اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۴۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۸۴۴۲

لغو محدودیت اعتبار ثبت‌ سفارش کالاهای اساسی

خبرگزاری مهر | براساس تصمیم جدید دولت که در روزهای آینده اعلام رسمی خواهد شد، کالاهای اساسی مشمول انقضای ثبت سفارش نشده و مهلت اعتبار ثبت سفارش برای تمامی کالاها از سه ماه به ۶ ماه افزایش خواهد یافت. در این رابطه، تجار و بازرگانان کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند که اکنون وزارت صنعت با همکاری با گمرکات کشور، علاوه بر اینکه برای ثبت سفارش کالاهای اساسی، مهلت انقضای سه ماهه را در نظر نمی‌گیرند، بلکه مهلت تمامی ثبت سفارش‌ها از سه ماه به ۶ ماه افزایش خواهد یافت تا از متروکه شدن کالاها جلوگیری شود. گفتنی است بعد از نوسانات ارزی، دولت اقدام به کاهش مهلت اعتبار ثبت سفارش واردات از ۶ ماه به سه ماه کرده بود.

تشکیل کارگروهی برای واردات مواد اولیه

خبرگزاری فارس|رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن فروشان تهران با اشاره به کمبود مواد اولیه اظهار کرد: تولید‌کنندگان این صنف برای تولید با مشکلات زیادی از جمله کمبود مواد اولیه مواجه هستند. مجتبی درودیان با بیان اینکه البته کارگروهی برای تسهیل روند واردات مواد اولیه تشکیل شده و این کارگروه تاکنون اقدامات مثبتی را انجام داده است، افزود: چهار اتحادیه پوشاک، پیراهن‌دوزان، خیاطان و کشباف و رییس هیات امنای شرق بازار تهران عضویت این اتحادیه را بر عهده دارند.

او با بیان اینکه این کارگروه زیرنظر وزارت صنعت است، گفت: رییس سازمان صنعت استان تهران ریاست آن کارگروه را برعهده دارد و نایب‌رییس اتاق اصناف تهران هم در این کارگروه عضویت دارد.

درودیان بیان کرد: برحسب نیازی که در این کارگروه مطرح است، برخی بازرگانان و تولید‌کنندگان که واردات داشته‌اند، اقدام به واردات کالا و مواد مورد نیاز صنف پوشاک و پیراهن دوزان و ... می‌کنند که ممکن بخشی از آن را برای واحد تولیدی خود وارد کنند و بقیه را هم به فعالان این صنعت عرضه می‌کنند. او با تاکید بر اینکه کارگروه ذکر شده دست دلالان را کوتاه کرده است، بیان داشت: اجناس وارداتی با سود متعارف که حدود 20 تا 25 درصد است و قانون تعیین کرده به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن فروشان تهران با بیان اینکه تاکنون اقداماتی برای واردات صورت گرفته است، گفت: بخشی از کالاهای مورد نیاز تولید وارد کشور شده و بخشی هم در گمرک است. به گفته او، مشکلی در تخصیص ارز وجود ندارد و برای واردات مواد اولیه این صنف و صنعت ارز نیمایی تعلق می‌گیرد، ضمن اینکه کارگروه مذکور از حدود 4 ماه پیش تشکیل شده است. درودیان با اشاره به اقدمات خوبی که در راستای مبارزه با قاچاق پوشاک انجام شده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز واردات این کالا اکنون صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل واردات پوشاک قاچاق کاهش یافته اما با ثبات نرخ ارز احتمال افزایش واردات قاچاق وجود دارد. به گفته او مناطق آزاد به درگاه واردات پوشاک قاچاق به سرزمین اصلی تبدیل شده است.  درودیان در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کمبود مواد اولیه مشکلی برای تامین بازار شبد عید وجود دارد، گفت: خیر، با توجه به رکود حاکم بر بازار پوشاک در سال گذشته و امسال، انبارها مملو از کالا است و هیچ مشکلی برای تامین این بخش نیست. او همچنین با بیان اینکه دولتمردان باید از تولید‌کنندگان این بخش حمایت کنند، گفت: دولت ترکیه برای ورود تولید‌کنندگانش به بازار پوشاک ایران، نیمی از هزینه‌ها آنها را پردداخت می‌کرد. بنابه اظهارات درودیان، بنابراین برای حضور تولید‌کنندگان ما در بازارهای دیگر باید دولت هزینه کند. او همچنین عنوان کرد که عراق و سوریه فرصت‌های خوبی برای صادرات تولیدات پوشاک است، بنابراین دولت باید با برگزاری نمایشگاه در این کشور از به نمایش گذاشتن توانمندی‌های تولید‌کنندگان در این بخش حمایت کند و بازارهای بکری مانند سوریه که فرصت صادراتی خوبی برای ما به شمار می‌آید، را از دست ندهیم.

رشد 13 درصدی صادرات صنعت

ایرنا|آمار تجارت خارجی نشان می دهد در 9 ماهه امسال مجموع صادرات صنعت به وزن 31 میلیون و 813 هزار تن به ارزش 14 میلیارد و 920 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 13 درصدی دارد. بر اساس گزارش وزارت صنعت، در این مدت میزان صادرات وزنی صنعت در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 6 درصدی دارد. گزارش های تجارت خارجی نشان می دهد، در این مدت متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به 384 دلار رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال، رشد 7.6 درصدی دارد. در این مدت صادرات بخش صنعت به 29 میلیون و 957 هزار تن رسید که ارزش آن از مرز 13 میلیارد و 239 میلیون دلار گذشت. هدفگذاری امسال برای صادرات غیرنفتی دستیابی به ارزش 54.9 میلیارد دلار بوده که در 9 ماهه، بدون احتساب میعانات گازی 30.6 میلیارد دلار محقق شده است. در این مدت سهم صادرات صنعت از نظر ارزش در مقایسه با کل صادرات 44.7 درصد و از نظر وزنی 36.5 درصد است. سال گذشته صادرات غیرنفتی در بخش صنعت به 43 میلیون و 968 هزار تن رسید که ارزش آن بیش از 18 میلیارد و 983 میلیون دلار بود؛ از نظر وزن و ارزش نسبت به سال 1395 به ترتیب 30 و 32 درصد افزایش داشت. در سال 1395 نیز در مجموع 33 میلیون و 835 هزار تن صادرات صنعت تحقق یافت که ارزش آن به 14 میلیارد و 382 میلیون دلار رسید.

 

ارسال نظر