ساخت 18 کیلومتر تراموا با پیمانکار خارجی

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۰۲:۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۰۹۷۹۴
ساخت 18 کیلومتر تراموا با پیمانکار خارجی

گروه راه و شهرسازی|

علیرضا زاکانی، شهردار تهران از ساخت تراموای 18 کیلومتری در پایتخت با هزینه 200 میلیون یورو خبرداد و گفت: تمام مطالعات انجام شده و به احتمال زیاد، هفته آینده تفاهم‌نامه در این زمینه امضا می‌شود.

دیروز زاکانی نه تنها درباره چگونگی ایجاد مازاد درآمد 19 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال گذشته و همچنین شیوه صرف آن به روشنی سخن نگفت، که پیمانکار تراموای 18 کیلومتری در خط یک بی‌آرتی از ترمینال شرق تا میدان آزادی را نیز معرفی نکرد. البته او در پاسخ به سئوالی درباره ارسال مطالعات تراموا به کمیسیون تخصصی شورا به‌طور ضمنی به «طرف خارجی» اشاره کرد و گفت: من گفتم مطالعات تکمیل شده بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشته‌ایم. باید برخی مخاطرات مانند نحوه برق‌دهی و کابل بالا سر انجام شود.

به گفته زاکانی، احداث تراموا مقرون به صرفه و صلاح است و پیش‌بینی کرده‌ایم سالانه 55 میلیون مسافر می‌توانند از طریق این خط جابه‌جا شوند. شهردار تهران تأکید کرد: این تراموا ظرف مدت 18 ماه ساخته می‌شود و به احتمال زیاد از سال جاری آغاز به کار می‌کند.

به گزارش فارس، شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنوز مطالعات تراموا به کمیسیون تخصصی شورا ارسال نشده است؟گفت: من گفتم مطالعات تکمیل شده بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشته‌ایم. باید برخی مخاطرات مانند نحوه برق‌دهی و کابل بالا سر انجام شود. نهایتا در نوع جدید تراموا که تنها دو سال است به بازار آمده این مشکلات برطرف شده ما هنوز مطالعات را به کمیسیون تخصصی شورا نداده‌ایم اما این کار انجام می‌شود ساخت تراموا صرفه و صلاح اقتصادی داریم در سفر اخیری که به بروکسل داشتیم از تراموا استفاده می‌کردند البته در بسیاری از کشورها هم این امر رخ می‌دهد.

    هزینه 200 میلیون یورویی ساخت تراموا

وی در خصوص اینکه چقدر بودجه برای ساخت تراموا در تهران لازم است؟ گفت: ما برای سقف مطالعات تراموا بودجه‌ای درنظر گرفتیم. کل بودجه شهرداری 76 هزار و 850 میلیارد تومان است و امروز بیش از یک‌سوم محقق شده است. به همین دلیل برای ساخت تراموا اعتبار لازم را داریم که همین امسال هم باید شروع کنیم و بعد متمم ببریم و اصلاحیه بودجه را بگیریم. تفاهم‌نامه به زودی بسته می‌شود و هزینه ساخت تراموا 200 میلیون یورو است.

  هزینه‌کرد مازاد درآمد 1401؟

او همچنین در خصوص نحوه هزینه‌کرد مازاد 19 هزار میلیارد تومانی بودجه 1401 گفت: در حال حاضر نحوه هزینه‌کرد در اختیارم نیست قراردادهایی در حوزه حمل و نقل منعقد شد که رقم بالایی دارد.

به گفته زاکانی یکی از قراردادها هزار میلیارد تومان ارزش دارد و قرارداد دیگر 500میلیارد تومان است.در حوزه اضافه درآمدها در بخش زیرساخت‌ها و پرداخت بدهی‌ها وارد شدیم. سال گذشته بیش از 3 هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکاران را تسویه کردیم و 7 هزار میلیارد تومان هم با سیستم بانکی تسویه شده است.

   حل ترافیک با 3 گام

شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که حل معضل ترافیک و آلودگی هوا با سه گام امکانپذیر است، گفت: کاهش تقاضای سفر از طریق هوشمندسازی، افزایش ارایه خدمات و رساندن سهم حمل و نقل عمومی به 70 درصد و همچنین برقی‌سازی به عنوان سه گام اساسی خواهد بود تا بتوان دو معضل ترافیک و آلودگی هوا را برطرف کرد.

به گفته زاکانی، برای هر بخش حمل و نقل عمومی برنامه‌های مفصل و جامعی طراحی شده است. در بخش مترو، اتوبوس، ون، تاکسی، اسکوتر و... بسته‌هایی را ایجاد می‌کنیم تا به اهداف خود برسیم.

او همچنین با تأکید بر این موضوع که نظم و ساماندهی شهر بر مدارحمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد، گفت: با طراحی‌های انجام شده می‌توان گره‌های بزرگ در حوزه حمل و نقل را که در ظاهر غیرقابل حل هستند، بازگشایی کرد چرا که برنامه‌ریزی‌های دقیقی در این حوزه انجام شده است. البته این را هم بگویم که توسعه مترو و تکمیل ناوگان از اولویت‌های اصلی کار شهرداری است.

    به دنبال برقی‌سازی شهر هستیم

زاکانی با بیان اینکه به دنبال برقی‌سازی شهر هستیم گفت: خطوط تراموا را در تهران راه‌اندازی می‌کنیم و در این زمینه هم مطالعات صورت گرفته است. وی به هوشمندسازی شهر اشاره کرد و گفت: اقداماتی در این رابطه انجام شده است، همچنین تا پایان شهریور سال جاری 500 دستگاه اتوبوس بازسازی و وارد ناوگان می‌شود با این حال خیلی از اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی دارند. همچنین به دنبال این هستیم که 500 دستگاه دیگر هم اضافه کنیم. شهردار تهران به بسته شدن قراردادها برای خرید اتوبوس اشاره کرد و گفت: طی تعهدات انجام شده بالغ بر 260 دستگاه اتوبوس تحویل خواهیم گرفت و در مجموع ما قرارداد 2500 دستگاه اتوبوس را منعقد کرده‌ایم.

  70 درصد ترددها با خودروی شخصی است

وی با بیان اینکه 34 درصد ترددها امروز در حوزه حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، گفت: 70 درصد ترددها توسط خودروی شخصی است. در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و کمبود هستیم و با وضعیت مطلوب فاصله معناداری داریم. زاکانی با تأکید بر اینکه در حمل و نقل عمومی معتقدیم هزینه سرمایه‌گذاری مهم است، گفت: امید داریم که شرایط در این حوزه تغییر کند و سهم سفرها در کلان‌شهر تهران با سیستم حمل و نقل عمومی به 70 درصد برسد.وی با اشاره به اینکه میزان جابه‌جایی و تقاضای سفر را تغییر می‌دهیم، گفت: این اقدام از طریق افزایش دسترسی‌ها به خدمات با استفاده از هوشمندسازی است. با ارایه خدمات از طریق هوشمندسازی می‌توانیم دسترسی‌ها را آسان‌تر کنیم.

   تعمیر ارزان‌تر از خرید

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع بازسازی و افزایش واگن‌های مترو گفت: اورهال و افزایش واگن‌ها در دستور کار است. واگن‌های دی‌سی که در خطوط شهری مورد استفاده است و 29 رامی از این نوع وجود دارد بازسازی و ارتقا یافته است. قبلا هم دو رام از این قطارها بازسازی شده است و باید بگویم برای اولین‌بار بازسازی و ارتقای قطارهای بی‌سی پلاس انجام شده است.

او با تأکید بر این موضوع که بازسازی 6 رام قطار مترو از 29 رام قطار وعده داده شده، انجام و وارد شبکه می‌شوند، گفت: اگر بخواهیم این قطارها را خریداری کنیم 350 میلیارد هزینه دارد، ولی بازسازی کامل 40 میلیارد تومان هزینه دارد، به همین دلیل تمامی قطارها نوسازی می‌شوند.

   ورود متروباس به تهران

شهردار تهران در خصوص ورود متروباس‌ها به سیستم حمل و نقل عمومی گفت: این اتوبوس‌های سه کابینه وارد کشور می‌شود. از تولیدکننده داخلی این اتوبوس‌ها را خریداری می‌کنیم، اما اتوبوس‌های این تولیدکننده در کشور ترکیه مشغول به ارایه خدمات هستند.  وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه انجام شده، بازدیدی هم از اتوبوس‌ها در ترکیه داشته‌ایم. کیفیت این محصول بالاست و کارخانه این اتوبوس‌های سه‌کابینه در تبریز است اما اتوبوس‌های تولیدی در ترکیه استفاده می‌شود. صد دستگاه اتوبوس خریداری شده که قرار است تا پایان سال جاری 4 یا 5 دستگاه تحویل داده شود اما تعهد برای سال آینده است. فوق‌العاده کیفیت این اتوبوس‌ها خوب است خود بنده اسنادش را دیده‌ام و جلساتی در این زمینه داشته‌ایم. این را بگویم که این اتوبوس‌ها نو هستند.

به گفته زاکانی ما نوع نگاه خود را تغییر داده‌ایم، ننشسته‌ایم کسی بیاید کمک کند. در تاریخ مترو بی‌سابقه است. بودجه مترو امسال 6 برابر شده، البته این کف ماجراست ما قطعا از این عدد هم عبور خواهیم کرد.

 

ارسال نظر