مردم کدام استان ایران بیشتر خرج می‌کنند؟

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۱۵:۵۹:۰۶
کد خبر: ۳۰۰۱۹۴
مردم کدام استان ایران بیشتر خرج می‌کنند؟

تهرانی‌ها سال گذشته درآمد بیشتری نسبت به ساکنان دیگر استان‌ها داشته‌اند. آنها هر ماه به طور میانگین حدود ۱۹ میلیون و ۲۲۱ هزار تومان درآمد داشته‌اند که ۱۶ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان از آن را هزینه کرده‌اند.

گزارش وزارت کار و امور اجتماعی نشان می‌دهد کسانی که ساکن استان تهران هستند در سال گذشته درآمد بیشتری نسبت به افراد ساکن دیگر استان‌های کشور داشته‌اند. طبق این آمار، ساکنان استان تهران در هر ماه به طور میانگین حدود ۱۹ میلیون و ۲۲۱ هزار تومان در آمد داشته‌اند.

به گزارش هفت صبح، از طرف دیگر حدود ۱۶ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان از این مبلغ در آمد را برای گذران زندگی هزینه کرده‌اند. ساکنان استان مازندران با درآمد ماهیانه حدود ۱۶ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان بعد از تهرانی‌ها جزو افراد پردرآمد کشور هستند. ساکنان استان مازندران حدود ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان از این در آمد را در ماه خرج کرده‌اند. مردم استان البرز با یک فاصله خیلی کم بعد از استان مازندران در مقام سوم پردرآمدترین‌ها قرار دارند. افرادی که در استان البرز که فاصله خیلی کمی با استان تهران دارد، زندگی می‌کنند در سال گذشته ماهی ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشته‌اند. مبلغی که ساکنان استان البرز هر ماه برای گذران زندگی هزینه کرده‌اند نیز حدود ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده.

نکته جالب این است البرزی‌ها با اینکه از مازندرانی‌ها درآمد کمتری داشته‌اند، اما در هر ماه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از افراد این استان برای گذران زندگی هزینه کرده‌اند. مقام چهارم این لیست برای ساکنان یزد است. افرادی که در استان یزد زندگی می‌کنند سال گذشته ماهیانه ۱۵ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان به طور میانگین در ماه در آمد داشته‌اند. هزینه زندگی در سال ۱۴۰۱ برای یزدی‌ها ماهی حدود ۱۰ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان بوده. اصفهانی‌ها در مقام پنجم قرار دارند چون درآمد مردم استان اصفهان از ساکنان یزد کمتر است.

طبق این گزارش کسانی که در این استان زندگی می‌کنند سال گذشته ماهیانه حدود ۱۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان درآمد داشته‌اند و از این عایدی ماهیانه حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن خرج هزینه‌های زندگی این افراد شده است. بعد از اصفهان، استان فارس در مقام ششم قرار دارند. در آمد مردم این استان در سال گذشته ماهیانه حدود ۱۴ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان بوده، چیزی حدود ۲۰۰ هزار تومان کمتر از درآمد مردم استان اصفهان. با این اوصاف هزینه خالص یک خانواده ساکن استان فارس در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱ میلیون و ۹۵۴ هزار تومان اعلام شده است. یعنی با اینکه از اصفهانی‌ها درآمد کمتری داشته‌اند، اما در ماه حدود ۲۵۰ هزار تومان از مردم این استان بیشتر برای گذران زندگی هزینه می‌کنند.

این گزارش استان‌های کم درآمد را هم معرفی کرده است. در گروه کم درآمدترین‌ها، ‌مردم استان خراسان شمالی با ماهی هشت میلیون و ۵۳۸ هزار تومان در صدر قرار دارند. مردم استان خراسان شمالی سال گذشته برای هزینه‌های زندگی حدود هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ماهیانه خرج کرده‌اند. بعد از مردم استان خراسان شمالی، کسانی که در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند در رده دوم کم درآمدترین‌ها قرار دارند. مردم این استان سال گذشته ماهیانه به طور میانگین حدود ۹ میلیون تومان درآمد داشته‌اند که همه آن ۹ میلیون درآمد صرف هزینه زندگی آنها در هر ماه شده است.

مردم لرستان هم با درآمد ماهیانه حدود ۹ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان در رده سوم افراد کم درآمد جامعه قرار دارند. طبق گزارش وزارت کار و امور اجتماعی مردم استان لرستان در سال گذشته حدود هفت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان از درآمدشان را صرف هزینه‌های زندگی کرده‌اند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد درآمد مردم لرستان فقط حدود ۳۴۶ هزار تومان از مردم استان سیستان بیشتر است، اما هزینه خالص آنها در هر ماه از مردم این استان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کمتر بوده است.

ارسال نظر