مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی شفاف است

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۰

نشست خبری میرعلی اشرف عبداله

پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی صبح سه‌شنبه با اصحاب رسانه برگزار شد که در این نشست خبری پرسش‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف از جمله تحقیق و تفحص مجلس از وزارت اقتصاد، رانت و حضور خصولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها در بخش خصوصی‌سازی، حاشیه‌های فراوان واگذاری برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح شد که البته پوری‌حسینی در پاسخ به موضوع رانت در سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه همه مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی شفاف بوده است، گفت: درحال حاضر واگذاری‌ها با نهایت امنیت، دقت و شفافیت صورت می‌گیرد و تاکنون هیچ ساخت‌وپاختی صورت نگرفته است.


90 درصد واگذاری‌ها واقعی است

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه خصولتی‌ها درصد زیادی از واگذاری‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند، گفت: بله اما استدعا دارم منتقدان ضمن انتقاد، رهنمود و راهکار هم ارایه دهند و نقد خالی بدون رهنمود کار کارشناسان عادی است. البته باید گفت که اکنون 90درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی صورت می‌گیرد.


ضرورت برون‌رفت از اقتصاد بیمار توجه به خصوصی‌سازی

وی بااشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه آجر سازمان خصوصی‌سازی از ابتدا کج نهاده شده است، اضافه کرد: خصوصی‌سازی جزو ضروریات ایران بود و بسیار درست و خوب بنا نهاده شده است و اگر خصوصی‌سازی را به سیاست‌های ابلاغی اصل44 وصل و اجرا کنیم کار سنگینی انجام شده است. بنابراین خصوصی‌سازی یک اصل، ضرورت و راه بی‌بازگشت است و ضرورت برون‌رفت اقتصاد بیمار ما از وضع قبلی که تاکنون هم ادامه پیدا کرده، توجه به خصوصی‌سازی است. رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه چیزی که واقعیت دارد، در فرآیند خصوصی‌سازی عرضه و واگذار می‌شود نه ایده‌آل‌ها و مطلوب‌ها، اضافه کرد: همچنین به این نکته باید توجه داشته باشیم که خصوصی‌سازی تنها با سازمان مربوطه تقویت نمی‌شود بلکه برای توانمندی ابزار جداگانه نیز نیاز است.


ماجرای ساخت‌وپاخت‌ها

پوری‌‌حسینی با بیان اینکه طی سال‌جاری برای ساماندهی سهام عدالت کار سنگینی صورت گرفت، افزود: البته مجلس هم در جهت

تعیین‌تکلیف آن پیگیر بود و طرحی هم برای آن تصویب شده است به‌طور کلی همه دنبال این هستیم که نحوه آزادسازی سهام عدالت روشن و مشخص شود. طرح سهام عدالت از سال85 آغاز شد و قرار بود در این طرح، سهامی که به مشمولان واگذار می‌شود از محل سود آن به مدت 10سال، بدهی سهام پرداخت شود.

وی ادامه داد: تا 14ماه دیگر وقت داریم که از محل سود سهام مبلغ سهام را پرداخت کنیم. البته تا پایان امسال 34درصد سهام آزاد‌سازی صورت می‌گیرد و اکنون از زمان عقب نیستم، حتی باید منتظر آزاد‌سازی حدود 50درصدی این سهم باشیم.


افزایش نگرانی‌ها از عملکرد اعضای هیات‌مدیره سهام عدالت

پوری‌حسینی در مورد توافق نمایندگان مجلس از تحقیق و تفحص از فرآیند توزیع سهام عدالت و وضعیت کنونی آن، گفت: نماینده‌های مجلس در تحقیق و تفحص از سهام عدالت بیشتر نگران عملکرد اعضای هیات‌مدیره سهام عدالت هستند اما تحقیق و تفحص مجلس یک نعمت و فرصت است و از این طرح استقبال کرده‌ایم، اگر این تحقیق و تفحص برای کشف برخی از ابهامات باشد، اقدام بسیار خوبی است. به‌طور کلی وظیفه سازمان خصوصی‌سازی این است که سود سهام را دریافت و به خزانه واریز کند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد سهام عدالت، اضافه کرد: افکار عمومی در مورد سهام عدالت دنبال این است که چه زمانی برگه سهام عدالت و پول آن را دریافت می‌کنند. باید به مردم گفت که تا پایان سال94 انتظار نداشته باشند و اکنون دولت به‌دنبال این است که آزادسازی در نهایت سلامت رخ دهد.


136 هزار میلیارد تومان

واگذاری در 13 سال

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ارزش واگذاری‌ها از سال80 تاکنون 136هزارمیلیارد تومان است، حدود 36درصد این رقم در دولت یازدهم محقق شده و 99هزارمیلیارد تومان آن از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی‌سازی تاکنون بوده است.

وی بااشاره به اینکه واگذاری‌ها از سه عدد بزرگ تشکیل می‌شود که بخشی از آن در عموم عرضه شده است، اضافه کرد: تاکنون از 136هزارمیلیارد تومان ارزش واگذاری، حدود 76هزارمیلیارد تومان آن عرضه و خریداری شده است و مابقی آن یعنی 59هزارمیلیارد تومان، بدون رقابت به دستگاه‌های طلبکار دولت واگذار شده و همچنین 30هزارمیلیارد تومان نیز به‌صورت سهام عدالت واگذار شده است.


خصوصی‌سازی عقب‌ماندگی دارد

وی با بیان اینکه سال‌جاری، سال پایانی واگذاری شرکت‌های گروه یک و دو است، اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی باید تا پایان سال‌جاری هیچ سهمی از این دو گروه باقی نماند اما این امر محقق نشده است. باتوجه به اینکه 216 شرکت واگذار شد که مبین این است، خصوصی‌سازی عقب‌ماندگی و سهام جامانده برای فروش دارد.

پوری‌حسینی گفت: از این 216شرکت که سال جاری باید واگذار می‌کردیم، باتوجه به مشکلات موجود که بخشی از آن به شرایط بازار بورس برمی‌گردد اما سرانجام توانستیم 132شرکت را به‌طور کامل واگذار کنیم.

وی ادامه داد: 31شرکت دیگر نیز در حال قیمت‌گذاری و عرضه داریم که کارشناس رسمی دادگستری برای آن تعیین شده است و بعد از اقدامات لازم به هیات واگذاری معرفی می‌شوند. وی همچنین به فضای خشک بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: توفیقی در فروش سهام حاصل نشده است زیرا از رقم 30‌هزار میلیارد تومان تنها 3‌هزارمیلیارد تومان فروش داشته‌ایم.


تکلیف استقلال و پرسپولیس

مشخص شد

رییس سازمان خصوصی‌سازی، با اشاره به اینکه در گذشته یکی از سوالات رسانه‌ها وضعیت و شرایط واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس بود، اضافه کرد: امروز می‌توانیم بگوییم که تکلیف استقلال و پرسپولیس مشخص شده است. البته به‌دلیل سنگینی و پیچیدگی‌های این فرآیند، سرانجام این امکان مهیا شد در 26بهمن تا پایان ساعت اداری امکان شرکت در مزایده وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جزییات واگذاری اطلاع‌رسانی شده است، افزود: البته 27بهمن سال جاری دوباره اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و اکنون آگهی مزایده سرخابی‌ها چاپ شده و روز دوشنبه 27بهمن بازگشایی پاکت‌ها را انجام خواهیم داد و تمام جلسه به‌صورت زنده پخش خواهد شد، باتوجه به اینکه این مزایده براساس اهلیت است و در بورس نخواهد بود، البته ناگفته نماند برای نخستین‌بار است که هیات واگذاری قیمت‌گذاری و آگهی صادر کرده است.


کارشکنی سنگین واگذاری

استقلال و پرسپولیس

پوری‌حسینی گفت: کارشکنی‌های بسیار سنگینی در واگذاری استقلال و پرسپولیس شاهد بودیم اما زیر بار آن نرفتیم و طبق روند قانونی کار را دنبال کردیم.

وی افزود: تا ساعت14 روز دوشنبه 27بهمن هیچ فردی از اینکه چند نفر تقاضا و شرکت کرده‌اند، اطلاع نخواهد داشت، اگر فردی اطلاع داشته باشد فساد رخ داده است. در حال حاضر بنده هم نمی‌دانم که تا کنون چند نفر شرکت کرده‌اند و اگر هم بدانم نخواهم گفت.


برخی‌ها برای دانستن

میلیاردی هزینه می‌کنند

رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: برخی‌ها حاضر هستند میلیاردها هزینه کنند تا بدانند پاکتی داده شده است یا خیر. به‌هر‌حال اگر فردی متقاضی است و فکر می‌کند که استقلال و پرسپولیس بیشتر از 290میلیارد تومان ارزش دارند، بیشتر پرداخت کند. توصیه من این است خریداران قیمت دو باشگاه را آنالیز کنند و با قیمت بازی کنند و به حاشیه روی نیاورند و رقبا را با این روش از دور خارج نکنند.

پوری‌حسینی با بیان اینکه برند باشگاه استقلال و پرسپولیس فروخته می‌شود نه شرکت و سهام، اضافه کرد: بنابراین دو باشگاه پرسپولیس یا استقلال نخواهیم داشت، این دو باشگاه، موسسه فرهنگی ورزشی هستند که شرکتی اداره می‌شوند و مجوز باشگاه‌داری اخذ کرده‌اند، آنچه در مقابل این موسسه و باشگاه رخ می‌دهد این است که به شرکت و سهام این دو باشگاه دست زده نمی‌شود و فقط برند آن فروخته می‌شود و تا پایان تیر سال94 واگذاری دو باشگاه انجام می‌شود.

پوری‌حسینی همچنین گفت: اگر سهامی در بورس معامله شود وارد اهلیت خریدار آن نمی‌شویم و طبق آیین‌نامه این کار انجام می‌شود و قبل از خریداری سهام در بورس، اهلیت توسط کارگزار مشخص می‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: متخصص و صاحب‌نظر بورس نیستم اما اگر واگذاری سازمان خصوصی‌سازی را در بورس مشاهده کنیم، به‌راحتی می‌توان متوجه شد که واگذاری‌ها عامل افت شاخص کل بوده است یا دلیل دیگری داشته است. تصور ما این است اگر اتفاقات دیگری هم برای بورس رخ می‌داد و باعث افت شاخص می‌شد باز می‌توانستیم واگذاری را به‌خوبی دنبال کنیم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه بودجه و اعتبارات با میزان واگذاری همان سال ارتباطی ندارد، ادامه داد: تاپایان سال جاری تصور این است که حدود 85 تا 90درصد بودجه‌ خود را از لحاظ واریز خزانه انجام خواهیم داد.


حاشیه‌های نشست خبری

وزارت اقتصاد این روزها میزبان سلسله‌نشست‌های خبری از مالیات گرفته تا خصوصی‌سازی و مدیران بانک و بیمه است که البته صبح دیروز(سه‌شنبه) نیز نشست خبری پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد که با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

نشست خبری میرعلی‌اشرف عبداله‌پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی ساعت9 صبح در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد که ضعف رابطان خبری روابط عمومی این وزارتخانه و برخورد نامناسب نگهبانی ورودی وزارت اقتصاد و از سوی دیگر دعوت‌نشدن برخی رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها سبب دلخوری شده است. البته این مشکل همیشگی در نشست‌های خبری اخیر اصحاب رسانه با طیب‌نیا وزیر اقتصاد و همچنین عسکری رییس کل سازمان امور مالیاتی بوده و هنوز هم رفع نشده است.


کارت‌هدیه و مخدوش‌شدن چهره رسانه

دادن کارت‌هدیه و نحوه توزیع آن یکی از دردهای قدیمی در حوزه رسانه است که سبب شده رسالت و وظیفه اطلاع‌رسانی زیر سوال رود و چهره اصحاب رسانه خواه‌ناخواه مخدوش شود. امید است این موضوع که در حال تبدیل‌شدن به معضل و مساله بزرگ است به‌طور کلی جمع شود.


فوت والده رییس

یکی دیگر از حاشیه‌های غم‌انگیز نشست خبری دیروز لباس مشکی پوری‌حسینی رییس کل سازمان خصوصی‌سازی بود که خبرنگاران رسانه‌های مختلف در آغاز پرسش خود فوت والده وی را تسلیت ‌گفتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر