بازار ۲۸ هزار میلیارد تومانی اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۲۰ - ۱۸:۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۶۵۴۰۵

پلتفرم جاباما در گزارش سال ۱۴۰۳ خود خبر از رشد بیش از ۱۷ درصدی سهم رزرو آنلاین در سال ۱۴۰۳ داده است.

بازار 28 هزار میلیارد تومانی اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران / رشد ۱۷.۶ درصدی سهم رزرو آنلاین در سال 1403

به گزارش تجارت نیوز، بازار اقامت در ایران یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حوزه گردشگری است که همواره برای انجام یک سفر مورد توجه قرار دارد. بخش مهمی از ماهیت سفر در هر کشور بر اساس محل اقامت در طول سفر شکل می‌گیرد و در ایران نیز با گسترش کسب‌وکارهای آنلاین تفاوت‌های عمده‌ای در این حوزه به وجود آمده است. امروز بازار اقامت در ایران در سال‌های اخیر به یکی از بخش‌های پویا و جذاب گردشگری تبدیل شده است.

با بالا رفتن تورم، کاهش ارزش پول ملی و وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه ایرانی انتخاب محل اقامت از هتل‌ها به اقامتگاه‌های غیرهتلی تغییر پیدا کرده است. بر خلاف هتل‌ها که بیشتر تحت تاثیر سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و هزینه‌های بالای ساخت قرار دارند، اقامتگاه‌های غیرهتلی در فضایی منعطف‌تر و با هزینه شروع بسیار کمتر رشد کرده‌اند. دلیل این امر هم به شکل مواجهه اقشار مختلف در سفر باز می‌گردد. هزینه‌های سفر در ایران عملا بالاست و بخش مهمی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه بالا برای اقامت در هتل‌ها، از اقامتگاه‌های غیرهتلی استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در اقامتگاه‌های غیرهتلی

پلتفرم‌های آنلاین رزرو و افزایش تعداد اقامتگاه‌های غیرهتلی باعث شده که بخش دیگری از صنعت سفر و حوزه گردشگری در ایران برجسته شود که شاید تا یک دهه پیش چندان مورد توجه قرار نداشت. امروز پلتفرم‌های آنلاین رزرو اقامتگاه با کاهش هزینه‌های بازاریابی و ایجاد دسترسی گسترده‌تر برای میزبانان، چرخه تازه‌ای از رشد و سرمایه‌گذاری را به حرکت در آورده‌اند. از سوی دیگر توجه ویژه به رابطه دو طرفه و مستقیم بین میزبان و مهمان در اقامتگاه‌های غیرهتلی شرایطی را به وجود آورده که امروز سرمایه‌گذاری در این اقامتگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

هر چند در سال 1403 با شدت گرفتن تورم و افزایش قیمت‌ها شرایط برای بخش‌های مختلف جامعه و به طور ویژه فعالان حوزه گردشگری دشوارتر از گذشته شد اما بر اساس گزارش سال 1403 جاباما «بازار اقامت ایران در سال 1403 نه تنها در برابر فشارهای اقتصادی مقاوم بماند، بلکه به یکی از مسیرهای اصلی سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران تبدیل شود.»

بازار اقامت ایران در مسیر آنلاین شدن

با توجه به نبود آمار رسمی و دقیق از سهم بازار، می‌توان برای بررسی ابعاد اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران، به گزارش سال 1403 جاباما به عنوان فعال اصلی این حوزه در ایران نگاهی انداخت و اقتصاد این بخش را نسبت به دو سال گذشته بهتر بررسی کرد بر اساس این گزارش، سهم رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه‌های غیرهتلی در سال 1403 حدود 20 درصد افزایش داشته است. این روند افزایشی و پیوسته نسبت به سهم 17 درصدی سال 1402 و 7 درصدی سال 1401 است. با وجود این رشد، هنوز 80 درصد از بازار اجاره کوتاه‌مدت به صورت سنتی و آفلاین رزرو می‌شود.

این داده‌ها به خوبی نمایان است که هم‌چنان بازار اجاره به صورت سنتی و آفلاین سهم اصلی بازار را در اختیار دارد اما رشد سال‌های اخیر نوید اتفاقات بهتری را در این حوزه می‌دهد. با نگاهی به این داده می‌توان نتیجه گرفت سهم رزرو آنلاین با افزایش ۳ درصدی حدود ۱۷.۶ درصد رشد داشته است. همچنین اندازه بازار کل افزایش 17 درصدی نسبت به ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد و سود ناخالص بازار افزایش ۳۵ درصدی نسبت به ۱۴۰۲ را ثبت کرده است.

ابعاد بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اندازه بازار اقامتگاه‌های ایران در سال 1403، 28 هزار میلیارد تومان بوده و 1.17 برابر نسبت به سال 1402 رشد داشته است. همچنین 4200 میلیارد تومان اندازه سود ناخالص این بازار است و 1.35 برابر رشد نسبت به سال 1402 داشته است. بر اساس این گزارش تعداد رزرو کل بازار در سال 1403 7 میلیون و 500 هزار رزرو و متوسط مبلغ هر رزرو 3 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
این بازار با بیش از 60 هزار میزبان، 120 هزار اقامتگاه، 3.2 نفر در هر سفر برای متوسط تعداد مهمانان و 1.5 اتاق شب در هر رزرو گزارش شده است.

روایتی از تسهیلگری دیجیتال

بررسی ابعاد اقتصادی این گزارش به خوبی نماینگر این نکته است که پلتفرم‌های آنلاین رزرو اقامتگاه‌های غیرهتلی در شرایط نامناسب اقتصادی اقشار مختلف جامعه ایرانی علاوه بر ایفای نقش خود به عنوان یک کسب‌وکار زمینه‌های از احیای جوامع محلی، رونق گردشگری و پیشبرد اقتصاد اجتماع‌های کوچک در کشور که باعث رونق کلی اقتصاد در جامعه ایرانی خواهد شد را انجام می‌دهند.