تغییر 62 درصد مدیران شهرداری در 2 سال

۱۴۰۲/۰۴/۲۵ - ۰۲:۴۱:۵۵
کد خبر: ۲۱۰۶۸۴

پس از تازه‌ترین اعتراضات اعضای شورای شهر نسبت به تداوم بی‌ثباتی مدیریتی در بخش‌های مختلف شهرداری تهران، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت هفته گذشته در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که برخی اعضای شورای شهر به انتصابات اخیرتان ایراد وارد کرده‌اند، تاکید کرد که «اطلاعات اعضای شورا نادرست است.» اما ناصر امانی درباره صحت آمار ارایه‌شده توسط خود و دیگر اعضای شورا هیچ شکی ندارد و می‌گوید: این آمار براساس بررسی تعداد احکام صادرشده برای معاونان شهردار، شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران در دو سال گذشته به دست آمده است. 

ناصر امانی، رییس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران در توضیح بیشتر در این زمینه به ایلنا گفت: آمار ۶۲ درصدی تغییرات مدیران رده اول شهرداری در دو سال گذشته کاملا دقیق است و از بررسی تعداد احکامی که در این مدت برای معاونان شهردار، شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان‌ها صادر شده، به دست آمده است. یعنی ما فقط همین سه گروه از مدیران شهرداری تهران را بررسی کرده‌ایم و این در حالی است که در میان مدیران کل دفاتر و مدیران واحدهای مختلف شهرداری نیز در دو سال گذشته تغییرات گسترده‌ای اعمال شده است. آقای قائمی نیز این آمار را در جلسه ششم تیرماه شورا ثابت کرد و هیچ شکی درباره آن وجود ندارد. 

وی افزود: اعتراض اصلی ما به شهردار تهران در زمینه تغییرات گسترده در میان رده اول شهرداری در دو سال گذشته، این است که همچنان شاهد بی‌ثباتی مدیریتی در مدیریت شهری پایتخت هستیم و برایمان جای سوال است که مثلا چرا در یکی از مناطق تهران طی دو سال اخیر سه شهردار تغییر کرده است یا در نهادهای تخصصی شهرداری مثل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) یا شرکت بهره‌برداری مترو، در طول دو سال شاهد تغییر سه مدیرعامل بوده‌ایم؟ همچنین با وجود مشکلات متعددی که در زمینه جمع‌آوری، حمل و دفع زباله در شهر تهران وجود دارد، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در طول دو سال سه بار تغییر کرده و طبیعی است که در چنین شرایطی نمی‌توان هیچ‌گونه برنامه جامعی برای مدیریت پسماندهای پایتخت اجرا کرد. 

  گوشی برای شنیدن وجود ندارد 

امانی با تاکید بر اینکه تغییرات مدیریتی پیاپی در بخش‌های مختلف، نمی‌تواند شهرداری تهران را به اهداف خود برساند، عنوان کرد: وقتی شهردار یک منطقه یا مدیرعامل یک سازمان زیرمجموعه شهرداری تغییر می‌کند، مدیر جدید عمده مدیران زیردست خود از معاونان گرفته تا روسای ادارات و شهرداران نواحی را جابه‌جا می‌کند؛ یعنی تغییرات گسترده در میان مدیران رده اول شهرداری باعث شده است که عملا موجی از بی‌ثباتی در بدنه شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران حاکم شود. این موضوعی است که اعضای شورا تا به حال چند بار تذکر داده‌اند، اما ظاهرا گوش شنوایی در شهرداری وجود ندارد.  عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سال گذشته، شهردار تهران شش معاون خود را تغییر داد و خوشبختانه در سال جاری به جز یک معاون، مابقی را در سمت‌های خود تثبیت کرده است.

البته ما شنیده بودیم که احتمال تغییر دو معاون شهردار وجود دارد که این اتفاق نیفتاد و از این نظر که تا حدی در احکام سال جاری ثبات مدیریتی بیشتری ایجاد شده، خوب است. اما در سال قبل که شاهد تغییرات گسترده‌ای در میان معاونان شهردار بودیم، ۹ نفر از اعضای شورا به شهردار تهران تذکر دادند و تاکید داشتند که اگر این معاونان در کار خود موفق بوده‌اند، چرا جابه‌جا شده‌اند و اگر موفق نبوده‌اند، چرا به معاونت‌های مهم‌تر انتقال پیدا کرده‌اند؟ البته شهرداری تهران هیچ پاسخی به این تذکر شورا ارایه نکرد. 

  تعدادی از مدیران شهری  مشمول حکم دیوان عدالت اداری 

امانی گفت: براساس اطلاعاتی که اعضای شورا در اختیار دارند، تعدادی از مدیران رده اول شهرداری تهران یعنی از مدیران کل و مدیران عامل به بالا، مشمول حکم دیوان عدالت اداری برای رییس سازمان اداری و استخدامی کشور می‌شوند، چراکه شرایط مشابهی دارند؛ یعنی این مدیران عضو هیات علمی دانشگاه‌ها هستند و همزمان در پست‌های سازمانی شهرداری تهران حضور دارند و چون سمت‌های مدیریتی شهرداری جزو پست‌های اجرایی است که افراد نباید همزمان با عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها در این سمت‌ها فعالیت کنند، بنابراین این حکم برای تعدادی از مدیران رده اول شهرداری نیز صدق می‌کند.  وی تصریح کرد: امیدواریم قبل از اینکه اعضای شورا بخواهند در این خصوص تذکر بدهند و اسامی این افراد را مطرح کنند، خود شهرداری درباره آنها تصمیم‌گیری کند و این افراد را از سمت‌های خود کنار بگذارد. 

   سرپرست منطقه ۱۷، شرایط قانونی ندارد

نکته مهم دیگر اینکه در روزهای اخیر، انتصاب «رضا سیفی» توسط شهردار تهران به سمت سرپرستی شهرداری منطقه ۱۷ در فضای رسانه‌ای کشور مورد انتقاد قرار گرفته است و بسیاری از کارشناسان معتقدند او که بالاترین سمت اجرایی موجود در کارنامه‌اش، دبیری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تهران بوده است، از تخصص و تجربه لازم برای اداره کردن یکی از حساس‌ترین مناطق پایتخت برخوردار نیست. در این میان بعضی اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز نسبت به انتصاب سیفی به سمت سرپرستی شهرداری منطقه ۱۷ گلایه‌مند هستند و معتقدند که این انتصاب با شرایط درج‌شده در طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری تهران همخوانی ندارد.

امانی در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: در طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری تهران، شرایطی برای احراز پست‌های ۶-۱۶ که شامل شهرداران مناطق نیز می‌شود، اعلام شده است که از جمله آن می‌توان به سنوات خدمتی، تجربه و تحصیلات اشاره کرد، ولی با بررسی رزومه سرپرست منصوب‌شده برای منطقه ۱۷ می‌توان گفت که ایشان هیچ‌کدام از شرایط قانونی تعیین‌شده در طرح طبقه‌بندی مشاغل برای قرار گرفتن در این سمت را ندارد؛ به نحوی که ایشان نه از تجربه لازم برای حضور در این سمت برخوردار است، نه در رشته متناسب تحصیل کرده و نه سنوات خدماتی مورد نیاز در شهرداری تهران را برای احراز این سمت در کارنامه خود داشته است. 

وی افزود: حکمی که در حال حاضر برای این فرد صادر شده، حکم سرپرستی است و مشخص نیست که آیا شهردار تهران می‌خواهد در آینده شخص دیگری را به سمت سرپرستی منطقه ۱۷ منصوب کند یا قصد دارد با همین شخص کار را ادامه دهد. ولی آنچه مشخص است، اینکه ایشان هیچ‌کدام از شرایط لازم برای احراز سمت شهرداری منطقه ۱۷ را ندارد و انتصاب ایشان برخلاف طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری تهران است. 

 

ارسال نظر