کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۳۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۷۰۰۳

توافق کاهش تولید نفت تا پایان ۲۰۱۸ پابرجاست

تسنیم   جبار اللعیبی وزیر نفت عراق گفت: هیچ بحثی درخصوص خروج از توافق کاهش تولید بین اوپک و تولید‌کنندگان غیرعضو اوپک مطرح نیست و برای این صحبت‌ها باید تا پایان سال 2018 صبر کرد. به گزارش رویترز، وی که در کنفرانس بازسازی عراق در کویت سخن می‌گفت، افزود: عراق به‌طور کامل از تعهدات خود به موجب توافق کاهش تولید تبعیت می‌کند. اللعیبی گفت وی نگران قیمت‌های فعلی نیست، زیرا اینها «نوسانات عادی» هستند. کشورهای عضو اوپک به اضافه روسیه و چند کشور تولید‌کننده دیگر نفت از ابتدای سال 2017 توافقی را به اجرا گذاشته‌اند که براساس آن تولید روزانه 1.8میلیون بشکه از نفت این کشورها کم شده است. این توافق تا پایان سال 2018 تمدید شده است. دبیرکل اوپک نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه‌یی گفت که از ولادیمیر پوتین قول گرفته که روسیه به توافق کاهش تولید پایبند باقی بماند.

تغییر معادله به‌نفع نفت امریکا با  ابرنفتکش‌های جدید

ایسنا   نخستین ابرنفتکش که قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت است، هفته جاری در لوئیزیانا بارگیری کرد تا فاز بعدی تبدیل امریکا به یک صادرکننده بزرگ انرژی کلید بخورد. این ابرنفتکش که «شیدن» نام داشت، از سوی «شل اویل» چارتر شده و حامل پرچم عربستان‌سعودی است. منابع آگاه به «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» گفتند: این کشتی قرار است بندر نفتی فراساحلی لوئیزیانا را با محموله نفت ترش مدیوم ترک کند. به گفته مایکل کوهن مدیر تحقیقات کالای بارکلیز، پروژه‌های زیرساخت مختلفی وجود دارند که در منطقه گلف کاست برای تسهیل افزایش تولید امریکا در جریان هستند. این روند از علاقه جهانی رو به رشد برای صادرات همه گریدهای نفتی امریکا و همچنین رشد تقاضا سود جسته است. صادرات نفت امریکا از زمانی که کنگره دو سال قبل ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات را لغو کرد، رو به رشد گذاشته است. با بهبود قیمت‌های نفت، تولید نفت امریکا نیز افزایش یافته و اخیرا به بالای مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان از سال ۱۹۷۰ است. طبق آمار رسمی، امریکا طی چهار هفته گذشته به‌طور میانگین 1.4میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده که در مقایسه با  ۶۰۵ هزار بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد.

افزایش تقاضا برای گاز در بازار آسیا

تسنیم   در حالی که قبلا تصور می‌شد برطرف شدن مازاد عرضه ال‌ان‌جی در بازار سال‌ها طول خواهد کشید، افزایش تقاضا برای خرید گاز از سوی چین، هند و کشورهای جنوب شرق آسیا در حال کاهش این مازاد است. به گزارش رویترز، بدین‌ترتیب این افزایش تقاضا فرصت حضور تولید‌کنندگان جدید از شرق آفریقا تا امریکای شمالی را در بازار گاز آسیا فراهم می‌سازد. آمارهای موسسه ایکون نشان می‌دهد میزان واردات ال‌ان‌جی در جهان از سال 2015 به این طرف با رشدی 40درصدی به حدود 40میلیارد مترمکعب در ماه رسیده است. این رشد تقاضا در سال 2017 سرعت بیشتری گرفته و میزان واردات به لطف افزایش تقاضای چین، کره‌جنوبی و ژاپن یک‌پنجم افزایش یافته است. به‌دنبال توسعه قابل‌توجه تاسیسات تولید گاز در کشورهای جهان از ابتدای دهه 2000 میلادی، بازار ال‌ان‌جی آسیا از سال 2015 با مازاد عرضه مواجه بوده است. اما سیاست حرکت به سوی افزایش مصرف گاز در چین در سال گذشته و همچنین رشد قوی اقتصادی در کشورهای آسیایی موجب رشد تقاضا شده است. همچنین سرمای هوا در زمستان امسال در دو برابر شدن قیمت ال‌ان‌جی در معاملات فوری از اواسط سال 2017 موثر بوده است. باتوجه به ادامه برنامه گازی‌سازی صنایع چین و تاخیر در چند پروژه صادرات گاز، انتظار می‌رود بازار ال‌ان‌جی تا پایان سال 2018 در وضعیت متوازن باقی بماند.

 

ارسال نظر