ضربه‌گیر تورم سال 1402 کدام است؟

۱۴۰۲/۰۱/۲۹ - ۰۳:۳۷:۱۳
کد خبر: ۲۰۳۵۳۲
ضربه‌گیر تورم سال 1402 کدام است؟

در انتهای اولین ماه از سال 1402 قرار داریم و بسیاری از افراد در تکاپوی چیدمان بهترین سبد سرمایه‌گذاری هستند تا عملا از تورم موجود عقب نمانند.هرچند در قدم اول و در وضعیت موجود نگهداری ریال در پس‌انداز افراد عملا کار نادرستی به حساب می‌آید ولی در پله بعدی جابه‌جایی نادرست یا چیدمان غلط سبد سرمایه‌گذاری افراد می‌تواند باز هم به همان میزان یا حتی بیشتر آسیب زننده باشد.

در حال حاضر می‌توان انواع بازارها را در وضعیت میزان ریسک و جاماندگی دسته‌بندی نمود و عملا پورتفوی سرمایه‌گذاری را طراحی نمود که شاید معقول‌ترین باشد.

در سال گذشته با نمایش بی‌رقیب بازارهایی همچون ارز، طلا و... مواجه بودیم که عملا جزو پیشتازان رشد قیمتی بودند. در مقابل در سال گذشته با روند هرچند رو به بالا اما کم‌توان بازارهایی همچون مسکن و خصوصا بازار سرمایه همراه بودیم. 

حال اگر بخواهیم به روند علت و معلولی اقتصاد نگاهی داشته باشیم و آن را با رفتارهای بازار‌ها در سال‌های مختلف در نظر بگیریم که صد البته در اکثر این سال‌ها با تورم هرچند با درصد‌های مختلف مواجه بودیم ناگزیر به صورت تک‌تک در بازارها تورم نقش خود را نمایان می‌کرد و در هر بازاری با یک جهش قیمتی رو به‌رو می‌شدیم.

  حال در وضعیت کنونی با توجه به ورود نقدینگی به بازارها و با توجه به نحوه معاملات می‌توان به خوبی دریافت که نگاه‌ها پس از مدتی معطوف به بازارهایی همچون مسکن و بازار سرمایه شده است زیرا در هر دو بازار نگاهی به تقابل خریدار و فروشنده داشته باشیم در این دو بازار تقاضاکننده نسبت به اکثر بازارها در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارد و در اصلاح‌های قیمتی هرچند کوچک به خوبی در بازار وجود دارد. 

 برای هردو بازار اگر بخواهیم به شکل جزیی‌تر بررسی کنیم در بازار مسکن شهرهای کوچک‌تر که خصوصا نسبت به شهری مانند تهران رشد آنچنانی نداشتند و در بازار سرمایه نمادهایی که در اکثر جهش‌های قیمتی بازار جزو پربازده‌ترین نمادها بودند خودنمایی می‌کنند که عملا مستعد این هستند که نسبت به کلیت بازار خود بازده مناسب‌تری را نصیب  سرمایه‌گذاران خود نمایند.

 موردی که در برخی از تحلیل‌های کارشناسان جا افتاده (جا ماندگان) در هر بازاری هستند که عملا ورود و سرمایه‌گذاری در چنین نمادهایی عملا تبحر و تجربه خاصی را طلب می‌کند زیرا هرچند در صورت تحلیل درست در هر بازاری و پیدا کردن موارد مستعد بازار که جاماندگی خاصی از بازار خود دارند می‌تواند همراه با بازدهی‌های بسیار قابل توجه‌تر از بقیه باشد ولی باید این را در نظر داشت که بسیاری از این موارد جامانده عملا پس از گذر زمان زیادی همان جاماندگی خود را حفظ می‌نمایند و اگر با تحلیل صحیح همراه نباشد در مهم‌ترین قسمت خواب سرمایه قابل توجهی را می‌تواند نصیب سرمایه‌گذار نماید.

اندک نکاتی که در این یادداشت ذکر شد می‌تواند تسهیل‌کننده تصمیم‌گیری در چیدمان پورتفوی سرمایه‌گذاری افراد جهت ثبت مساعد‌ترین نتیجه تا پایان سال جاری باشد و بتواند افراد را یک قدم نسبت به تورمی که سایه به سایه دارایی اقشار جامعه در حرکت است جلو بیندازد.

 

ارسال نظر