راهكار بهينهسازي مصرف سوخت، افزايش قيمت سوخت نيست
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بهينهسازي در مصرف مسير رسيدن به بهرهوري است و حمل و نقل نيازمند تحول از طريق هوشمندسازي است، گفت: راهكار بهينهسازي مصرف سوخت، افزايش قيمت سوخت نيست.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بهينهسازي در مصرف مسير رسيدن به بهرهوري است و حمل و نقل نيازمند تحول از طريق هوشمندسازي است، گفت: راهكار بهينهسازي مصرف سوخت، افزايش قيمت سوخت نيست.
محمدباقر قاليباف رييس مجلس شوراي اسلامي در نخستين همايش حملونقل و توسعه اقتصادي كه به منظور بررسي چالشها و فرصتهاي اين حوزه، (چهارشنبه، ۲۲ آذر ماه) در مركز همايشهاي بينالمللي ارم برگزار شد، با بيان اينكه مدتها است كه در محافل دولتي، خصوصي و نهادهاي عمومي غيردولتي جمع ميشويم اما بعد از ارايه پيشنهادات در سخنرانيها، مسائل مطرح شده را فراموش ميكنيم، گفت: ما بايد در سه قوه اين پيشنهادات را دنبال كرده، بر اساس آن پيش برويم و عملياتي كنيم؛ البته معتقدم كه ما ۴ قوه داريم كه يك قوه آن بروكراسي است كه متأسفانه سه قوه ديگر بر اساس آن حركت ميكنند. قاليباف در ادامه تصريح كرد: اين روزها در هر جلسهاي كه حضور پيدا ميكنم، موضوعاتي مطرح ميشود كه ۳۰سال قبل نيز اين مشكلات و مسائل مطرح بود و همچنان نيز ادامه دارد و همان پيشنهادات نيز مجدداً مطرح ميشود كه برخي از آنها عليرغم اينكه به قانون، آييننامه و دستورالعمل تبديل شده، مشكلات را حل نكرده و مشخص نيست كدام بخش اعم از دولتي و خصوصي بايد پاسخگوي آن باشد. اين موضوعات، مديريتي و ملي بوده و با آبرو، حيثيت، جان و مال مردم، امنيت و افتخار ملي ما گره خورده كه نبايد نسبت به آن بيتوجه باشيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بيش از چندين بار موضوعات و مشكلات امروز در حوزه حمل و نقل را مطرح كردهايم اما همچنان هيچكدام از اين مسائل برطرف نشده است، گفت: در وهله اول قطعاً شخص من، مقصر هستم اما بايد توجه داشت كه در اين بين قطعاً بخش خصوصي نيز مقصر است و هر دو بخش دولتي و خصوصي بايد به سمتي برود كه به فهم مشترك در اين خصوص برسد.
وي در ادامه با بيان اينكه بسياري از مشكلات مطرح شده در حوزه حملونقل را در احكام لايحه برنامه هفتم آوردهايم اما مشخص نيست چه مقدار از آن اجرايي شود، يادآور شد: قانون هواي پاك را در زماني كه در نيروي انتظامي فعاليت ميكردم به دولت وقت ارايه كردم در حالي كه اين موضوع به تنهايي به ناجا ارتباطي نداشت. ما آن زمان روي مسائل متمركز شديم تا حل شود اما مسائل همچنان باقي ماند. در دولت بعد از آن هم كه شهردار بودم و موضوع را پيگيري كردم اما همچنان اين مشكلات ادامه پيدا كرد.
قاليباف در ادامه با تأكيد بر اينكه اگر كاري روي زمين مانده به دليل اين است كه اراده يا فهم آن وجود ندارد كه حل نميشود، گفت: امروز استهلاك ما بيشتر از سرمايهگذاري است؛ درآمدهاي كشور روز به روز كمتر ميشود و در كنار آن تحت تحريمهاي ظالمانه هم قرار داريم كه بخش دولتي و خصوصي به آن واقف است اما باز هم سالانه چندين هزار ميليارد دلار ارز از كشور خارج ميشود از اين رو اشكال كار يا در دولت به معناي عام يا در بخش خصوصي است و عامل سومي وجود ندارد. رييس مجلس با بيان اينكه امروز نيازمند رسيدن به فهم مشترك براي حل مسائل هستيم چرا كه سرمايههاي لازم در كشور وجود دارد، گفت: امروز بايد بر اساس سياستهاي ابلاغي به رشد اقتصادي ۸ درصد رسيده و تورم را تك رقمي كنيم. در جريان بررسي لايحه برنامه هفتم اين موضوع را به دولت و شوراي نگهبان گفتهام كه رشد ۸ درصدي قطعاً سقف سرمايهگذاري دارد كه بايد نسبت به آن برآورد داشت تا به مباحث پوچ گرفتار نشويم و تازه بخواهيم موضوع اصل ۷۵ آن را تعيين كنيم و اين موضوع بايد از قبل مشخص باشد. وي افزود: در حوزه حمل و نقل سوخت با مبلغ بسيار اندك توزيع ميشود چنانچه گازوييل ليتري ۳۰۰ تومان است اما باز هم هزينه تمام شده حمل و نقل ما بسيار بالا است. نوشتن بهره وري ۲.۸ برايمان بسيار سخت شده است. روزانه ۳.۵ ميليون بشكه نفت در كشور هدر ميدهيم كه اگر بشكهاي ۸۵ دلار محاسبه كنيم، سالانه بالاي ۱۰۰ ميليارد دلار ميشود. چرا بايد كيك اقتصاد خود را در شرايطي كه تحت تحريمهاي ظالمانه امريكا قرار داريم، كوچك كنيم و چرا خودمان هم به خودمان ظلم كنيم. ثابت نگاه داشتن قيمتها قطعاً اشكال ما است اما راه بهينهسازي مصرف سوخت نيز افزايش قيمت آن نيست بلكه راههاي ديگري هم وجود دارد. وقتي سرمايه در حال از بين رفتن است بايد از سوي دولت، بخش خصوصي و مردم بهينه شود و اگر همه با هم از آن منفعت ببريم اين ۱۰۰ ميليارد دلار تبديل به سرمايه ملي ما خواهد شد. قاليباف در اين بخش از سخنان خود با تأكيد بر اينكه بخش خصوصي بايد از طريق بهينهسازي در مصرف به بهرهوري برسد، گفت: زماني كه دولت امكان خريد دستگاهي براي بهينهسازي را ندارد بخش خصوصي حاضر است وقتي توان آن را دارد، اين كار را انجام دهد به خصوص كه ببيند اين كار هم براي خودش و هم براي كشور منفعت دارد. مردم نيز در حوزه تجارت خُرد اگر ببينند زماني كه در منزل نشستهاند و مصرفشان نسبت به سال گذشته در همان روز كاهش پيدا كرده در اين منفعت شريك خواهند شد قطعاً به سمت مصرف بهينه ميروند لذا نبايد به سمت گران كردن رفت بلكه بايد مصرف را بهينه كرد كه هيچ سختي نداشته و قطعاً قابل اجرا است. رييس قوه مقننه با بيان اينكه متأسفانه امروز در حال از دست دادن سرمايههاي انساني و مادي خود هستيم، گفت: امروز من نبايد منتقد باشم بلكه بايد پاسخگو باشم اما ببينيد در حوزه ماشينهاي اسقاطي ميگوييم اين ماشينها در تردد نيستند و اگر بودند جريمه ميدهيم اما آيا واقعاً ماشين اسقاطي نداريم؟ هنوز در حوزه حمل و نقل، كاميونهاي دهه ۷۰ ميلادي و سال ۲۰۰۰ در شهر تهران رفت و آمد ميكند از اين رو در اين حوزه نيازمند تحول و هوشمندسازي هستيم. وي در ادامه با بيان اينكه بخش اعظمي از كاميونها خودراننده هستند، گفت: با اين دليل نبايد خود را درگير اين موضوع كنيم كه آنها را چگونه در قالب شركت قرار دهيم و به مسير سالهاي قبل خود بازگرديم كه امروز عصر تكنولوژي هيچ همخواني با آن ندارد. ما ميتوانيم با سكوهايي كه درست ميكنيم رانت را جمع كرده، اختيارات را افزايش دهيم و فرصتها را بهصورت مساوي در اختيار بخش خصوصي قرار دهيم و صرفاً به دنبال تقويت اقتصاد بخش دولتي نباشيم. قاليباف در ادامه با اشاره به اينكه امروز بيش از ۱۰۰ همت طلب پيمانكاران در حوزه فني و مهندسي است كه در جريان مصوبات لايحه برنامه از طريق اهرم كردن اوراق مجدداً آن را به اقتصاد كشور باز ميگردد، گفت: بخش خصوصي و دولت بايد به جاي رقابت با هم در كنار هم نشسته و برنامهريزي دقيق و عملياتي كنند و به سراغ مردم بروند كه در اين صورت مردم قطعاً حل و فصل مشكلات را خواهند پذيرفت.