این روش می‌تواند اگزما را درمان کند

۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ۲۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۴۱۷
این روش می‌تواند اگزما را درمان کند

درماتیت آتوپیک (AD) که اغلب اگزما نامیده می شود، شایع ترین بیماری التهابی مزمن پوستی است که ۱۵ تا ۲۰ درصد کودکان و ۳ تا ۱۰ درصد بزرگسالان را در سراسر جهان مبتلا می کند. این عارضه اغلب یک بیماری مادام العمر است، پوست ملتهب و خارش که از علائم بارز این بیماری است، می تواند با خواب تداخل کرده و کیفیت زندگی را مختل کند.

به گزارش سیناپرس، درمان اگزما به دو دسته تقسیم می ‌شود: داروهای موضعی تجویز شده مانند کرم‌ها و پمادها و درمان‌های سیستماتیک یا درمان‌های کل بدن است که زمانی استفاده می ‌شوند که عوامل موضعی نتوانند علائم را کاهش دهند. درمان های سیستمیک شامل داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، آنتی بادی های مونوکلونال و تعدیل کننده های سیستم ایمنی است.

در تلاشی برای اطلاع رسانی و بهینه سازی درمان اگزما، محققان دانشگاه مک مستر در کانادا دو مطالعه را منتشر کردند که اثربخشی درمان های موضعی و سیستماتیک اگزما را ارزیابی کرده و عواملی مانند فعالیت بیماری، اختلال خواب، شدت خارش، کیفیت زندگی و عوارض جانبی را بررسی می کنند.

در مطالعه اول، محققان ۲۱۹ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده را از درمان‌های موضعی برای اگزمای خفیف تا متوسط مرور کرده و متاآنالیز انجام دادند. با مقایسه اثربخشی ۶۸ درمان در برابر یک کنترل، محققان دریافتند که برخی از درمان ها به وضوح بهتر از سایرین هستند.

پیمکرولیموس (کرم الیدل)، تاکرولیموس (پروتوپیک) و کورتیکواستروئیدهای موضعی با قدرت متوسط مانند پردنیکربات، متیل پردنیزولون و تریامسینولون از موثرترین داروها در کاهش شدت اگزما، شدت خارش و اختلال خواب بودند. تفاوت اندکی در اثربخشی درمان های موضعی یک بار در مقابل دو بار در روز وجود داشت. گفتنی است که آنتی بیوتیک های موضعی مورد استفاده به تنهایی یا همراه با سایر درمان های موضعی کمترین اثر را داشتند.

در مطالعه دوم، محققان اثربخشی درمان های اگزما سیستمیک را بررسی کردند. آنها ۱۴۹ کارآزمایی تصادفی شده را بررسی کرده و ۷۵ درمان را برای اشکال متوسط تا شدید بیماری مقایسه کردند. پژوهشگران دریافتند که اوپاداسیتینیب با دوز بالا (Rinvoq) یکی از موثرترین درمان‌ها اما از نظر عوارض جانبی مضرترین آنهاست. آپاداسیتینیب یک مهارکننده ژانوس کیناز (JAK) است که با کاهش فعالیت سیستم ایمنی التهاب را کاهش می دهد. درمان آنتی بادی مونوکلونال انسانی دارای اثربخشی متوسط و از ایمن ‌ترین درمان‌ها بودند.

محققان امیدوارند: یافته های آنها گزینه های درمانی موجود برای افراد مبتلا به اگزما را گسترش دهد و همچنین به مراقبان و پزشکان آنها اطلاع دهد. محققان می ‌گویند: با توجه به اینکه اگزما شایع‌ترین اختلال التهابی مزمن پوست در سطح جهان است، یافته‌های ما پیامدهای مهم و فوری برای دستیابی به نتایج بهینه اگزما خواهند اشت.

شرح کامل هر دو مطالعه در مجله تخصصی Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است.

ارسال نظر