ایرانشهر

در حالی که یک سالی می‌گذرد که مسافران بخش هوایی در انتظار ابلاغ «آیین‌نامه جدید حقوق مسافر» هستند

۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۲:۳۹:۲۵
| | |

ماجرای فروش خیالی بلیت پرواز

در حالی که یک سالی می‌گذرد که مسافران بخش هوایی در انتظار ابلاغ «آیین‌نامه جدید حقوق مسافر» هستند اما برخی شرکت‌های هواپیمایی در غیاب این غیبت طولانی، به تضییع حقوق مسافر ادامه می‌دهند. به گزارش ایرنا، یکی از مسافران شرکت هواپیمایی کیش به تازگی در تماس با این خبرگزاری درباره «سبد متنوع اما خیالی فروش بلیت» از سوی این شرکت در مسیر کیش گلایه کرد. وی توضیح داد: اکثر شرکت‌های هواپیمایی در مسیر جزیره کیش، روزانه یک یا دو پرواز در برنامه دارند؛ اما هواپیمایی کیش برای مشتریان پیشنهادهای زیادی را به نمایش می‌گذارد که در ابتدا دست شما را برای انتخاب ساعت و نوع صندلی در هر روز باز است و با خود فکر می‌کنید چه رقابت سالمی و چه ایرلاین بزرگی که توانسته با تامین هواپیما و ارایه بسته‌ای از سفر در ساعات صبح، عصر و شب خدمات سفر ارایه کند، اما به روز و ساعت پرواز خود که نزدیک می‌شوید، حقیقت هم مشخص می‌شود. وی به ایرنا می‌گوید: تصمیم گرفتم با پرواز ۱۰ صبح کیش ایر سفر خود را در یکی از روزهای آذرماه انجام دهم و بلیت را تهیه می‌کنم. از آنجایی که کیش ایر ساعت‌های متنوعی در طول روز برای سفر به جزیره کیش پیشنهاد داده بود، در رقابت با سایر شرکت‌های هواپیمایی جلب‌توجه کرده و موفق به جلب نظرم به عنوان مشتری و فروش بلیت شد. این مسافر مسیر تهران- کیش اضافه کرد: اما چند ساعت بعد از خرید بلیت برایم پیامک ارسال شد که پرواز هفته آینده شما از ساعت ۱۰ صبح به ۱۵ عصر همان روز تغییر کرده است، البته این همه ماجرا نیست؛ پررنگ شدن رقابت ناسالم این شرکت هواپیمایی با فروش بلیت به مشتری در ساعتی که هیچ پروازی ندارد، زمانی آشکار می‌شود که تغییر ساعت پرواز برای بار دوم و سوم هم ادامه پیدا کرد. هم‌زمان با ارسال پیامک و تغییر زمان پرواز، همچنان بلیت ساعت ۱۰ و ساعت ۸ صبح در حال فروش بود. به گفته این مسافر رفتار کیش ژ‌ایر تداعی‌کننده این موضوع است که این ایرلاین این استراتژی را در فروش بلیت دارد که مردم به دلیل نیاز به پرواز در ساعت‌های صبح، بلیت را خریداری کنند و پس از خرید، به او اطلاع می‌دهد که ساعت پرواز تغییر پیدا کرده است و سفر در ساعت دیگری انجام می‌شود. وی می‌گوید: در چند نوبت اول، تصور می‌کردم که این تغییرات اجتناب‌ناپذیر است، اما به دلیل تکرار چندباره این ماجرا، متوجه شدم که ظاهراً استراتژی فروش این شرکت بر اساس تقلب و فریب برنامه‌ریزی شده است. بعد از روایت این مسافر از فروش بلیت در ساعتی که پروازی از ابتدا وجود نداشت، این سوال را مطرح کرد که چرا دست ایرلاین‌ها برای «فروش خیالی بلیت پروازها» باز است و به راحتی با ارسال یک پیامک «تاخیر» و نه «ابطال» سفر می‌توانند مسافر را در ساعتی که خود می‌خواهند به مقصد برسانند. پاسخ این سوال در آیین‌نامه فعلی حقوق مسافر وجود دارد؛ جرایم تاخیر پروازی آنقدر ناچیز است که ایرلاین‌ها را برای تضییع حقوق مسافر یاری می‌دهد. موضوعی که بارها از سوی خبرگزاری ایرنا دنبال شد.

فعالیت تعاونی مسکن  بدون مجوز ممنوع است

معاون وزیر تعاون، اعلام کرد: هرگونه فعالیت و ثبت‌نام در حوزه مسکن، صرفاً با داشتن مجوز از مراجع ذیصلاح و رعایت همه مفاد قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن امکان‌پذیر است و غیر از این تخلف محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا، مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان نظارت میدانی و بازدید سرزده‌ای که اخیرا از برخی شرکت‌های تعاونی‌ عمرانی انبوه‌ساز منطقه ۲۲ تهران داشته، سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون را مهم‌ترین ابزار نظارت بر تعاونی‌ها نام برده و نظارت پیش از وقوع تخلف را مقدم بر نظارت‌های بعدی دانسته است. وی معتقد است: برای انجام وظیفه درست در حوزه نظارتی باید با حضور میدانی بر عملکرد و اجرای کامل قوانین نظارت شود تا با بررسی مشکلات و موانع پیش‌رو تخلفات در تعاونی‌ها به حداقل برسد. معاون امور تعاون وزارت کار در عین حال نظارت میدانی بر تعاونی‌های مسکن و انبوه‌ساز را مورد تاکید قرار داده و گفته است: هرگونه فعالیت و ثبت‌نام در حوزه مسکن، صرفاً با داشتن مجوز از مراجع ذیصلاح و رعایت همه مفاد قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن امکان‌پذیر است، در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود. مسکنی همچنین پایبندی تعاونی‌های عمرانی به قانون و تطبیق و به‌روزرسانی اساسنامه تعاونی‌های عمرانی انبوه‌ساز در اسرع وقت را خواستار شده و گفته است: برابر ماده ۴ قانون پیش‌فروش ساختمان، اجازه پیش‌فروش واحدهای مسکونی مستلزم حداقل ۳۰ درصد پیشرفت در انجام سرجمع تعهدات است. بی‌تردید نظارت میدانی، کارآمدتر از نظارت ابلاغی و مکاتبه‌ای و تقویت‌کننده اعتماد عمومی است و آموزش حقوقی به تعاونگران می‌تواند اولین گام نظارت بر تعاونی‌ها به شمار‌آید. در حال حاضر مهم‌ترین مزیت سامانه هوشمند بخش تعاون این است که نیازی به حضور افراد در مجموعه نیست، بلکه همه فعالیت‌ها به شکل الکترونیک انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، سامانه جامع و هوشمند تعاون کشور با هدف ارایه خدمات غیر حضوری به کلیه مدیران، اعضای شرکت‌ها، بازرسان و اعضای مربوط به اتحادیه‌های تعاونی راه‌اندازی شده و افرادی که قصد استفاده از خدمات غیر حضوری این سامانه را دارند، می‌توانند به نشانی taavoni.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

نظر کاربران