ویراژ محصولات داخلی در بازار راکد خودرو

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۲

رکود موجود در بازار خودرو یک رکود فراگیر بوده اما باتوجه به اینکه کم‌کاری خودروسازان در سال‌های 91، 92 و رسیدن تیراژ به یک‌سوم سال‌های قبل و با بالا رفتن تیراژ تولید در سال93 بازار تشنه عرضه خودرو صفر بوده است


گروه خودرو سمانه عابدی

یک سال تمام فعالان بازار و کارشناسان صنعت خودرو از رکود در این بازار گفتند و حالا در روزهای آخر سال خودروسازان می‌گویند مساله رکود در بازار خودرو منتفی است، چراکه هر چه ساختیم، فروختیم. با این حال شاهد گفته‌های فعالان بازار حجم زیاد واردات خودرو بود که آنها عدم تمایل مردم به خرید داخلی‌ها را علت افزایش واردات می‌دانستند. کارشناسان نیز کاهش قدرت خرید مردم را عامل بی‌رونقی بازار خودرو می‌‌دانند چراکه این فعالان بازار شب عید خودرو را کساد می‌دانند و می‌گویند بازار امسال بی‌رونق‌تر از سال‌های گذشته است. خودروسازان نیز ازسوی دیگر به فراخوان‌های فروش خود اشاره می‌کنند که زمان ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو سایت آنها در طول یک روز پر می‌شود. با این حال تولید خودرو در سال93 افزایش 58درصدی داشته است و تولیدکنندگان از استقبال مشتریان و فروش تمام محصولات‌شان در سال93 خبر دادند.


یکه زارع: در بازار مشکلی برای

فروش نداریم

در همین رابطه زمانی که از مدیرعامل ایران خودرو درخصوص برنامه این شرکت برای تحرک بازار در سال94 پرسیدیم وی نیز مانند سایر خودروسازان موضوع رکود را رد کرد. هاشم یکه‌زارع در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه امسال می‌گفتند خودروسازان فروش کرده‌اند اما تحرک خاصی نداشته است در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: ما خودرو را می‌فروشیم و در بازار این خودرو فروخته می‌شود یعنی تحرک وجود دارد. عدم تحرک زمانی وجود دارد که نتوانیم بفروشیم اما در فروش مشکلی نداشته‌ایم. مدیرعامل ایران خودرو همچنین بااشاره به تحلیل اشتباه کارشناسان در این خصوص گفت: اشکال کار این است خیلی از کسانی که در این خصوص اظهارنظر می‌کنند اگر بیایند با ما در این خصوص صحبت کنند و اطلاعات‌شان را افزایش دهند، می‌توانند نظر کارشناسی که می‌دهند دقیق‌تر شود. الان ما در بازار مشکلی برای فروش نداریم.


اعتقادی به رکود ندارم

محمدرضا نجفی‌منش عضو انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای بهبود بازار خودرو باتوجه به رکود بازار امسال چیست؟ در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: البته خودروسازان ما هرچه تولید کردند، فروختند. من اعتقادی به رکود ندارم، رکود زمانی است که شما تولید کنید و کسی نخرد. در خودرو این اتفاق نیفتاد و 40درصد ارزش بازار را هم متاسفانه ما دودستی تقدیم خارجی‌ها کردیم. به‌طور مثال شما در دوبی اگر وام خودرو بخواهید با 4درصد بهره است. همانجا برای خانه 8درصد است. یکی از راهکارها این است که دولت‌ها بیایند با سود بانکی پایین به خریداران وام دهند.


رکود شب عید را باید در سطح کلان بررسی کرد

در همین خصوص امیر‌حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: باوجود اینکه امسال میزان تولید خوبی داشته‌ایم اما اوضاع بازار بدی داشتیم. رکود شب عید را باید در سطح کلان بررسی کرد. واردات خودرو براساس آمار افزایش یافته و باعث تشدید درآمد برای برخی شده است. درحالی که حدود 40درصد از مشتریان خودرو سراغ خودروهای وارداتی می‌روند و این مساله باعث نگرانی است چراکه شاهد لوکس‌گرایی و شکاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه هستیم.


مصرف‌کننده به یک‌باره درآمدش افزایش نمی‌یابد

امینی دیگر کارشناس صنعت خودرو دررابطه با وضعیت بازار گفت: از حدود سه سال پیش به‌دلیل شوک ارزی بازار خودرو در یک حالت نامتعادل به سر می‌برد و در این سردرگمی مصرف‌کننده به‌دنبال پایین آمدن قیمت خودرو بود درحالی که با افزایش دوبرابری قیمت خودرو مواجه شد. با این وضعیت فعالان صنعت خودرو فکر می‌کردند با قیمت بالا همچنان مصرف‌کنندگانش را نیز خواهد داشت. اما مصرف‌کننده به یک‌باره درآمدش افزایش نمی‌یابد و همین امر باعث می‌شود عدم تعادل در بازار خودرو ادامه داشته باشد و البته ادامه خواهد داشت تا زمانی که درآمدها به‌همین صورت باشد بازار خودرو در رکود به‌سر می‌برد و صنعت خودرو رشد زیادی نخواهد کرد، به گزارش «تعادل» بنابراین به‌نظر می‌رسد رکود موجود در بازار خودرو یک رکود فراگیر بوده اما باتوجه به اینکه کم‌کاری خودروسازان در سال‌های 91، 92 و رسیدن تیراژ به یک‌سوم سال‌های قبل و با بالا رفتن تیراژ تولید در سال93 بازار تشنه عرضه خودرو صفر بوده است. با اعلام فروش ویژه خودروسازان، مشتریان خودروهای صفر از بازار استقبال کردند. از این رو رکود حاکم بر این بازار در بخش خودروهای کارکرده و وارداتی بوده اما درمورد خودروهای تولید داخل کمتر شاهد رکورد بوده‌‌ایم.


تولید خودروهای سواری

۵۸درصد رشد یافت

طی ۱۱ماهه منتهی به بهمن سال جاری، تولید خودروهای سواری به مرز ۸۸۱هزار و ۴۶۷دستگاه رسید که در مقایسه با ۱۱ماهه سال۹۲ رشد ۵۸درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، طی 11ماهه سال جاری عمده‌ترین خودروهای سواری تولید شده شامل پژو پارس به تعداد 138هزار و 249دستگاه، پژو405 به تعداد 108هزار و 191دستگاه، پژو206 به تعداد 96هزار و 355دستگاه، پراید نسیم و صبا به تعداد 117هزار و 461دستگاه و تیبا به تعداد 78هزار و 199دستگاه تولید شده بود. همچنین در این مدت سمند به تعداد 92هزار و 110دستگاه، پراید به تعداد 62هزار و 630دستگاه، پراید دوگانه‌سوز به تعداد 19هزار و 755دستگاه، نسیم و صبای دوگانه‌سوز به تعداد 26هزار و 305دستگاه، رانا به تعداد 24هزار و 516دستگاه، دنا به تعداد 4هزارو 632دستگاه، سراتو به تعداد یک‌هزار و 958دستگاه، محصولات رنو به تعداد 15هزار و 229دستگاه، پارس تندر به تعداد 5هزار و 932دستگاه، MVM به تعداد 38هزار و 528دستگاه و X100 به تعداد یک‌هزار و 198دستگاه و سوزوکی به تعداد 652دستگاه تولید شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر