65 درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید

۱۴۰۲/۰۵/۳۰ - ۰۱:۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۱۳۴۵۳

رضا حاج کریم، رییس هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، با ارایه گزارشی در حوزه آب، گفت: منابع آب تجدیدپذیر ایران حدود 103 میلیارد مترمکعب برآورد شده است که البته مراکز پژوهشی مختلف از جمله مرکز مطالعات آب اتاق ایران این عدد را 89 هزار مترمکعب برآورد می‌کنند.

حاج کریم ادامه داد: برخلاف باورهای رایج فعلی کمبود آب کشور به‌راحتی قابل جبران نیست و اگر تمام پروژه‌های شیرین‌سازی آب در کشور به بهره‌برداری برسند، حجم آب تولید شده حدود 101 میلیارد مکعب خواهد بود که جوابگوی مصرف ما نیست و حجم بسیار کوچکی از مصرف ماست.

او با بیان اینکه رتبه ایران در دنیا در زمینه منابع آب تجدیدپذیر 61 است، افزود: هم در آب سطحی و هم زیرزمینی بخش کشاورزی مصرف‌کننده آب با فاصله زیاد از سایر بخش‌هاست.  حاج کریم با بیان اینکه 65 درصد جمعیت ایران در حاشیه فلات مرکزی زندگی می‌کنند، گفت: تقریباً سرانه قریب به اتفاق این استان‌ها زیر 500 مترمکعب است و این یعنی 65 درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی می‌کنند. او با اشاره به شاخص میزان استفاده از منابع تجدیدپذیر هم گفت: در این زمینه 103 میلیارد مترمکعب تولید داریم که 94 میلیارد مترمکعب آن یعنی 90 درصد آن را مصرف می‌کنیم؛ ازاین‌رو در همه شاخص‌های حوزه آب یا بد یا در وضعیت بسیار بد قرار داریم. حاج کریم همچنین با اشاره به روند گرم شدن کره زمین، گفت: ما در دنیا جز سه کشوری هستیم که بسیار از این امر آسیب خواهیم دید.

هر درجه افزایش دمای کره زمین منجر به افزایش تبخیر چند هزار میلیارد مکعبی آب در ایران می‌شود؛ به‌نحوی‌که تا سال 2040 ما سیزدهمین کشور از جهت آسیب‌پذیری از بحران آب خواهیم بود. او ادامه داد: منابع آب زیرزمینی و تجدیدناپذیر کشور را 400 میلیارد مترمکعب برآورد می‌کنند که از این میزان 140 میلیارد مکعب را مصرف کردیم. در 40 سال گذشته با برداشت بی‌رویه مساله افزایش شوری آب را هم داریم که لزوم سرمایه‌گذاری سنگین‌تر برای تسویه آب را الزامی می‌کند. 

 

ارسال نظر