همکاری ایران و افغانستان برای رفع نواقص ریل خواف-هرات

۱۴۰۲/۰۴/۲۴ - ۰۳:۲۹:۱۹
کد خبر: ۲۱۰۶۰۷

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی با اشاره به سیر اولین قطار باری در خط‌آهن خواف-هرات از رفع نواقص این خط‌آهن با همکاری ایران و افغانستان خبر داد. به گزارش تسنیم، میرشفیع با اشاره به سیر اولین قطار باری در مسیر ریلی خواف_ هرات اظهار کرد: نخستین محموله از طریق راه آهن کشور ایران به مقصد ایستگاه روزنک ولایت هرات انتقال یافت.

بر اساس قرارداد همکاری ایران و افغانستان مقرر شده کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان نواقص قطعه سوم خواف - هرات را طی 6 ماه برطرف و ظرفیت خط را به حداکثر برساند.

وی با بیان اینکه قطعه 4 این راه آهن نیز توسط کنسرسیوم ریلی ساخته می‌شود، افزود: مطابق قرارداد همکاری مشترک، 2 طرف بر اهمیت احداث کریدور ریلی چین-افغانستان-ایران توافق دارند و پیگیری‌های لازم از سوی دو کشور برای جلب سرمایه‌گذاری و مشارکت کشور چین در دستور کار است. وی یادآور شد: خط آهن خواف-هرات تکمیل‌کننده مسیر 2000 کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، افغانستان و ایران به اروپا است.

این خط‌آهن افغانستان را به عنوان کشوری محصور در خشکی و بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان به شبکه ریلی و بنادر جنوبی ایران متصل کرده و از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌کند. مشاور وزیر راه با بیان اینکه این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است، تاکید کرد: خط‌آهن خواف-هرات سالانه ظرفیت جابه‌جایی 5 میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر را دارد. فروردین ماه سال گذشته اداره راه آهن طالبان با اعلام اینکه روند ساخت راه آهن خواف-هرات به زودی آغاز می‌شود، افزود که مسوولان دو طرف درباره آغاز انتقال کالا و مسافران دیدار کرده‌اند.

«بخت الرحمن شرافت» رییس اداره راه آهن طالبان گفته بود: روند ساخت راه آهن خواف- هرات و بازسازی ایستگاه این خط آهن که در جریان تحولات اخیر تخریب شده بود، به زودی از سرگرفته خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه فعالیت تجاری از این راه آهن در اولویت قرار دارد به «طلوع نیوز» گفت که تاکنون 3 بار هیات‌های طالبان و ایران درباره آغاز انتقال کالا و مسافران از طریق این راه آهن دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. وی افزود که ایستگاه «روزنک» واقع در شهرستان «غوریان» تخریب شده است و قطعه سوم این راه آهن که از منطقه «چاه سرخ» آغاز و تا منطقه «روزنگ» هرات ادامه می‌یابد، نیز نیاز به بازسازی دارد.

به گزارش تسنیم، راه‌آهن خواف ــ هرات به‌طول 222 کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعه یک و دو) جمعاً به‌طول 67 کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است. 

 

ارسال نظر