آیا خرید شیرآلات ارزان، منطقی است؟

۱۴۰۲/۰۵/۳۱ - ۱۹:۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۱۳۶۳۳
آیا خرید شیرآلات ارزان، منطقی است؟

اگر برای خرید شیرآلات به وب سایت‌های مختلف سر بزنید، قطعا با کلید واژه شیرآلات ارزان مواجه خواهید شد. اگر فرد خوشبینی باشید، توجیه شما می‌تواند این باشد که هر محصول ارزان لزوماً بی‌کیفیت نیست اما اگر واقع‌گرا یا کمی بدبین باشید، حتما به یاد ضرب المثل هیچ ارزانی بی‌دلیل و هیچ گرانی بی‌حکمت نیست، خواهید افتاد. حال واقعا در زمینه شیرآلات کدام یک از این گزاره‌ها صدق می‌کند؟

مهمترین عوامل در قیمت شیرآلات

اصولاً برای آنکه قیمت یک محصول تعیین شود، پارامترهای مختلفی نقش ایفا می‌کنند و به همین ترتیب قیمت شیرآلات می‌تواند تحت تأثیر مجموعه‌ای از عوامل متنوع قرار گیرد. در ادامه، برخی از مهمترین عواملی را که بر قیمت شیرآلات تأثیر می‌گذارند، بررسی می‌کنیم:

  1. جنس بدنه: جنس بدنه شیرآلات یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت است. شیرآلات با جنس‌های با کیفیت و مقاوم به طور معمول قیمت بالاتری دارند. به عنوان مثال شیرآلات با آلیاژ برنج و استیل ضد زنگ، گران‌تر هستند.

  2. کیفیت تولید: کیفیت ساخت و تولید شیرآلات نیز تأثیر زیادی بر قیمت دارد. محصول نهایی با استفاده از فرآیندهای پیشرفته و کنترل کیفیت دقیق، قیمت بالاتری خواهد داشت.

  3. سبک و طراحی: شیرآلات با طراحی‌ها و سبک‌های مختلفی در بازار موجود هستند. طراحی های منحصر به فرد و سبک‌های مدرن، ممکن است قیمت را افزایش دهند.

  4. سایز و نوع: اندازه و نوع شیرآلات بر قیمت شیرآلات تاثیر دارد. به طور مثال معمولا شیر آشپزخانه نسبت به دیگر انواع شیرآلات مورد استفاده در محیط‌های مسکونی، گران‌تر است.

  5. برند: همانطور که می‌دانید، برند تأثیر زیادی بر قیمت کالا دارد. با توجه به اینکه برندهای معتبر و خوشنام در تولید محصولات خود، تمامی پارامترهای کیفی را رعایت می‌کنند، طبیعتاً محصولات آنان با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌شود.

  6. سازگاری با استانداردها: یکی از مهمترین نکات در مورد قیمت شیرآلات، سازگاری با استانداردها است. معمولا شیرآلاتی که در پروسه تولید آن‌ها، استانداردهای وضع شده موبه‌مو رعایت شده است، قیمت بالاتری دارند.

  7. نصب و تعمیر: این موضوع بیشتر در مورد شیرآلات توکار صدق می‌کند؛ چراکه به دلیل طراحی خاص این نوع شیرآلات، تمام بدنه به جز دستگیره اهرمی در داخل دیوار قرار دارد و به همین دلیل فرآیند نصب و تعمیر آن سخت‌تر است. طراحی شیک و لوکس به همراه نصب دشوارتر، هزینه خرید شیرآلات توکار را افزایش می‌دهد.

مهمترین دلایل ارزان بودن شیرآلات

  • جنس ارزان و بی‌کیفیت: یکی از دلایل اصلی ارزان بودن شیرآلات، استفاده از جنس‌های ارزان‌تر و کم کیفیت است. بدنه جنس سرب خشک، یکی از بدنه‌های رایج در شیرآلات ارزان‌قیمت محسوب می‌شود که خطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. سرب یک فلز سمی است که واکنش پذیری بالایی با آب دارد و می‌تواند به سرعت وارد آب شود. درحال حاضر استفاده از سرب در بدنه شیرآلات، بسیار محدود شده است و تنها درصد بسیار کمی از سرب می‌تواند در شیرآلات مورد استفاده قرار گیرد. درصورتی که قصد خرید شیرآلات دارید، حتما به جنس بدنه توجه کنید.

  • عدم استفاده از تکنولوژی پیشرفته: شیرآلات ارزان ممکن است از تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های پیشرفته کمتری برخوردار باشند. تکنولوژی‌هایی مانند کنترل دما، قطع خودکار جریان آب و قابلیت مصرف کمتر آب در هنگام استفاده، ممکن است در شیرآلات گران‌تر وجود داشته باشد.

  • کیفیت متوسط: شیرآلات ارزان معمولا دارای کیفیت متوسط هستند و عمر مفید آن‌ها کمتر از نمونه‌های دیگر است. در صورت خرید شیرآلات ارزان احتمالا با تعمیرات بسیار یا حتی تعویض محصول در مدت زمان کوتاه مواجه خواهید شد.

  • عدم مطابقت با استانداردها: در برخی موارد، ممکن است تولید شیرآلات بر اساس استانداردها و مقررات صنعتی صورت نگرفته باشد. در این مواقع علاوه بر تأثیرات منفی بر کیفیت و بهداشت آب، محصول نیز می‌تواند با قیمت کمتر به فروش برسد.

خرید شیرآلات ارزان منطقی است؟

توضیحات ارائه شده نشان می‌دهد که خرید شیرآلات ارزان، کار درست و منطقی به حساب نمی‌آید؛ چراکه شیرآلات به صورت مستقیم با سلامتی انسان در ارتباط هستند و هرگونه کوتاهی در این خصوص، شاید لطمات جبران ناپذیری به انسان وارد کند.

بسیاری از شیرآلات با قیمت ارزان، دارای بدنه سربی هستند و به هیچ عنوان نمی‌توانند گزینه بهداشتی و مناسبی تلقی شوند. هزینه تولید آلیاژ برنج و استیل ضدزنگ به دلیل فرآیندهای پیچیده، گران‌تر از دیگر بدنه‌های رایج شیرآلات است اما در عوض محصولی کاملا بهداشتی و با عمر مفید بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

همچنین خریداران شیرآلات با بدنه آلیاژ برنج و استیل از یک مزیت دیگر نیز بهره‌مند خواهند شد؛ این شیرآلات به گونه‌ای ساخته شده‌اند که جای اثر انگشت یا لکه آب به ندرت باقی می‌ماند و تمیز کردن آن‌ها خیلی سریعتر صورت خواهد گرفت.

البته همانطور که گفته شد، در برخی مواقع قیمت شیرآلات به دلیل بهره‌مند نبودن از تکنولوژی‌های پیشرفته یا کیفیت نهایی پایین، کمتر از نمونه‌های رایج است. افرادی که به تکنولوژی‌های خاص اهمیتی نمی‌دهند یا اینکه شیرآلات را برای مکان‌های با استفاده کم می‌خواهند، می‌توانند برای خرید شیرآلات به نمونه‌های ارزان‌قیمت روی آورند اما باید این نکته مدنظرشان باشد که خرید محصولات با کیفیت نچندان مطلوب، نمی‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف کند.

 

ارسال نظر