تاسیس یک شرکت سرمایهگذاری سهام عدالت کشوری
بورسنیوز| سید شهرام صفوی سهی مدیرعامل سبد گردان مانی، در یادداشتی نوشت: در مورد سهام عدالت و شرکتهای سرمایهگذاری استانی عدالت به جهت اصلاح روشهای واگذاری آن تاسیس یک شرکت سرمایهگذاری سهام عدالت کشوری را بنا به ملاحظات زیر پیشنهاد میدهم.
همانطور که مستحضرید سهام عدالت با هدف کاهش شکاف طبقاتی و مشارکت طبقات مختلف جامعه در توسعه کشور به مردم واگذار شده است؛ بنابراین تفکیک سهامداران عدالت به دو بخش سهامداران مستقیم و غیر مستقیم با اهداف اولیه مشارکت و همبستگی مردم در توسعه کشور مغایر بوده و منجر به تقسیمبندی آحاد جامعه شده است.
از طرفی قیمتهای معاملاتی این دو گروه سهام نیز عادلانه نیست؛ زیرا برخی که مستقیما سهام اندک و خرد شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت را در اختیار دارند، در صورت میسر بودن فروش آنها، میتوانند این سهام را به Nav روز بفروشند؛ ولی گروه دیگر که بصورت غیرمستقیم سهام شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت را در اختیار دارند، بر اساس آخرین دادههای معاملاتی، امکان فروش پایینتر از ۵۰ درصد Nav برای آنها فراهم بوده است!
در نگاه دوم آزادسازی فروش پرتفوی سهامداران عدالت مستقیم، منجر به تضعیف بازار سرمایه خواهد شد و فروش گسترده خرد آن در واقع، به زیان سهامداران آن نیز خواهد بود؛ زیرا تجمیع و فروش بلوکی این سهام منافع بیشتری را برای آنها به همراه خواهد داشت.
در مقابل خرید و فروش شرکتهای سرمایهگذاری استانی سهام عدالت، این مزیت را دارد که بر سهمهای شاخصساز بازار سرمایه تاثیرگذار نخواهد بود. همچنین شرکتهای سرمایهگذاری استانی وقتی در بورس معامله میشوند، به علت خرید فروشهای مکرر توسط سرمایهگذاران کل کشور، به مرور زمان ماهیت استانی بودن را از دست داده و ماهیت کشوری و ملی پیدا میکنند. پیشنهاد میشود برای اصلاح واگذاریهای انجام شده در سهام عدالت، در گام نخست یک شرکت سرمایهگذاری کشوری عدالت تاسیس شود و تمامی سهامداران مستقیم باقیمانده و غیرمستقیم عدالت، عضو آن شوند.
در گام دوم، یک هیاتمدیره ترکیبی از ذینفعان مختلف تشکیل گردد تا ضمن برخورداری از حمایتهای دولت، بخش خصوصی نیز در آن فعال باشد. به عنوان مثال، هیاتمدیره پنج نفره این شرکت میتواند با یک یا دو عضو ثابت از طرف وزارت صنایع، وزارت اقتصاد یا سازمان بورس و سه الی چهار عضو انتخابی از طرف سهامداران مختلف تشکیل شود. شرکتهای سرمایهگذاری استانی قبلی نیز میتوانند مسوولیت معرفی یا اجرا پروژههای ملی در هر استان را بعهده بگیرند یا با تجهیز منابع از داخل هر استان، بر طرحهای توسعه استانی متمرکز شوند.
برای استفاده از این سرمایهگذاری بزرگ کشوری میتوان بخشی از سود حاصل از سهام عدالت را در پروژهای سودآور ملی و کشوری سرمایهگذاری کرد یا با فروش بلوکی داراییها در پروژههای بزرگتری مشارکت داشت بدیهی است که جذابیت شرکت سرمایهگذاری کشوری سهام عدالت، همواره به پروژههای ملی در حال اجرا و واگذاریهای ملی است که درآینده به این شرکت تخصیص مییابد.
پیشنهاد میشود یک صندوق بازارگردانی هم برای بازارگردانی سهام شرکت سرمایهگذاری کشوری سهام عدالت ایجاد شود تا نقدشوندگی آن را تضمین کند. در خاتمه میتوان امیدوار بود که اصلاح تصمیمات گذشته، منجر به بهبود بیشتر ساختارها، کارآمدی بیشتر و توسعه مستمر کشور گردد.
