قیمت واقعی لامبورگینی در ایران چند است؟
ماجرای ممنوعیت واردات خودرو لوکس به ایران از سال ۹۵ منجر به غیب شدن خودروهایی مثل لامبورگینی شد، اما از سال ۱۴۰۱ خبرهای جستهگریختهای از ورود غول ایتالیایی به ایران شنیده میشد.
قیمت لامبورگینی در ایران قابل محاسبه نیست.
برخلاف خودروهایی مثل پورشه و مازراتی که تیپهای متفاوتی از آنها در کشور تردد میکند، فقط چهار نسخه لامبورگینی آونتادور و هوراکان در کشور وجود دارد و عملا خریدوفروشی برای قیمتگذاری نمیبینیم. از اوایل دهه جاری، واردات قطرهای لامبورگینی به ایران بعد تقریبا یک دهه ممنوعیت کلید خورد، اما شیوه تعرفه واردات خودرو بهشکلی است که با فرض واردات انبوه، ارزش لامبورگینیهای ۲۰۰، ۳۰۰ هزار دلاری در ایران میتواند تا مرز یک میلیون دلار بالا برود.
یک| صحبتهای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دهکبندیها به شکل بامزهای به خودروهای لوکس کشیده شد. احمد میدری که از لزوم توجه به جزئیات ماجرای حذف یارانه در صحن علنی مجلس حرف میزد، آماری از خودروهایی مثل لامبورگینی ارائه داد. طبق صحبتهای وزیر تعاون، در ایران فقط چهار دستگاه لامبورگینی وجود دارد. تعداد خودروهای مازراتی به ۱۸۱ نسخه میرسد و حدود سه هزار و ۶۰۰ دستگاه پورشه نیز در کشور رصد شده است.
دو| واردات لامبورگینی به ایران غریب شش سال وقفه پیدا کرد. ماجرای ممنوعیت واردات خودرو لوکس به ایران از سال ۹۵ منجر به غیب شدن خودروهایی مثل لامبورگینی شد، اما از سال ۱۴۰۱ خبرهای جستهگریختهای از ورود غول ایتالیایی به ایران شنیده میشد.
سه| لامبورگینی در کشورهای مختلف دنیا با نسخههای مختلفی از جمله آونتادور، هوراکان، اوروس و کانتاش روانه بازار میشود، اما آنطور که معلوم است در ایران تیپهای آونتادور و هوراکان موجود است. تولید لامبورگینی آونتادور بهپایان رسیده و اتفاقا در خط تولید لامبورگینی خبری از تیپ هوراکان هم نیست.
چهار| لامبورگینی آونتادور با تیپهای مختلف از سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ تولید شد. قدرت موتور نسخههای مختلف نیز بین ۷۰۰ تا ۷۸۰ اسببخار تخمین زده میشد، اما تقریبا همه آنها میتوانستند تا سرعتی معادل ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنند. از همه مهمتر اینکه شتاب هیچکدام آنها از سه ثانیه فراتر نمیرفت.
پنج| لامبورگینی هوراکان مثل آونتادور با تیپهای متفاوت به بازار آمد، اما تفاوت تیپها آنقدر زیاد بود که قیمت آنها در بازه ۱۸۰ تا ۳۲۰ هزار دلار تغییر کرد. قدرت موتور ۵.۲ لیتر و ۱۰ سیلندر لامبورگینی هوراکان موجود در ایران ۵۶۰ اسببخار است و باعث میشود ظرف ۳.۲ ثانیه سرعت خودرو از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تغییر کند. لامبورگینی هوراکان جانشینی برای لامبورگینی گالاردو افسانهای بهحساب میآید و حالا یکسری از ماشینبازها از تبدیل این نسل خودروها به سوپراسپورتهای هیبریدی دل خوشی ندارند.
شش| قیمت لامبورگینی در ایران قابل محاسبه نیست. کمبود عرضه و وجود فقط چهار نسخه از این خودرو، عملا بازاری برای خریدوفروش ایجاد نمیکند. با همه این حرفها تصور واردات انبوه لامبورگینی از مسیری که برای آنها تعریف شده، کمی ترسناک است.
تعرفه واردات خودرو ارتباط مستقیمی با حجم موتور خودرو دارد. طوریکه تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور بالای سه هزار سیسی تا ۱۶۵ درصد بالا میرود. یعنی لامبورگینی که مثلا ۳۵۰ هزار دلار قیمت دارد، با رقمی نزدیک یک میلیون دلار از گمرک رد میشود.
منبع: فرارو
