بودجه 1402 منطبق با برنامه هفتم

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ - ۰۰:۳۳:۰۵
کد خبر: ۲۰۱۵۱۷

برادر ارجمند، جناب آقای طهماسبی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام؛ 

 گزارشی با عنوان «برنامه هفتم توسعه؛ شاید وقتی دیگر» مورخ 4/12/1401 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیلدراسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود.

   بودجه 1402 منطبق با برنامه هفتم

برنامه هفتم توسعه کشور با نگاه به ۱۲ موضوع کلیدی و 14 موضوع اولویت‌دار کشور و بدون کل‌نگری‌های مرسوم در نظام برنامه‌ریزی کشور در حال جمع‌بندی نهایی است و با توجه به اینکه هر دو سند بودجه 1402 و برنامه هفتم در یک سازمان واحد تدوین می‌شود حتی با وجود تأخیر در ارایه برنامه هفتم توسعه بیم عدم تطبیق این دو سند نسبت به یکدیگر وجود نخواهد داشت.

روزنامه «تعادل» در گزارش خود با عنوان برنامه هفتم؛ شاید وقتی دیگر به بررسی گفت و شنودهای انجام شده در حاشیه جلسه هیات دولت در تاریخ سوم اسفندماه پرداخته و با تأکید بر روند تهیه برنامه هفتم توسعه، از احتمال تأخیر بیشتر در تصویب این برنامه خبر داده است. در بخشی از گزارش اعلام شده است که سازمان برنامه و بودجه به خواسته‌ مجلس شورای اسلامی مبنی بر تدوین برنامه هفتم توسعه زودتر از لایحه بودجه ۱۴۰۲ تن نداده و در ابتدا کار بودجه ۱۴۰۲ را تهیه کرده و در حال حاضر نیز خبری از تصویب قریب‌الوقوع برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه در کار نخواهد بود.

لازم به ذکر است که اولاً؛ تأخیر در تهیه و تصویب برنامه هفتم توسعه به روند این مهم در سازمان برنامه و بودجه کشور مربوط نبوده و این سازمان به‌محض ابلاغ رسمی سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، کارگروه‌های موردنیاز با اهداف سیاست‌های کلی و دیگر اسناد بالادستی را تشکیل و تهیه برنامه هفتم توسعه را در دستور کار قرار داده است.

ثانیاً؛ سازمان برنامه و بودجه کشور قبل از ابلاغ رسمی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در شهریورماه 1401، مجموعه مطالعاتی از قبیل آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی آسیب‌های نظام برنامه‌ریزی برنامه‌های گذشته و مطالعه تطبیقی تجربه برنامه‌ریزی توسعه در جهان و ایران در قالب ۲۹ مطالعه مفصل انجام داده و آمادگی بالایی برای شروع فرایند تدوین برنامه هفتم توسعه داشته است. 

ثالثاً؛ در این مورد که بودجه ۱۴۰۲ زودتر از برنامه هفتم توسعه به مجلس ارایه شده و عمده انتقاد اصلی این گزارش نیز حول همین موضوع می‌چرخد نیز باید بدانیم که هر دو سند مذکور در سال جاری در یک سازمان واحد و البته با کمک و جذب مشارکت بخش خصوصی و دانشگاهی تهیه و در حال نهایی‌شدن است و حتی با وجود تأخیر در ارایه برنامه هفتم توسعه بیم عدم تطبیق این دو سند نسبت به یکدیگر وجود نخواهد داشت همانطور که گفته شد تأخیر در زمان‌بندی‌های برنامه هفتم توسعه به زمانبر شدن فرایند ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مربوط بوده است.

در بخش دیگری این گزارش به موکول‌شدن تصویب برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه به سال آینده پرداخته این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه کشور با نگاه به ۱۲ موضوع کلیدی و 14 موضوعات اولویت‌دار کشور و تشکیل ۱۲ کمیته مربوط به آن با نگاه متفاوت و نقطه زن و بدون کل‌نگری‌های مرسوم در نظام برنامه‌ریزی کشور در حال جمع‌بندی برنامه هفتم توسعه بوده و هم‌اکنون در مرحله نهایی کردن برنامه‌های عملیاتی و احکام ۱۲ کمیته موضوعات کلیدی موردنظر است. تمام تلاش این سازمان ارایه برنامه تا پایان ماه جاری به هیات دولت خواهد بود.

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی 

و امور بین‌الملل

 

ارسال نظر