طالبان برای نصب دوربین‌های نظارتی با هواوی همکاری می‌کند

۱۴۰۲/۰۶/۰۶ - ۰۲:۰۰:۳۵
کد خبر: ۲۱۴۰۳۵

طالبان برای نصب سیستم گسترده نظارتی در افغانستان با شرکت هواوی همکاری می‌کند. فردی مطلع از مذاکرات می‌گوید هدف از نصب این سیستم، شناسایی شورشی‌ها و گروهک‌های تروریستی در افغانستان است. به گزارش پیوست، به نقل از بلومبرگ، فردی مطلع می‌گوید نمایندگان این شرکت چینی در تاریخ ۱۴ آگوست با مقامات وزارت داخله افغانستان دیدار کرده و به توافقی شفاهی در این زمینه دست یافته‌اند.

وزارت داخله در ابتدا تصاویر و جزییات این ملاقات را در شبکه اجتماعی X، توییتر سابق، منتشر کرد. در یکی از پست‌ها، مفتی عبدالمتین قانع گفت این سیستم پیشرفته قرار است در «تمام مناطق افغانستان» نصب شود. این پست‌ها کمی بعد از اکس حذف شدند اما پیش از آن، عبدالله مختار، معاون وزیر، در پاسخی به این پست گفت: «ما حاضریم پروژه‌ها را با کیفیت و قیمت بهتر بپذیریم.» با این حال شرکت هواوی که مدت‌هاست هدف تحریم امریکا قرار گرفته است در بیانیه‌ای ایمیلی گفت: «گزارش‌های این جلسه اشتباه هستند. در مورد هیچ برنامه یا توافقی صحبت نشده است.» سخنگوی طالبان هم هنوز به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

فرد مطلع از ملاقات که نخواسته هویت خود را فاش کند می‌گوید هدف از چنین سیستم‌هایی، ردیابی داعش و دیگر گروهک‌ها در افغانستان است. شناسایی متحدان دولت اسلامی سوریه و عراق به نظر یکی از اولویت‌های امنیتی طالبان به حساب می‌آید. داعش مسوولیت چندین حمله خونین از جمله حمله سال گذشته به سفارت روسیه در کابل را پذیرفته است. افزون بر این، این گروه به هتل‌های مختلف میزبان شهروندان چینی حمله کرده و سفارت‌های چین، هند و ایران را نیز تهدید به حمله کرده است.

 

ارسال نظر