تنوع در سرمايه‌گذاري غيرمستقيم

۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۰۰:۵۸:۰۴
کد خبر: ۳۰۱۵۶۷

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان‌اينكه ابزارسازي و نهادسازي در بازار سرمايه با سرعت بسيار خوبي درحال پيشروي است، گفت: در حال حاضر بيش از ۵۰ درصد معاملات بازار سرمايه از طريق صندوق‌ها صورت مي‌گيرد، به‌طوري كه صندوق‌ها عمدتا از سوي بخش خصوصي اداره شده و اقبال از آنها در حال افزايش است.

مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان‌اينكه ابزارسازي و نهادسازي در بازار سرمايه با سرعت بسيار خوبي درحال پيشروي است، گفت: در حال حاضر بيش از ۵۰ درصد معاملات بازار سرمايه از طريق صندوق‌ها صورت مي‌گيرد، به‌طوري كه صندوق‌ها عمدتا از سوي بخش خصوصي اداره شده و اقبال از آنها در حال افزايش است.
وي با اشاره به اينكه حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران و تاكيد بر منافع بلندمدت و تنوع بخشي ابزارهاي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم از جمله اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار است، افزود: صندوق سرمايه‌گذاري بخشي، بخش مهمي از تنوع‌سازي به شمار مي‌رود.
عشقي ادامه داد: با ابتكار همكاران سازمان و نهادهاي مالي، صندوق سرمايه‌گذاري بخشي با نيروي چندگانه موجب كوتاه‌ترشدن روندهاي تاسيس صندوق‌ها مي‌شود تا در آينده صندوق‌ها فارغ از ريسك‌ شركت‌ها بتوانند تنوع‌سازي كنند.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: تاسيس صندوق‌هاي بخشي كاملا مديريت شده است و با اهداف سرمايه‌گذار هم در صندوق‌هاي جديدي كه بر مبناي صندوق‌هاي بخشي تشكيل خواهد شد و هم در ساير حوزه‌هاي فعاليت‌ بازار سرمايه كه بخش سبدگرداني است، همخواني دارد.
وي با بيان اينكه اين صندوق‌ها ابزار مناسبي براي سرمايه‌گذاري غير مستقيم است، گفت: هدف اصلي از چندگانه بودن اين صندوق اين است كه بتوان فرآيند صدور مجوز را به واسطه انباشتي از درخواست‌ها كوتاه‌تر كرد.
عشقي با تاكيد بر اينكه صندوق‌هاي بخشي جايگزين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري عام مي‌شوند، اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم با توسعه اين صندوق‌ها بازار سرمايه را با ثبات‌تر كرده و با حضور پررنگ‌تر صندوق‌ها، معاملات حرفه‌اي‌تري در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را شاهد باشيم.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بايد معاملات خود را به صورت بلوكي انجام دهند تا در بازار خرد، بازار سرمايه متلاطم نشده و معاملات خرد روان‌تري داشته باشيم.
عشقي عنوان كرد: سعي شده براي اين كار وارد مقررات‌گذاري نشويم چرا كه اين موضوع در بحث معاملات بلوكي دست و پا گيراست. اگر شركت‌هاي كارگزاري و نهادهاي مالي و مديريت دارايي‌ها خود اين مسير را انتخاب كنند كه سرمايه‌گذاري‌هاي خود را از طريق بازار بلوكي انجام دهند، سازمان به بحث مقررات‌گذاري وارد نخواهد شد.
وي بر كمك و همكاري كانون كارگزاران در اين زمينه تاكيد كرد و افزود: با توجه به اينكه نقش نهادهاي مالي سرمايه‌گذاري غير مستقيم به خصوص صندوق‌ها در بازار در حال افزايش است، انتظار مي‌رود در سال‌هاي آتي و با توجه به شرايط بازار سرمايه، تعداد صندوق‌ها بيش از اين افزايش يابد. بنابراين نقش صندوق‌ها بايد بيش از پيش پررنگ شود.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اينكه صندوق سرمايه‌گذاري بخشي كمتر از ۹ ماه است راه‌اندازي شده و جمع دارايي‌ها زير ۵ هزار ميليارد تومان است، به‌طور قطع اين بازار مي‌تواند بيش از اين بزرگ‌تر شده و در كوتاه‌مدت چندين برابر شود
همچنين در اين مراسم عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان‌اينكه پذيره‌نويسي نخستين صندوق بخشي با ارزش خالص دارايي چندگانه مولتي (NAV) امروز آغاز شد، گفت: سعي سازمان بورس و اوراق وبهادار براين است كه اين روش براي ساير صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيز به‌كار گرفته شود.
عليرضا ناصر پور گفت: با توجه به تعدد صندوق‌هاي بخشي و درخواست‌ نهادهاي مالي و صنايع، ادامه مسير به روش فعلي مقدور نبود از اين رو، سازمان بورس و اوراق بهادار تصميم به تاسيس صندوق بخشي با ارزش خالص دارايي چندگانه مولتي (NAV) گرفت.
وي با تاكيد براينكه امروز نخستين صندوق بخشي با ارزش خالص دارايي چندگانه پذيره‌نويسي شد، گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است تا اين روش براي صندوق‌هاي ديگر نيز به كار گرفته شود. عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در پايان تصريح كرد: در اسفند سال گذشته اولين صندوق بخشي توسط كارگزاري آگاه پذيره‌نويسي شد. گفتني است؛ واحدهاي سرمايه‌گذاري ممتاز در نماد اولين صنعت موجود در ساختار صندوق صادر مي‌شوند و امكان ابطال و صدور مجدد آنها در ديگر صنايع وجود دارد.

ارسال نظر