وقت دلارزدایی از صنایع!

۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۳:۳۹:۳۴
کد خبر: ۲۰۵۸۵۵
وقت دلارزدایی از صنایع!

گلناز پرتوی مهر|

مساله تحول صنعتی و بازطراحی توسعه صنعتی کشور چیزی است که این روزها در کشور مورد توجه قرار گرفته است. پس از اعمال تحریم‌های همه‌جانبه بر اقتصاد کشورمان، در دولت یازدهم و دوازدهم به جای خنثی کردن اثرات تحریم‌ها، به دنبال رفع آنها با مذاکره رفتیم. این روش نتیجه‌ای برایمان نداشت و حتی موجب شد که اقتصاد ایران یک دهه درجا بزند.

به‌طوری که تشکیل سرمایه در سال تحویل دولت دوازدهم منفی شد. بنابراین، نیاز است همه‌چیز از نو ساخته شود. البته در هر تهدیدی فرصتی نهفته است.

این وضعیت بغرنج صنعتی کشور و گیر افتادن در تله صادرات محصولات خام و نیمه‎خام صنعتی با ارزش افزوده بسیار ناچیز ما را متوجه لزوم ایجاد تحول در برنامه‌های توسعه صنعتی کشور و بازطراحی آنها کرده است. چیزی که در این زمینه، علی قنبری در خصوص بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسیر توسعه صنعتی در کشور از حذف خام فروشی و دانش بنیان شدن صنایع می‌گذرد، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» تصریح کرد: یکی از ضروریات صنایع در کشور ما این است که از خام فروشی به فرآورده فروشی روی بیاوریم. مشکل فعلی کشور این است که در صنایع مختلف به خام فروشی می‌پردازیم و از توسعه زنجیره ارزش محصولات که خلق ارزش افزوده می‌کند، عقب مانده‌ایم. به خصوص این موضوع در صنعت نفت و گاز کشور نیز مشاهده می‌شود که باید به‌طور جد به سمت اصلاح این روند پیش برویم تا شاهد 

دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز در کلیه زنجیره ارزش از استخراج نفت تا تولیدات مواد شیمیایی در پایین دست این صنعت باشیم. وی در ادامه گفت: اعمال سیاست‌هایی در راستای گسترش تحقیق و توسعه در کشور به گونه‌ای که به توسعه زنجیره ارزش محصولات منجر شود، ارزش افزوده بیشتری برایمان ایجاد می‌کند و درآمدهای کشور را افزایش می‌دهد. ایجاد تغییرات ساختاری در صنایع و حرکت به سمت دانش بنیان کردن اقتصاد ملی یک ضرورت است و باید به این سمت حرکت کنیم. 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صنعت نفت و گاز دنیا مدت‌هاست که از خام فروشی دست کشیده و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرده است. کشورهای مختلف تلاش کرده‌اند تحولات لازم را در بنیان‌های صنعتی خودشان ایجاد کنند و به خلق ارزش افزوده بپردازند. این روند در کشور ما نیز باید در پیش گرفته شود. اگر می‌خواهیم با دنیا رقابت کنیم و در صنایع کشورمان به نقطه قابل اطمینانی برسیم، باید به دانش بنیان کردن اقتصاد ملی بپردازیم و به‌شدت از خام فروشی پرهیز کنیم.

قنبری ادامه داد: قطعاً دستیابی به فناوری‌های نوین، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش بنیانی کشور و دانش بنیان کردن اقتصاد ملی منافع فراوانی برایمان دارد. اخیرا نیز از طریق سازوکار تولید بار اول، ایران موفق شده است که علاوه بر اینکه وابستگی خود را به دیگر کشورها در تولید تجهیزات و فرآیند صنعت پالایشگاهی کم کنیم و از محل صادرات این تجهیزات بومی‌سازی شده ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: صادرات کاتالیست به روسیه و سهامداری ایران در پالایشگاه‌های ونزوئلا در همین راستا بوده است. همچنین از طریق پیوند زدن صنعت نفت به شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از دستاوردهای دانش بنیان‌ها از اثرگذاری تحریم‌ها می‌کاهیم. مسیر دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور آغاز شده است و باید به سمت استفاده حداکثری از سیاست‌هایی نظیر اعتبار مالیاتی برای تامین مالی دانش بنیان شدن این صنعت حرکت کنیم تا بتوانیم با استفاده از تجربه‌های موفق قبل به سمت تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در صنعت نفت برویم. 

این کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا الان دلار زدایی از اقتصادشان را آغاز کرده‌اند. تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که همفکر ما به شمار می‌روند، در حال استفاده از فرصت هستند تا در این راستا گام بردارند. ما هم می‌توانیم با تکیه بر توانمندی‌های داخلی مان به این سمت حرکت کنیم و در زمینه‌های مختلف از وابستگی خود به دیگر کشورها بکاهیم. یکی از بسترهای دلارزدایی از صنایع کشور این است که با تکیه بر توان دانش بنیانی کشور به سمت تولید اقلام راهبردی حرکت کنیم و حتی الامکان وابستگی خود را در این زمینه‌ها به دیگران کم کنیم.

 

ارسال نظر