میز صبحانه بریتانیایی‌ کوچک می‌شود

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۰۷
میز صبحانه بریتانیایی‌ کوچک می‌شود

گروه گوناگون|

 بریتانیا به‌ خاطر صبحانه‌های ناسالم مشهور است. طبق گزارش‌های به دست آمده از عادات غذایی مردم بریتانیا، هر روز صبح شهر پر از بوی بیکن سرخ‌ شده و سوسیس‌های مختلف است. آشپزی و سبک‌های مختلف پخت‌وپز بخشی از فرهنگ بریتانیا به ‌شمار می‌رود. علاوه بر تنوع غذایی و سبک‌های آشپزی سنتی و بومی، معاشرت با اقوام مختلف نیز بر تنوع غذایی مردم بریتانیا افزوده است که بر این اساس، این کشور برای به دست آوردن مواد مورد نیاز برای تهیه غذاهای بومی و ملی، واردات بسیاری از کشورهای مختلف داشته است. تحلیل‌های جدید نشان می‌دهد که پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، هزینه صبحانه‌های بریتانیایی افزایش قابل‌ توجهی پیدا می‌کند. در آخرین گزارش منتشر شده، درصد افزایش هزینه مواد غذایی پرکاربرد در صبحانه‌ مردم بریتانیا با توجه به تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی ارائه شده است.

طبق این گزارش، آب‌ پرتقال خالص بیشترین افزایش قیمت را پس از برگزیت خواهد داشت. طبق آمار به دست آمده، اسپانیا، برزیل، امریکا، افریقای جنوبی و ترکیه از مهم‌ترین صادرکنندگان مرکبات در جهان به شمار می‌روند و آلمان، فرانسه و بریتانیا، بزرگ‌ترین واردکننده عمده این محصول در جهان هستند. بنابراین برگزیت می‌تواند چالش‌های بسیاری برای ورود مرکبات به بریتانیا ایجاد کند که مهم‌ترین چالش، افزایش قیمت قابل ‌توجه این محصول است. در این گزارش اعلام شده که پس از برگزیت آب ‌پرتقال خالص افزایش 34درصدی قیمت خواهد داشت.

روغن زیتون نیز از دیگر مواد غذایی است که کاربرد فراوانی در صبحانه‌های مردم بریتانیا دارد. شناختن فواید روغن زیتون و قرار دادن آن به عنوان یکی از مواد اصلی پخت‌وپز ازجمله دلایل اصلی گرایش به این ماده غذایی است. در سال‌های اخیر اخبار بسیاری از افزایش قیمت روغن زیتون منتشر شد. از طرفی به‌ دلیل بحران‌های اقتصادی در اتحادیه اروپا این افزایش قیمت باعث کاهش مصرف روغن زیتون شده است اما همچنان این محصول، جایگاه مهمی در تهیه صبحانه‌های بریتانیایی دارد. طبق آمار به دست آمده پس از برگزیت، روغن زیتون با 30درصد افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

کره از دیگر محصولاتی است که با افزایش 25درصدی قیمت پس از برگزیت ممکن است از سفره صبحانه بریتانیایی‌ها حذف یا مصرف آن کاهش یابد.

توت‌فرنگی از دیگر محصولات غذایی است که به عنوان دسر، کاربرد فراوانی در صبحانه‌های مردم بریتانیا دارد. طبق گزارش‌های به دست آمده، امریکا و اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان توت‌فرنگی در جهان به ‌شمار می‌روند. بر این اساس به نظر می‌رسد که بریتانیا واردات بسیاری از این دو کشور داشته باشد. طبق آمار به دست آمده از آنجا که پس از برگزیت ممکن است مشکلات متعددی برای واردات محصول به بریتانیا به وجود ‌آید، پیش‌بینی شده که توت‌فرنگی نیز 24درصد افزایش قیمت داشته باشد.

همانطور که گفته شد، مهاجرت‌های بسیار به بریتانیا موجب تغییر رژیم‌ غذایی در بریتانیا شد. در این میان خوراک‌هایی که با استفاده از گوشت طبخ می‌شوند همچنین سوسیس‌های مختلف از مهم‌ترین وعده‌های غذایی سنتی در رژیم غذایی این کشور به ‌شمار می‌رود. شاید پس از برگزیت با افزایش 20درصدی قیمت سوسیس‌های گوشت خوک، کمتر بوی سوسیس سرخ شده از صبحانه بریتانیایی‌ها به مشام برسد.

در ادامه آمار ارائه شده از افزایش 18درصدی قیمت کنسروهای حبوبات پس از برگزیت در بریتانیا خبر می‌دهد. گوجه فرنگی در میان سایر سبزیجات در وعده‌های غذایی مردم بریتانیا به خصوص در صبحانه کاربرد بسیاری دارد. علاوه بر این برای تهیه بسیاری از سس‌ و چاشنی‌ها از این محصول استفاده می‌شود. طبق گزارش‌های به دست آمده، این محصول در بریتانیا نیز با افزایش 14درصدی قیمت پس از برگزیت روبه‌رو خواهد بود که این افزایش قیمت برای قارچ‌های بسته‌بندی شده 13درصد، سس قهوه‌یی 10درصد و بیکن‌های دودی ‌نشده 9درصد اعلام شده است. به نظر می‌رسد واردات در این محصولات، سهم کمتری به خود اختصاص داده باشد. بنابراین بحران‌های اقتصادی برگزیت تاثیر چندانی بر افزایش قیمت آنها نخواهد داشت. در میان مواد غذایی استفاده شده در صبحانه‌های بریتانیایی، قهوه فوری کمترین افزایش قیمت را خواهد داشت. آن طور که آمار نشان می‌دهد، قیمت این محصول 8 درصد افزایش می‌یابد. طبق گزارش به دست‌ آمده، برگزیت هیچ تاثیری بر قیمت شیر، تخم‌مرغ و نان نخواهد داشت.

طبق تحلیل کارشناسان اقتصادی، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند زنگ‌ خطری باشد برای آداب غذایی که بخشی از رسوم فرهنگی بریتانیا نیز شناخته‌‌ می‌شود.

 

ارسال نظر