انگیزهای برای تحویل خودروهای فرسوده وجود ندارد
رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط خاطرنشان کرد: انگیزه صاحبان خودرو برای تحویل خودرو فرسوده را باید افزایش داد و با واقعی شدن قیمت خودرو فرسوده این انگیزه ایجاد میشود که میتواند با اضافه کردن مبلغی به آن خودرو را تبدیل به احسن کند. دولت پیشنهاد یکدرصد را کرده است و اگر این عدد تصویب شود باید فاتحه اسقاط را خواند. محمود شریفی مشهدی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس، گفت: مجلس بیش از ۳ سال است که قانون ساماندهی صنعت خودرو را بررسی میکند و در نهایت در این قانون در خرداد ۱۴۰۱ ابلاغ شد؛ بر اساس آن به ازای تولید هر ۴ خودرویک خودرو (اعم از موتور سیکلت، کامیون، سواری و ...) باید اسقاط شود. وی قانون ساماندهی صنعت اسقاط خودرو را رو به جلو دانست و افزود: خودروسازان داخلی با وجود مصوبه سال ۸۸ هیات وزیران، در عمل اسقاط خودرو نداشتند و به نظر میرسد باتوجه به قانون ساماندهی مجبور به انجام اسقاط شوند. رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط ادامه داد: خودروسازان داخلی بر این باورند که تولید خودرو نباید به اسقاط آن گره خورده شود. همچنین خودروسازان این پرسش را طرح میکنند که مراکز اسقاط سال گذشته چند دستگاه را اسقاط کردند؟ شریفی مشهدی تصریح کرد: مطابق با قانون ساماندهی خودرو سال گذشته باید حدود ۵۰۰ هزار دستگاه اسقاط میشد این در حالی است که حدود ۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد. مقرر شده است که سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تولید شود که اگر این عدد تقسیم بر ۴ شود حدود ۳۵۰ هزار دستگاه در سال باید اسقاط میشد که برخی از این دستگاهها از آنجاییکه ۱ تا ۳ گواهی داشتند از اینرو ۵۰۰ هزار دستگاه باید گواهی اسقاط دریافت میکرد. وی با بیان اینکه در سال ۹۳ اسقاط خودرو به عدد ۳۵۰ هزار گواهی رسید، خاطرنشان کرد: امروز مراکز اسقاط خودرو از ۱۱۰ مرکز به ۲۲۰ مرکز ارتقا پیدا کرده است پس رسیدن از عدد ۳۵۰ به ۵۰۰ هزار دستگاه کار دشواری نیست. همچنین پروانه بهرهبرداری که وزارت صمت به این مراکز داده است میتوانند در سال بین ۷ تا ۱۵ هزار خودرو اسقاط کند که اگر این عدد را در ۲۲۰ مرکز ضرب کنیم بالای یک میلیون دستگاه میتوان اسقاط کرد از اینرو مشکل بهرهبرداری، ظرفیت و تولید گواهی اسقاط وجود ندارد. به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط؛ درلایحه دوفوریتی هیات وزیران در ۲ شهریور ۱۴۰۱ تنظیم و به مجلس فرستاد فرض بر نبود گواهی اسقاط است ما موافق هستیم که اگر گواهی اسقاط بر هر دلیلی نبود شمارهگذاری آن متوقف نشود و مبلغی را متناسب به قیمت واقعی گواهی اسقاط به یک صندوقی واریز شود تا به مرور گواهی ایجاد شود. وی با اشاره به لزوم ایجاد اشتیاق در تحویل دستگاههای فرسوده، گفت: اگر گفته شود یک درصد قیمت خودرو، این قیمت بر روی نرخ خودرو فرسوده تاثیر میگذارد. یک درصد قیمت خودرو بر اساس شمارگان تولید و قیمت مصوب دولتی حدود ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان میشود که اگر ضرب در ۴ شود ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان میشود این عدد انگیزه لازم را برای صاحب خودرو فرسوده ایجاد نمیکند. شریفی مشهدی با بیان اینکه صاحبان خودروهای فرسوده جزو اقشار ضعیف جامعه هستند، افزود: انگیزه صاحبان خودرو برای تحویل خودرو فرسوده را باید افزایش داد و با واقعی شدن قیمت خودرو فرسوده این انگیزه ایجاد میشود که میتواند با اضافه کردن مبلغی به آن خودرو را تبدیل به احسن کند. دولت پیشنهادیک درصد را کرده است و اگر این عدد تصویب شود باید فاتحه اسقاط را خواند. وی ادامه داد: تصویب عدد بالای ۲ درصد میتواند انگیزه لازم را برای صاحبان فرسوده ایجاد کند. این فعال اقتصادی تصریح کرد: رویکرد وزارت صمت روی اسقاط موتور سیکلت است اما باید فراموش نکنیم که یک درصد هم اشتیاقی برای فروش موتور سیکلت ایجاد نمیکند؛ چه کسی حاضر میشود که موتورش را ۴۰۰ هزار تومان بفروشد پس تعیین عدد اسقاط جز اینکه صنعت اسقاط را نابود کند چیز دیگری ندارد. به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط؛ نیمی از آلودگی هوا با اجرای درست قانون ساماندهی خودرو کم خواهد شد و سالانه به ازای اسقاط هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان بنزین صرفهجویی میشود. مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده است در حالی که در ترکیه حدود ۱۰ میلیون لیتر است و این نشان میدهد از خودروها بیرویه بنزین استفاده میکنند. وی در پایان تصریح کرد: کامیونهای ایران حدود ۳ برابر استانداردهای جهانی گازوئیل مصرف میکنند اگر ما برای به روز کردن آنها تلاش کنیم خواهیم توانست به صادرکننده بنزین و گازوئیل تبدیل شویم.
