكي به منظور رفع زيان شركت‌ها باشد زيرا قانونگذار تبصره‌اي را براي شركت‌هاي زيان‌ده در نظر گرفته تا ناشر بتواند به واسطه ضامن بانكي نسبت به انتشار اوراق صكوك اقدام كند.

ارسال نظر