سقوط دولت ایتالیا به ورطه بحران

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۰۵۵۵
سقوط دولت ایتالیا به ورطه بحران

گروه جهان|سمانه قربانی|

 حزب حاکم «لیگ» ایتالیا یک روز پس از اعلام خروجش از دولت ائتلافی ایتالیا، اعلام کرد که به‌دنبال طرح رای عدم اعتماد علیه جوزپه کنته نخست‌وزیر این کشور، است. تداوم اختلاف در دولت ائتلافی ایتالیا و تنش میان رهبران دو حزب، بحران سیاسی کنونی را برای دولت این کشور رقم زده است. این بحران از اختلاف نظر میان دو حزب بر سر پروژه قطار سریع‌السیر بین شهرهای تورین در ایتالیا و لیون در فرانسه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

به‌گزارش فایننشال‌تایمز، دولت ائتلافی ایتالیا با متیو سالوینی وزیر کشور رهبر حزب دست‌راستی لیگ ایتالیا، و حزب ضدتشکیلاتی جنبش پنج ستاره به رهبری لوئیجی دی‌مایو وزیر توسعه اقتصادی، پس از آن در معرض فروپاشی قرار گرفت که سالوینی برگزاری انتخابات زودهنگام را درخواست کرد.

جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا، پنج‌شنبه گفته پارلمان را برای رای عدم اعتماد از تعطیلات تابستانی احضار خواهد کرد. او با این حال گفته که احتمالا نمایندگان ایتالیایی تا 19 اوت تشکیل جلسه نخواهند داد. تحولات اخیر سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو را دچار آشفتگی سیاسی کرده است.

نشریه فایننشال‌تایمز نوشته که سالوینی از جمعه کارزار غیررسمی انتخاباتی خود را با هدف کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان و تشکیل دولت غیرائتلافی آغاز کرده است. سالوینی جمعه با حامیانش دیدار کرده و رقابت انتخاباتی خود را کلید زده است. حزب او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «موارد بسیار زیادی هست که باید اصلاح شود. در این شرایط کسانی که وقت را تلف می‌کنند فقط به کرسی‌های پارلمانی‌ها خود فکر می‌کنند و این به کشور آسیب می‌زند.» نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب لگای سالوینی از قدرت کافی برخوردار است و وزیر کشور به خوبی آگاه است که در انتخابات بعدی آرای بیشتری کسب خواهد کرد. اکنون او قصد دارد از این موقعیت برای تحکیم موقعیت خود استفاده کند.

جوزپه کونته خطاب به سالوینی وزیر کشور (رهبر حزب لیگ) گفته که باید برای ایتالیایی‌ها توضیح دهد که چرا به دنبال سقوط دولت ائتلافی این کشور است. کونته در این باره گفته: «این مسوولیت وزیر کشور نیست که در پارلمان جلسه تشکیل دهد یا برای حل بحران سیاسی دستورالعمل ارایه کند. بحرانی که ماتئو سالوینی آغاز کرده است شفاف‌ترین نوع آن در تاریخ جمهوری ایتالیا است.»

کونته که به جنبش پنج ستاره نزدیک است در بیانیه کوتاهی اعلام کرده که دیگر حملات سالوینی علیه دولت ائتلافی را نمی‌پذیرد و او را به شعار دادن برای جلب حمایت متهم کرده است. از آنجا که پارلمان تعطیلات تابستانی را می‌گذراند، هنوز روشن نیست که انتخابات چه زمانی برگزار خواهد شد. سرجو ماتارلا رییس‌جمهور ایتالیا، باید شرایط انتخابات زودهنگام را تعیین کند.

در جریان انتخابات پارلمان اروپا در ماه می‌گذشته حزب عوام‌گرای لیگ موفق شد با کسب بیش از ۳۴درصد آرا به اکثریتی بی‌سابقه دست یابد. دو جریان راست‌گرای شریک در دولت ائتلافی، حزب لیگ و جنبش پنج ستاره، از ژوئن ۲۰۱۸ میلادی که دولت تشکیل دادند، تاکنون همواره در رقابتی آشکار و پنهان بوده‌اند. سالوینی در ماه‌های اخیر چند بار شریک ائتلافی خود، حزب پنج ستاره، را به همکاری نکردن با دولت متهم کرده است.

گذشته از اختلافات دو طرف بر سر ساخت خط‌آهن تورین ـ لیون، سالوینی و دی‌مایو بر سر رویکرد دولت ائتلافی ایتالیا در انتخاب رییس جدید کمیسیون اروپا نیز با یکدیگر اختلاف داشتند. یورونیوز نوشته: لوئیجی دی‌مایو رهبر جنبش پنج ستاره و معاون نخست‌وزیر ایتالیا، با انتقاد از رویکرد سالوینی در حمایت نکردن از رییس جدید کمیسیون اروپا هشدار داده بود که این اقدام می‌تواند به منزوی شدن ایتالیا در اروپا منجر شود.

دی‌مایو که حزب تحت رهبری او به عنوان بخشی از دولت ائتلافی ایتالیا در پارلمان اروپا به «اورسولا فن‌درلاین رییس اجرایی جدید کمیسیون اروپا، رای داده بود با این سخنان آشکارا از سالوینی که آشکارا با این گزینه مخالفت کرده بود، انتقاد کرد. تحلیلگران سیاسی در آن زمان معتقد بودند که رویارویی دو جریان تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی بر سر رای به ریاست مهم‌ترین مرجع سیاسی و اجرایی در اتحادیه اروپا می‌تواند امیدهای رم برای برخورداری از جایگاه مناسب و دستیابی به یک سمت کلیدی در ساختار جدید نهاد اروپایی را به یاس تبدیل کند. هشدار رهبر جنبش پنج ستاره در حالی مطرح شد که تقابل دو جناح دولت ائتلافی بر سر اتهامات مطرح درباره کمک‌های مالی روسیه به حزب لیگ نیز پیش از پیش این اتئلاف را شکننده کرده بود.

لزوم اقدامات فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی

گروه جهان| دانشمندانی که به دعوت سازمان ملل در نشست شورای جهانی مسائل اقلیمی در ژنو اجتماع کردند، هشدار می‌دهند که تغییرات اقلیمی کره زمین به حد خطرناکی رسیده و به اقدامات فوری جامعه بین‌المللی نیازمند است. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، پژوهشگران اقلیمی در گزارشی ویژه از جامعه جهانی می‌خواهند که از فشار بیشتر بر زمین برای گسترش غیرلازم کشاورزی و دامداری خودداری کنند. آنها تأکید می‌کنند برای اینکه کشاورزی و دامداری فعالیت‌هایی مفید در خدمت تغذیه انسان باقی بمانند، باید در کاربرد آنها تجدید نظر کرد تا هم با مقتضیات زمین و هم با نیازهای انسانی همساز گردند. آنها توصیه می‌کنند که انسان‌ها از اتلاف مواد غذایی و مصرف بیش از حد آن خودداری کنند، به‌ویژه مصرف مواد گوشتی و لبنیات را در حدی معقول و لازم نگاه دارند، تا بازار برای تأمین آنها بیش از حد لزوم به خاک و زمین فشار وارد نیاورد. آنها نمی‌گویند که نباید گوشت مصرف کرد، اما عقیده دارند که مواد گوشتی بیش از حد نیاز تولید و مصرف می‌شود. در همایش اخیر ۱۰۷ دانشمند از ۵۲ کشور جهان نسبت به زیان‌های اقلیمی با توجه به تشدید گرمایش هشدار داده‌اند. به نظر آنها در دهه‌های آینده دمای حرارت همچنان بالا خواهد رفت که از سویی خشکسالی و از سوی دیگر باران‌های شدید به همراه خواهد آورد. در بخش بزرگی از آسیا و آفریقا بی‌آبی و بیابان‌زایی خطری مشهود است که طبیعت و زندگی انسان‌های بی‌شماری را تهدید می‌کند. در سال‌های گذشته، به‌ویژه در سال جاری که جهان با گرمایی بی‌سابقه روبرو شد، گرمای عمومی به نسبت دوران ماقبل صنعتی، تا یک و نیم درجه افزایش داشته است. به نظر کارشناسان محیط زیست این یک علامت هشداردهنده است. اعتراض‌ گسترده به سفر

ترامپ به «ال‌پاسو» و «دیتون»

گروه جهان| شماری زیادی از ساکنان دو شهر دیتون و ال‌پاسو به سفر دونالد ترامپ به این شهرها پس از تیراندازی‌های خونین هفته گذشته اعتراض کردند. به‌گزارش دویچه‌وله، در پی تیراندازی‌های مرگبار در ال‌پاسو و دیتون، فشار بر ترامپ در ارتباط با محدود کردن قانون مالکیت سلاح افزایش یافته است. سیاستمداران دو ایالت تگزاس و اوهایو از رییس‌جمهوری امریکا درخواست کرده‌اند کنترل پیش از فروش سلاح را افزایش داده و فروش مسلسل در امریکا را ممنوع کند. ترامپ نیز زیر فشار اذهان عمومی وعده داده که موضوع را بررسی کند. اما او در عین حال گفته است که اجرای سیاست منع فروش تفنگ‌های تهاجمی و مسلسل به علت فقدان اکثریت در مجلس نمایندگان ممکن نیست. در جریان یک تیراندازی مرگبار در روز شنبه ۲۲ نفر در شهر ال‌پاسو واقع در مرز ایالت تگزاس با مکزیک کشته شدند. در این رویداد خونین، چند شهروند مکزیک نیز کشته و زخمی شدند. تحقیقات اولیه از انگیزه‌های نژادپرستانه فرد مهاجم حکایت دارند. فرد مهاجم که جوانی ۲۱ساله است، خود را تسلیم پلیس کرده است. غروب همان روز، شهر دیتون در ایالت اوهایو نیز شاهد یک رویداد خونین مشابه بود. در اثر تیراندازی در ایالت اوهایو، نه نفر کشته شدند. انگیزه فرد مهاجم هنوز روشن نشده است. مهاجم در اثر تیراندازی پلیس کشته شده است. ترامپ همراه با ملانیا، همسر خود به دیتون سفر کرد. سفر او به این شهر محدود به بازدید از بیمارستانی بود که مجروحان آن رویداد خونین در آن بستری بودند. این دیدار بدون حضور رسانه‌ها صورت گرفته است.

تایید خبر بازداشت رییس‌جمهور پیشین قرقیزستان

گروه جهان| وزارت کشور قرقیزستان عصر پنج‌شنبه خبر بازداشت الماس‌بیگ آتامبایف رییس‌جمهوری پیشین این کشور، را تأیید کرد. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، در پی یورش نیروهای انتظامی به سکونتگاه آتامبایف، در حومه بیشکک، پایتخت قرقیزستان که شامگاه چهارشنبه رخ داد موجی از ناآرامی به راه افتاد که به درگیری خونین میان حامیان رییس‌جمهور پیشین و نیروهای انتظامی انجامید. گفته شده، نیروهای انتظامی و امنیتی با تجهیزات ویژه به روستای «کوی‌تاش» در حومه بیشکک حمله کرده و برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. بر پایه گزارش‌های رسمی در درگیری‌های اخیر دست‌کم ۵۰ نفر مجروح شده‌اند. برخی منابع به نقل از وزارت بهداشت قرقیزستان این تعداد را تا ۸۰ نفر اعلام کرده‌اند. یک مامور پلیس کشته شده و حال یک مامور دیگر وخیم گزارش شده است. الماس‌بیک آتامبایف از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رییس‌جمهور قرقیزستان بود و پس از خاتمه این دوره شش ساله مطابق قانون اجازه نامزدی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشت. رییس‌جمهور پیشین قرقیزستان به فساد مالی، اختلاس در پروژه مدرن‌سازی مرکز انرژی بیشکک و زمین‌خواری متهم شده است. پس از لغو مصونیت او در پارلمان قرقیزستان که چندی پیش رخ داد، دادستانی رسیدگی به پرونده این اتهام‌ها را در دستور کار قرار داد. آتامبایف نخستین رییس‌جمهور قرقیزستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ است که پس از خاتمه دوره قانونی ریاست‌جمهوری داوطلبانه قدرت را به جانشین خود سورنبای جینبکف واگذار کرد. او ابتدا از جینبکف پشتیبانی می‌کرد اما رفته رفته اختلاف میان دو سیاستمدار افزایش یافت.

انتقاد سازمان ملل از تاثیر تحریم امریکا بر مردم ونزوئلا

گروه جهان| میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا علیه ونزوئلا انتقاد کرده و آن را تشدید‌کننده رنج میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور دانسته است. به‌گفته خانم باشله، تحریم‌های جدید به آسیب‌پذیرترین اقشار در ونزوئلا آسیب خواهد زد. به‌گزارش رویترز، میشله باشله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: «به‌شدت نگران تاثیر بالقوه تحریم‌های یک جانبه امریکا بر حقوق بشر مردم ونزوئلا هستم.» امریکا سه روز پیش با اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا، از مسدود کردن دارایی‌های و اموال ونزوئلا در ایالات متحده امریکا خبر داد و هرگونه داد و ستد را با دولت این کشور ممنوع کرد. ایالات متحده و بیشتر از ۵۰ کشور دیگر خواهان کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت و جایگزینی خوان گوایدو، رییس مجلس این کشور بر مسند قدرت هستند. به‌گفته خانم باشله، با وجود مستثنی شدن مواد غذایی، دارو و البسه از تحریم‌ها، تحریم‌های تازه به گونه‌ای هستند که احتمال وخیم‌تر شدن وضع میلیون‌ها نفر از مردم ونزوئلا وجود دارد. میشله باشله که رییس‌جمهوری پیشین شیلی است، پیش از این نیز از تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ونزوئلا انتقاد کرده بود. این مقام سازمان ملل همچنین از نقض حقوق بشر از سوی حکومت نیکلاس مادورو نیز بارها انتقاد کرده است. میشل باشله در ماه مارس حکومت ونزوئلا را مثال خوبی از نقش نقض حقوق مدنی و سیاسی در تسریع وخامت شرایط اقتصادی عنوان کرد.

واکنش تند به چین در پی انتشار اطلاعات دیپلمات امریکایی

گروه جهان| در واکنش به انتشار اطلاعات خصوصی یک دیپلمات امریکایی در هنگ‌کنگ، سخنگوی وزارت خارجه امریکا دولت چین را به اوباشی‌گری متهم کرد. به‌گزارش سی‌ان‌ان، یک روزنامه چاپ هنگ‌کنگ عکسی از یک دیپلمات امریکایی را منتشر کرده که می‌گوید نامش جولی ایدی است و در لابی یک هتل با رهبران دانشجویی هنگ‌کنگ دیدار کرده است. این عکس با تیتر «مداخله نیروهای خارجی» در امور داخلی هنگ‌کنگ منتشر شده بود. در پی انتشار این عکس، اداره وابسته به وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ پنج‌شنبه از ایالات متحده درباره ارتباط دیپلمات‌های امریکایی با رهبران اعتراضات اخیر در این منطقه توضیح خواست. در پاسخ، مورگان ارتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، دولت چین را به دلیل انتشار عکس‌ها و اطلاعات شخصی دیپلمات امریکایی «رژیم اوباش» خواند. این واکنش تند در حالی ابراز می‌شود که چین و امریکا چند ماهی است که در عرصه اقتصاد درگیر مساله معروف به «جنگ تعرفه‌ها» هستند و تنش بین دو کشور حکم‌فرماست. ارتگاس پنج‌شنبه چنین به دفتر وزارت خارجه چین پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم که درز دادن اطلاعات خصوصی و عکس‌ها و اسم بچه‌های یک دیپلمات امریکایی اعتراض رسمی باشد، این کاری است که یک رژیم اوباش می‌کند.» اعتراض مردم در هنگ‌کنگ به حکومت چین دست‌کم ۹ هفته است که در این منطقه ادامه دارد. با این حال این نخستین‌بار نیست که حکومت چین امریکا را به دست داشتن و مداخله در این اعتراضات متهم می‌کند. اعتراضات در هنگ‌‌کنگ از زمانی شروع شد که دولت محلی هنگ‌کنگ لایحه‌ای برای استرداد مجرمان به چین را به مجلس قانون گذاری محلی ارایه کرد که خشم میلیون‌ها هنگ‌کنگی را برانگیخت.

 

ارسال نظر