بازی دلار با بازار

۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - ۰۱:۳۴:۱۲
کد خبر: ۲۰۸۷۰۹
بازی دلار  با بازار

رقیه ندایی

شاخص کل بورس حدود یک ماه و نیم است که روندی نوسانی را تجربه می‌کند و شاخص توان سبزپوش شدن را ندارد، حتی اگر روزی شاخص با رنگ سبز کار خود را شروع کند در میانه معاملات تغییر مسیر می‌دهد و دوباره زیان را مهمان پرتفوی سهامداران می‌کند.

شاخص کل بورس در نیمه چهارمین هفته خرداد ماه قرار دارد اما تا به امروز بازدهی منفی را نسبت به معاملات هفته اخیر تجربه کرده است. بورس این روزها تحت تاثیر اخبار مختلف است، برای نمونه قرار بود روز گذشته یک خودرو از محصولات بهمن موتور در بورس کالا عرضه شود؛ اما شورای رقابت این عرضه را غیرقانونی دانست و جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را گرفت. همین موضوع باعث شد که بازار سرمایه تا حدودی درگیر اخبار و سیگنال‌های منفی شود.

از سوی دیگر قیمت دلار برای بازار بسیار مهم است و این روزها از نظر بنیادی، بورس خود را با دلار 38 تا 40 هزار تومانی تطبیق داده است؛ درحالی که بازارهای موازی با نرخ دلار بازار آزاد یعنی دلار 48 هزار تومانی تطبیق یافته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر از نظر سیاسی و مذاکرات در کشور گشایشی داشته باشیم بازار سرمایه کمترین آسیب را خواهد کرد و بلافاصله می‌تواند خود را ترمیم کند. شاید پیش از این می‌توانستیم بگوییم که افزایش و کاهش قیمت دلار روند سرمایه‌گذاری در بورس را برهم می‌زند، اما اکنون بدین گونه نیست و سهامداران به شرایط بنیادی بازار نگاه و با توجه به شرایط اقدام به معامله می‌کنند.

قیمت دلار بازار آزاد و نیما همیشه یک توازنی دارند و بررسی سوابق نشان می‌دهد که این دو دلار فاصله 10 درصدی دارند؛ یعنی اگر قیمت دلار بازار آزاد افزایش یابد به تبع آن قیمت دلار نیمایی نیز افزایشی می‌شود؛ چرا که فشارها روی سیاست‌گذار بالاست. اما نکته قابل توجه اینجاست که این نوسان قیمت دلار می‌تواند آسیب به صنایع وارد کند، نباید در دلار قیمت‌گذاری دستوری داشته باشیم؛ اما نوسان دستوری قیمت دلار برای اقتصاد کشور چندان خوب نیست.

البته باید به این موضوع در قیمت دلار توجه داشت که شرکت‌های صادرات‌محور بورسی خود را با تحریم و قیمت دلار وفق داده‌اند و کاهش نرخ دلار و بهبود شرایط می‌تواند کمی وضعیت این شرکت‌ها را تغییر دهد؛ یعنی ممکن است برخی از شرکت‌ها سود و برخی دیگر زیان کنند اما این سود  و زیان بستگی به ماهیت شرکت‌ها دارد چرا که هزینه تولید و فروش شرکت‌ها متفاوت است و باید خود را با کاهش تحریم‌ها و کاهش نرخ دلار وفق دهند که با توجه به فروش بلندمدت شرکت‌ها متفاوت است اما به‌طور کلی در بلندمدت کاهش تحریم‌ها می‌تواند به سودآوری صنایع و شرکت‌های بورسی کمک کند. درنتیجه دستکاری و نوسان دستوری قیمت دلار نمی‌تواند تاثیر بسیار سنگینی داشته باشد چراکه صنایع مشکلاتی همانند تحریم را متحمل می‌شوند.

 

ارسال نظر