موافقت ژاپن با آزادی مشروط مدیرعامل پیشین رنو- نیسان

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۰:۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۴۰۹۴۶

گروه جهان| دادگاه ژاپن سرانجام با آزادی به قید وثیقه مدیرعامل پیشین شرکت خودروسازی رنو- نیسان موافقت کرده است. به‌گزارش یورونیوز، بیش از سه ماه از بازداشت کارلوس گون، مدیرعامل پیشین این شرکت خودروسازی می‌گذرد. گون که به اتهام فرار مالیاتی و سوءاستفاده از اعتماد بازداشت شده، ۱۰۷روز است در بازداشتگاه توکیو نگهداری می‌شود. بنا بر تصمیم دادگاه، معمار اتحاد دو شرکت فرانسوی و ژاپنی رنو و نیسان که تا زمان دستگیری‌اش یکی از برجسته‌ترین مدیران صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شد، می‌تواند تا زمان برگزاری جلسات دادگاهش، با پرداخت وثیقه‌ای به ارزش یک میلیارد ین (۸.۹ میلیون دلار) آزاد شود. با این وجود او باید در دوران آزادی مشروط خود نیز تحت نظارت دوربین‌های تصویربرداری باشد و تمام ارتباطش نیز زیرنظر خواهد بود.

از جمله اتهامات گون اعلام نکردن مبلغ واقعی درآمد حاصل از فعالیت‌هایش در نیسان است؛ درآمدی که پس از زمانی نزدیک به یک دهه فعالیت به بیش از ۸۲ میلیون دلار رسیده بود. در صورت اثبات این اتهامات، گون با محکومیت۱۰سال زندان روبرو خواهد بود. اخیرا یک وکیل مدافع جدید برای دفاع از گون استخدام شده که به موفقیت در دفاع از متهمان در ژاپن مشهور است. او ابتدا روش‌های جدید نظارت بر گون پس از آزادی نظیر استفاده از دوربین‌های مدار بسته را مطرح کرده و سپس دستگیری او را بی‌دلیل خوانده و گفته اتهامات او اختلاف درون شرکتی است.

یک وزیر دیگر از کابینه «جاستین ترودو» جدا شد

گروه جهان| رییس هیات خزانه‌داری دولت جاستین ترودو نخست‎وزیر کانادا، در اعتراض به نقش احتمالی دولت در فساد مالی شرکت مهندسی «اس‌ان‌سی-لاوالین» از سمت خود کناره‌گیری کرد. جین فیلوپات پس از جودی ‌ویلسون ریبولد وزیر دادگستری، دومین عضو کابینه است که در این رابطه از دولت جاستین ترودو جدا می‌شود. به‌گزارش یورونیوز، شرکت مهندسی اس‌ان‌سی-لاوالین متهم است که در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱حدود ۴۸میلیون دلار کانادا به مقام‌های لیبی رشوه داده‌اند. این شرکت ۲۰۱۵ بطور رسمی به فساد مالی متهم شد. دو وزیر جدا شده مدعی هستند که برخی از مقام‌های دولت کانادا برای تغییر مسیر در جریان رسیدگی به پرونده فساد مالی این شرکت اقدام‌هایی داشته‌اند و خواهان محافظت از آن شده‌اند. وزیر سابق دادگستری گفته بود مقام‌های دولتی او را برای محافظت از شرکت مهندسی «اس‌ان‌سی-لاوالین» تحت فشار قرار داده بودند و می‌خواستند با جریمه مالی به جای محاکمه، روند رسیدگی به این پرونده را خاتمه دهند.بر اساس برخی تحلیل‌ها، دلیل برخی مقام‌های دولتی درمحافظت از این شرکت، احتمال از دست رفتن هزاران فرصت شغلی در صورت مجرم شناخته شدن «اس‌ان‌سی-لاوالین» است. این شرکت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عمرانی دنیا است، اگر در دادگاه محکوم شود ممکن است به مدت ده سال از قراردادهای دولتی فدرال محروم می‌شود. ترودو در واکنش به استعفای فیلوپات گفته «نا‌امید شده اما می‌تواند درک کند که چرا او کابینه را ترک کرده است.» رهبر حزب محافظه‌کار کانادا بارها از ترودو خواسته از سمتش استعفا کند.

سفر کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی به روسیه

گروه جهان|کرملین تایید کرده که رهبر کره‌شمالی پس از نشست ناموفق با رییس‌جمهوری ایالات متحده در هانوی قرار است به مسکو سفر کند؛ اما زمان و جزییات این سفر هنوز مشخص نیست.به گزارش رویترز، دیمتری پسکوف رییس دفتر خبری ریاست‌جمهوری روسیه گفت: «سفر رهبری کره‌شمالی در دستورکار قرار گرفته است. امیدواریم که تاریخ دقیق و محل سفر از طریق کانال‌های دیپلماتیک و در آینده مشخص شود.» این خبر در حالی منتشر شد که رهبر کره‌شمالی در پی شکست نشست هانوی با دونالد ترامپ، به پیونگ‌یانگ بازگشته است.روز دوشنبه رسانه‌های روسیه گزارش دادند که اعضای گروهی پارلمانی که به امور روسیه با کره‌شمالی رسیدگی می‌کند قرار است ۱۲‌آوریل به پیونگ‌یانگ بروند. در همین حال، کره‌جنوبی پیشنهاد یک گفت‌وگوی سه جانبه را با امریکا و کره‌شمالی مطرح کرده است. این پیشنهاد در جریان نشست شورای امینت ملی این کشور به ریاست «مون جائه این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی مطرح شد. رییس‌جمهوری کره‌جنوبی گفت که اولویت اصلی سئول جلوگیری از انحراف مذاکرات اتمی بین واشنگتن و کره‌شمالی است. پس از این نشست، «کانگ کیونگ وها» وزیر خارجه کره‌جنوبی گفت که مذاکرات پیشنهادی که می‌تواند با حضور کارشناسانی از امریکا و کره‌جنوبی برگزار شود، به از میان رفتن اختلافات درباره لغو تحریم‌های امریکا علیه کره‌شمالی در ازای اقدامات این کشور در راستای خلع سلاح اتمی کمک می‌کند. او افزود که کشورش برای از سرگیری گفت‌وگوها با دیگر کشورهایی که به این مساله علاقه دارند نظیر چین و روسیه همکاری خواهد کرد.

خروج شرکت‌های ژاپنی از بریتانیا در پی بلاتکلیفی برگزیت

گروه جهان| سفیر ژاپن در بریتانیا گفت در صورت رفع نشدن بلاتکلیفی موجود درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، شرکت‌های ژاپنی بیشتری این کشور را ترک خواهند کرد. «کوجی تسوروکا» در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت، بیش از هزار شرکت ژاپنی در حال بررسی نحوه سازگاری با شرایط پس از برگزیت هستند، اما آنها برای تصمیم‌گیری نیاز دارند که جزییات روابط آتی لندن و بروکسل را بدانند و مطلع باشند که بریتانیا چگونه در آینده با اتحادیه اروپا داد و ستد خواهد داشت. او افزود بیشتر این شرکت‌ها مایل هستند ظرفیت‌های خود را در بریتانیا افزایش دهند، اما باید در زمینه ارتباط اقتصادی این کشور و اتحادیه اروپا اطلاعات داشته باشند. این شرکت‌ها بین‌المللی هستند و در نتیجه وظایفی بیش از تاخیر و تعلیق دارند. به گفته سفیر ژاپن در بریتانیا، این شرکت‌ها ممکن است از بریتانیا بروند یا در هم ادغام شوند و تا زمانی که ندانند در آینده چه خواهد شد، نمی‌توانند تصمیمی بگیرند. در همه‌‌پرسی ژوئن 2016در بریتانیا 53‌درصد از شرکت‌‌کنندگان به جدایی از اتحادیه اروپا رای دادند. مذاکرات در زمینه شرایط خروج و روابط آتی که در یک سال گذشته با سختی‌های زیادی همراه بود، در نهایت اواخر سال گذشته به حصول پیش‌نویس توافق برگزیت انجامید؛ اما پارلمان بریتانیا تاکنون طرح پیشنهادی ترزا می ‌نخست‌وزیر این کشور را تصویب نکرده است. مخالفان ترزا می ‌بارها تلاش کرده‌اند که با استناد به بحران برگزیت، دولت او را سرنگون کنند که تاکنون موفق نشده‌اند.

چین بودجه نظامی خود را ۷.۵ درصد افزایش می‌دهد

گروه جهان| چین بودجه نظامی خود را تا ۷.۵ درصد افزایش می‌دهد و کل رقم را به حدود ۱۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ می‌‌رساند. گزارش بودجه سه‌شنبه و در آستانه مراسم سالانه گردهمایی نمایندگان در «کنگره ملی خلق» ارایه شده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، دومین اقتصاد بزرگ جهان که بطور روزافزونی در حال بازسازی و نوسازی ارتش خود، تولید جنگ‌افزارهای پیشرفته بومی مانند جنگنده‌های پنهان‌کار، و نیز افزایش نفوذ خود در منطقه شرق آسیا است. افزایش بودجه در سال جاری میلادی اندکی کم‌تر از سال گذشته است.

بودجه نظامی چین در ۲۰۱۸ میلادی ۸.۱ درصد افزایش یافته بود. در ۲۰۱۷ این رقم ۷درصد بود و ده سال پیش بودجه نظامی ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده‌ بود. با این حال رقمی که در بودجه امسال در نظر گرفته شده، حدودا دو و نیم برابر بیشتر از بودجه‌ای است که یک دهه پیش به توانمندسازی نظامی جمهوری خلق اختصاص یافت. از سوی دیگر اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند پکن رقم واقعی هزینه‌های نظامی خود را پنهان می‌کند. این موضوع به‌ویژه از زمان روی کار آمدن شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری فعلی چین، و افزایش قابل توجه ظرفیت‌های «ارتش آزادی‌بخش خلق» توجه بیشتری را جلب کرده است. همزمان نگرانی‌ها از افزایش حضور نظامی چین در شرق آسیا و آب‌های دریای جنوبی چین نیز افزایش پیدا کرده است. رشد اقتصادی چین در ۲۰۱۹ بین ۶ تا ۶.۵ درصد پیش‌بینی شده است. 10 سال پیش رشد اقتصادی چین ۸.۷ درصد بود. گردهمایی «کنگره ملی خلق» هرساله در آغاز بهار در پکن برگزار می‌شود.

 

 

ارسال نظر