نخستین قدم‌ها برای جهانی شدن «ربع‌رشیدی»

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۹۱
نخستین قدم‌ها برای جهانی شدن «ربع‌رشیدی»

فصل اول پروژه‌ بین‌المللی «ربع‌رشیدی» تبریز با هدف فراهم کردن مقدمات پیشنهاد ثبت این محوطه‌ باستانی با لایه‌هایی از دوران‌های ایلخانی تا میانه‌ صفوی و قاجار در فهرست جهانی یونسکو و با توجه به رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ انجام شد.

بهرام آجرلو سرپرست هیات باستان‌شناسی و دانشیار باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اعلام این خبر گفت: در فصل اول پروژه بین‌المللی «ربع‌رشیدی» علاوه بر گمانه‌زنی باستان‌شناختی، نمونه‌برداری‌های باستان‌سنجی و آزمایشگاه مواد و مصالح مرمتی، مطالعات ژئورفرنس، ژئوفیزیک، لیزر اسکن سه بعدی و مطالعات مرمتی برج بزرگ جنوبی به روش برداشت رلووه و آندوسکوپی سازه انجام شده است.

 او تاکید کرد: هیات بین‌المللی ربع رشیدی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و موسسه باستان‌شناسی آلمان در ربع رشیدی پس از یک وقفه 10ساله و بر اساس 4 تفاهمنامه همکاری متقابل نخستین فصل کاوش و مطالعات بلندمدت بین‌المللی چند جانبه را آغاز کرد. او فراهم کردن مقدمات برای پیشنهاد ثبت محوطه باستانی ربع‌رشیدی تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو تا افق ۱۴۰۴ با توجه به ثبت وقفنامه ربع‌رشیدی در فهرست میراث معنوی یونسکو و فراهم کردن مقدمات برای آزادسازی اراضی تحت تصرف غیرقانونی و گسترش محدوده تحت حفاظت و تملک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آذربایجان‌شرقی را از اهداف راهبردی هیات بین‌المللی ربع‌رشیدی اعلام کرد. آجرلو افزود: معرفی اثر ملی ربع‌رشیدی در ابعاد جهانی به مناسبت رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ و تبدیل کاربری اثر در بلندمدت و پس از تکمیل گام به گام عملیات‌های کاوش و مرمت به یک پارک موزه گردشگری در شهر تبریز نیز چشم‌انداز و دیگر اهداف راهبردی هیات بین‌المللی ربع‌رشیدی را تشکیل می‌دهد.

 

ارسال نظر