رشد شاخص بهره‌وری عوامل تولید

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۰۴:۴۷:۲۶
کد خبر: ۲۰۶۵۱۲

رییس سازمان ملی بهره‌وری اعلام کرد: در دو سال گذشته از دولت سیزدهم، شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید رشد مثبت داشته است. میر سامان پیشوایی در همایش ملی بهره‌وری ایران اظهار کرد: در دو سال گذشته از عمر دولت سیزدهم شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید رشد مثبتی داشته است و در سال گذشته و بر اساس برآورد ۹ ماهه سال گذشته، ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی از محل بهره‌وری بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید به بالاترین حد خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است اما اگر این شاخص بخواهد اثر خودش را روی درآمد سرانه بگذارد و نشان دهد حداقل باید تا سه سال آینده این روند ادامه پیدا کند. رییس سازمان ملی بهره‌وری ادامه داد: در دهه ۹۰ عقب ماندگی داشته‌ایم و به همین دلیل حداقل تا سه سال آینده در هر سال باید رشدی بالاتر از سه درصد را تجربه کنیم تا بتواند جبرانی برای این گذشته باشد.

پیشوایی برنامه ششم توسعه را تجربه‌ای ارزشمند برای آینده پیش‌رو عنوان کرد و گفت: با شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه ششم توسعه می‌توانیم به بهره‌وری هدفمندی در برنامه هفتم توسعه برسیم. وی افزود: در سال گذشته دستگاه‌هایی مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر از هدفی که برای این دستگاه تعریف شده در برنامه ظاهر شد و این معیار برای حوزه نفت و گاز بسیار کمتر از آنچه باید باشد، بوده است. پیشوایی اظهار کرد: برخلاف آنچه بسیاری اعتقاد دارند که دولت باید ارتقای بهره‌وری را ایجاد کند. نظام حکمرانی تنها باید بهره‌وری را برای همه دستگاه‌ها و بخش‌ها به صرفه کند.

 

ارسال نظر