نگرانی‌ها از سرنوشت «نمناک» قلعه فلک‌الافلاک

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۳۶
نگرانی‌ها از سرنوشت «نمناک» قلعه فلک‌الافلاک

«یادگار ساسانیان فرو می‌ریزد، دژ شاپورخواست یا قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد در حال فروریختن است. ترک‌ها هر ماه بیشتر می‌شوند و نم و رطوبت این بنا را احاطه کرده است.»

این‌ جملات نخستین حرف دوستداران میراث فرهنگی استان لرستان برای جلوگیری از تخریب احتمالی «قلعه فلک‌الافلاک» است. تخریبی که بعد از ایزوگام سقف قلعه و جلوگیری از بیرون زدن نم‌های این بنای دوره ساسانی می‌تواند، اتفاق بیفتد. اما جمله این دوستداران میراثی با یک درخواست کامل می‌شود: «لطفا با انتشار این عکس صدای خرد شدن این بنای بی‌نظیر باستانی را به گوش مردم و مسوولان برسانید.» البته فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی وضعیت این بنای تاریخی را پایدار و مناسب ارزیابی کرده است. عزیزی اعلام کرده که با توجه به بررسی‌های تخصصی و کارشناسانه، مشکل تازه‌یی برای این قلعه تاریخی رخ نداده و این بنای ارزشمند در وضعیت پایداری به سر می‌برد.

از سوی دیگر این دوستداران میراثی استان لرستان از هفته گذشته اقدام به ایجاد یک پویش با نام «پویش ملی حامیان فلک‌الافلاک» کردند و حتی برخی هنرمندان مانند تهمینه میلانی، باران کوثری، هانا کامکار و پرستو گلستانی به این پویش پیوستند. این پویش درخواست فعالان و دوستداران میراث فرهنگی از رییس‌جمهور را در قالب یک پوستر این طور بیان می‌کند: «ما دوستداران میراث‌فرهنگی ایران از رییس‌جمهور تقاضا داریم علاوه ‌بر اعتبارات برای تعیین حریم قلعه باستانی فلک‌الافلاک، بودجه کافی برای مرمت و نگهداری این دژ منحصربه‌فرد را نیز در نظر بگیرد. این میل‌گردهای بیرون‌زده و مرمت‌های نصفه و نیمه، بلای جان این بنا شده‌اند.» آنها رونوشت درخواست‌شان را در قالب همان پوستر برای علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز فرستاده‌اند.

 

ارسال نظر