خروج پول حقیقی از بورس

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۰۴:۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۸۹۶۸۷
خروج پول حقیقی از بورس

معاملات بازار سهام دیروز دوشنبه و در نخستین روز کاری هفته بعد از تعطیلات با افزایش عرضه‌ها و افت شاخص کل بورس به عنوان نماگر بازار سهام آغاز به کار کرد. براساس گزارش ایرنا معامله‌گران در این روز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۲ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه با ۲۷ هزار و ۶۴۷ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۱۴ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۹ هزار و ۶۵۰ واحد کاهش به ۴۲۰ هزار و ۶ واحد و شاخص قیمت با پنج هزار و ۹۳۳ واحد افت به ۲۵۸ ‌هزار و ۲۳۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۶ هزار و ۵۱۹ واحد و شاخص بازار دوم ۳۶ ‌هزار و ۲۷۲ واحد کاهش را ثبت کردند. دوشنبه در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و پنج میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال معامله شد. همچنین فجر انرژی خلیج فارس با نماد «بفجر» با یک هزار و ۳۱۲ واحد، مبین انرژی خلیج فارس با نماد «مبین» با ۶۶۸ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۱۲۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری البرز با نماد «والبر» با ۴۸ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۴۷۱ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۴۳۶ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با یک هزار و ۲۲۷ واحد و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با یک هزار و ۱۵۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت انتقال داده‌های آسیاتک با نماد «آسیاتک»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، سایپا با نماد «خساپا»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» و بانک تجارت با نماد «وتجارت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۹۷۸ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۵۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز دوشنبه بیش از ۳۶۵ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۸۵۳ واحد رسید. در این بازار چهار میلیارد و ۲۹۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۵ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۱۹ هزار و ۸۹ نوبت بود. نمادهای زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال»، کشت و دام قیام اصفهان با نماد «زقیام»، کشتیرانی دریای خزر با نماد «حخزر» و ریل سیر کوثر با نماد «حسیر» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، آهن و فولاد غدیر ایرانیان با نماد «فغدیر»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا» و صنعتی مینو با نماد «غصینو» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    شاخص قرمز شد

در بورس دیروز حقوقی‌ها حدود ۹۶۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۷۳۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۴۰درصد یعنی هزار و ۹۰۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۰درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. نمادهای «آسیاتک»، «شستا»، «خودرو»، «شپنا»، «خساپا»، «شتران» و «وتجارت» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «ددانا»، «تجلی»، «آریا»، «زاگرس»، «کرمان»، «قچار» و «مدیریت» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند. سه نماد «وبملت»، «فملی» و «فغدیر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «بفجر»، «مبین» و «اسیاتک» معطوف بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک ملت معادل ۵۴میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی فجر انرژی خلیج فارس با برتری ۳۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. روز دوشنبه افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۵نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۶۰نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۷۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۹۶۰میلیارد تومان بود.

    ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۱۱ خردادماه)، دو درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۳۱۰هزار تومان، ۲۶ میلیون و ۹۶۱هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۲۶۷هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۵۸۶هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر