اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۴۸

مزایای سامانه هوشمند بخش تعاون

مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت کار راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند تعاونی‌ها را موجب شفافیت عملکرد مدیران تعاونی دانست و ابراز امیدواری کرد از طریق این سامانه ضعف آمارگیری در بخش تعاون برطرف شود. یعقوب رستمی، با تشریح مزیت‌های راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند تعاونی‌ها اظهار کرد: سیستم مدیریت هوشمند تعاونی‌ها به منظور شفاف‌سازی عملکرد مدیران تعاونی و عملکرد شرکت‌های تعاونی با هدف مشارکت و نظارت بیشتر اعضای تعاونی‌ها راه‌اندازی شده و با پتانسیل‌های زیادی که دارد موجب شفافیت در عملکرد هیات‌مدیره در قالب نظارت اعضا می‌شود.

وی افزود: در این سامانه علاوه بر نظارت بر شرکت‌های تعاونی، اقدامات موثری جهت بهره‌مندی از خدمات تشکیل، نظارت و انحلال شرکت‌های تعاونی در نظر گرفته شده که در این راستا کلیه اقدامات و روند تشکیل تعاونی به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد به نحوی که متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات کل تعاون استان‌ها تنها در قالب این سامانه می‌توانند کلیه مراحل ثبت تعاونی را انجام دهند. به گفته رستمی، در بخش نظارت بر شرکت‌های تعاونی این سامانه قابلیت ثبت و بارگذاری تمامی اقدامات تعاونی اعم از نام اعضا و مصوبات مجامع را دارد و از جمله امکانات این سامانه می‌توان به اطلاع‌رسانی امور مربوط به زمان برگزاری مجامع، مصوبات و اقداماتی که در قانون تعریف شده اشاره کرد.

مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت کار تاکید کرد: راه‌اندازی سامانه به شفافیت بیشتر عملکرد مدیران تعاونی کمک می‌کند و ضمن رصد و پایش وضعیت تعاونی‌ها، زمینه سوءاستفاده‌های احتمالی و تخلفات شرکت‌های تعاونی را کاهش می‌دهد؛ از این رو انتظار داریم با راه‌اندازی این سامانه زمینه کسب اطلاعات عملکرد تعاونی‌ها و آمارگیری دقیق به وجود آمده و ضعف آمارگیری در بخش تعاون برطرف شود. وی در عین حال با اشاره به فعالیت بیش از ۹۳ هزار تعاونی در کشور گفت: باتوجه به ویژگی‌های خاص و پتانسیل‌های بالای بخش تعاون، تقویت و توسعه تعاونی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت بخش تعاون به بهترین شکل استفاده شود. به گفته رستمی، در حال حاضر سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی پایین است در حالی که شبکه تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارند و نیازمند حمایت دولت هستند. سامانه هوشمند بخش تعاون به منظور شفاف‌سازی در بخش تعاون از مدتی قبل آغاز به کار کرده و اهداف نظارتی و حسابرسی را دنبال می‌کند. این سامانه گام بزرگی در جهت شفاف‌سازی حوزه تعاون به شمار می‌رود و موجب رصد فعالیت‌های هیات‌مدیره و اعضای تعاونی‌ها می‌شود.

یارانه نقدی مهرماه پنجشنبه واریز می‌شود

یکصد و چهارمین مرحله واریز یارانه نقدی خانوار پنجشنبه 25 مهرماه یک روز زودتر از مهلت مقرر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. یکصد و چهارمین مرحله واریز یارانه نقدی خانوار پنجشنبه 25 مهرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. براین اساس برای هر نفر 45500 تومان مانند سنوات قبل واریز خواهد شد. طبق روال بیست وششم هر ماه یارانه نقدی واریز می‌شد اما این مرحله یک روز زودتر به حساب خانوار واریز می‌شود. یارانه نقدی بامداد روز جمعه قابل برداشت است.

پول دادن به مردم روشی غیرمرسوم در دنیا

نماینده مردم فسا در مجلس با بیان اینکه «پول دادن مستقیم به مردم در هیچ کجای دنیا رسم نیست»، این امر را موجب تورم و کم کردن علاقه به کار کردن دانست و پیشنهاد کرد حمایت از نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه می‌تواند به شکل دیگری چون سبد کالا یا روش‌های دیگر انجام شود. محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت حذف یارانه 3 دهک بالا، اظهار کرد: در حال حاضر مبلغ ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی چندان تاثیری حتی بر زندگی اقشار متوسط جامعه ندارد اما در شرایط فعلی که تحت فشار تحریم هستیم و در فروش نفت با مشکل مواجه هستیم تجمیع این مبلغ، می‌تواند چند هزار میلیارد تومان به دولت کمک کند. وی با بیان اینکه «دهک‌های بالا باید داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند»، افزود: در شرایطی که این افراد به این کار اقدام نکرده‌اند دولت باید به وظیفه خود عمل کند. قطع یارانه دهک‌های بالا موضوعی است که از دولت قبلی پابرجا بود و این دولت هم باید زودتر این کار را می‌کرد و به نظر می‌رسد یک جراحی است که باید هرچه سریع‌تر صورت گیرد. جمالی با تاکید بر اینکه «قطع یارانه دهک‌های بالا تا حدی کسری بودجه ما را جبران می‌کند»، تصریح کرد: دهک‌های بالا در حالی یارانه می‌گیرند که این مبلغ حتی تاثیری بر زندگی اقشار متوسط به بالای جامعه ندارد اما اگر همین پول جمع شود می‌تواند برای دولت بسیار موثر باشد. نماینده مردم فسا در خصوص این دیدگاه که «همه باید به صورت یکسان از یارانه برخوردار باشند»، گفت: همانطور که در زمان پرداخت مالیات همه به یک اندازه مالیات نمی‌پردازند و سطح برخورداری‌ها متفاوت است در خصوص یارانه‌ها نیز همه نمی‌توانند به یک اندازه از یارانه برخوردار شوند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان بیان کرد: پول مستقیم دادن به مردم در هیچ کجای دنیا رسم نیست و صرفا موجب تورم و کم کردن علاقه به کار کردن می‌شود، از این رو معتقدم بهتر است به جای اینکه به دست مردم ماهی بدهیم، ماهی‌گیری را به آنها یاد بدهیم.

 

ارسال نظر