کارکنان به‌پخش هر کدام حلقه‌ای از یک زنجیره به هم پیوسته هستند

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۳۹
کارکنان به‌پخش هر کدام حلقه‌ای از یک زنجیره به هم پیوسته هستند

به‌پخش نمونه‌ای عالی از ارتقای بهره‌وری و تخصص است

سحر نجفی|

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که پیش روی بنگاه‌های اقتصادی قرار دارد، فقدان بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی است. فرایندی که مدیران منابع انسانی تلاش می‌کنند با ارتقای سطح بهره‌وری شرکت‌ها را در مسیر رشد فزاینده قرار دهند. با توجه به نقشی که شرکت به‌پخش در تامین مایحتاج عمومی مردم به عهده دارد، نیازمند نیروی انسانی فعال، پویا، کارا و متخصصی است که بتواند مجموعه اهداف شرکت را در مسیر عملیاتی شدن قرار دهد. مبتنی بر این هدف اگر قرار باشد، تعریف دقیقی از مهم‌ترین وظیفه واحد مدیریت منابع انسانی داشته باشیم می‌توان به این نکته اشاره کرد که واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا بنگاه اقتصاد، در افق زمانی بلندمدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب کند. از آنجایی که نیروی انسانی، هسته اصلی بهره‌وری در سازمان‌ها محسوب می‌شود و یکی از اصلی‌ترین عوامل دستیابی بنگاه‌های اقتصادی به اهداف و ماموریت‌هایشان برخورداری از نیروی انسانی شایسته است، شرکت به‌پخش تلاش می‌کند با استفاده از نیروی متخصص و شایسته در این حوزه، سطح عملکرد نیروی انسانی خود را در مسیر ارتقا قرار دهد. در جریان گفت‌وگو با مریم آقایی‌فرد مدیر ارشد منابع انسانی و پشتیانی شرکت به‌پخش با واکاوی مهم‌ترین دستاوردهای این حوزه بخشی از دورنمای آینده مدیریت منابع انسانی در افق پیش رو در سال 1400 را نیز روی میز ارزیابی‌های تحلیلی قرار دادیم.

    فلسفه وجودی حوزه منابع انسانی و نقش آن را چطور تعریف می‌کنید؟

در دنیای امروز اهمیت منابع انسانی در سازمان‌ها به قدری است که دیگر نه به عنوان یک واحد مجزا و غیر عملیاتی بلکه در قالب شریکی استراتژیک و همسو با اهداف کلان سازمان نقش‌آفرینی می‌کنند. به عبارت روشن‌تر نقش مدیریت منابع انسانی در ارتقای سطح بهره‌وری و بهبود شاخص‌های رشد بنگاه‌های اقتصادی یک نقش کلیدی است. این بدین معنی است که تیم منابع انسانی با انجام درست فرایندهای مرتبط با منابع انسانی و از طریق انتخاب درست نیروی انسانی و قرار دادن آنها در جایگاه شغلی درست، می‌تواند ضمن پرورش سرمایه‌های انسانی متخصص، دارای مهارت و کارا، برای سازمان خلق ثروت کند.

    این روند در شرکت به‌پخش چطور ظهور و بروز پیدا می‌کند؟

در شرکت‌های پخش با توجه به اینکه نیروی انسانی از نقشی محوری برخوردار است و بخش مهمی از وظایف اصلی را بر عهده دارد، نقش واحد منابع انسانی بسیار پررنگ و حیاتی است. در واقع واحد منابع انسانی با انجام درست وظایف، می‌تواند استعدادهای افراد و مهارت‌های آنها را شناسایی کرده و با استفاده از ابزارهای آموزشی مناسب ضمن بالا بردن توانمندهای افراد به توسعه فردی و سازمانی آنها کمک کند. ضمن اینکه از این طریق می‌تواند افراد شایسته را پرورش دهد که باعث دستیابی هرچه بهتر به اهداف سازمانی خواهد شد.

    در سال 99 مهم‌ترین رویکردهای مورد نظر بخش منابع انسانی بر اساس چه اولویت‌هایی پیگیری شد؟

در سال 99 با توجه به چالش کرونا مهم‌ترین دستاورد منابع انسانی حفظ و صیانت از سلامتی و جان پرسنل بود.این ضرورت مهم‌ترین دستور کاری بود که به عنوان کانون برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شد. بسیار خرسندیم که به‌پخش به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو توانست از همان ابتدای شیوع این ویروس با حمایت مدیریت ارشد سازمان و با اتخاذ تدابیر و تصمیمات به‌موقع تا این لحظه به خوبی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرده و آسیب‌های آن را به حداقل برساند. 

    با استفاده از چه ابزارهایی این ضرورت‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفتند؟

با توجه به اینکه ویزیتورهای این شرکت به عنوان مدافعان اقتصادی در خط مقدم فروش در حال انجام وظیفه بوده و هستند و به‌شدت در معرض خطر قرار دارند، از طریق مدیریت بحران و با اعمال دقیق پروتکل‌های بهداشتی، در اختیار قراردادن ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، انجام تست‌های سراسری، ویزیت‌های دوره‌ای، ارسال تب‌سنج به کلیه مراکز جهت کنترل تب هنگام ورود به سازمان، بازتعریف برخی فرایندها و دستورالعمل‌ها، سیاست‌های حمایتی مالی و معنوی از مبتلایان، برقراری شیفت‌بندی و دورکاری و تقلیل ساعت کار جهت کاهش تراکم نیروی انسانی، استفاده مفید و بهینه از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات توانستیم به حول وقوه الهی با کمترین میزان خسارت، کرونا را کنترل کنیم.

     تا چه اندازه کرونا در کاهش راندمان کلی شرکت اثرگذار بوده است؟ اگر پاسخ شما آری است با استفاده از چه راهکارهایی برای حفظ روحیه کارکنان برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

متاسفانه شیوع بیماری کرونا و استرس‌های محیطی، سبب افت کارکرد کارکنان سازمان‌ها شده است و از این رو خلاقیت و نوآوری مدیران منابع انسانی برای حفظ روحیه کارکنان بسیار مهم است. در شرایط کنونی به دلیل شیوع بیماری و استرس‌های محیطی، انگیزه کارکردن کارکنان کاهش یافته است و حفظ و افزایش بهره‌وری به دلیل مشغولیت فکری که آنها برای حفظ سلامتی خود دارند بسیار سخت شده است. بنابراین خلاقیت و نوآوری مدیران منابع انسانی برای حفظ روحیه کارکنان بسیار مهم و راهگشاست.

اهمیت دادن به زمان مرخصی و استراحت، برگزاری جلسات دوستانه کاری به صورت مجازی، کاهش فاصله ارتباطی بین مدیران و کارمندان، برگزاری جلسات کاری و گزارش‌گیری به صورت دورکاری، از جمله عواملی است که می‌تواند به افزایش انگیزه همکاران کمک کند.

    موضوع ارتقای سطح بهره‌وری کارکنان یکی از معادلات مهم پیش روی شرکت‌ها است، به‌پخش برای افزایش سطح بهره‌وری چه نوع برنامه‌ریزی‌هایی داشته است؟

به موضوع مهمی اشاره کردید، اساسا از دیگر دستاوردهای این واحد افزایش میزان بهره‌وری نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های انرژی، ملزومات و...است. همچنین توجه به مسوولیت‌های اجتماعی کمک به اشتغالزایی و جذب نیروهای جوان و کمک‌های نوع‌دوستانه به افراد کم بضاعت از دیگر دستاوردهای این حوزه است. در واقع نیروی انسانی شرکت به‌پخش به عنوان یک خانواده در کنار هم فعالیت می‌کنند و پویایی یا عدم پویایی هر کدام از حلقه‌های این زنجیره به هم پیوسته در راندمان کلی شرکت اثرگذار است. مبتنی بر این نگاه تلاش مجموعه مدیران بر این امر متمرکز شده که با ارتقای سطح کیفی، رفتاری و روحی نیروها راندمان کلی شرکت را در اوج نگه دارند.

    اگر قرار باشد، دورنمایی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت در سال آینده را تصویرسازی کنید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

در خصوص چشم‌انداز در سال 1400 باید اشاره کنم با توجه به رویکردهای مختلفی از قبیل راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی، تجارت الکترونیک، دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه‌های اینترنتی و... که در حوزه پخش ایجاد شده ضروری است استراتژی‌های کلان شرکت روندهای جدید کسب و کار مورد ارزیابی و بازنگری قرارگیرد و ماموریت‌های جدید در راستای چشم‌انداز سازمانی تدوین شود. مدیران منابع انسانی همیشه باید نسبت به تحولات بازار و مسائل برون‌سازمانی آگاهی کامل داشته باشند تا بر اساس روند تغییر در مدل‌های کسب و کار بتوانند هم‌راستا با استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان سازمان در حوزه منابع انسانی برنامه‌ریزی کنند.

    در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده است لطفا بفرمایید؟

در جمع‌بندی با داشتن دانش، آگاهی، برخورداری از مهارت، تجربه و توانایی، داشتن استقلال و عدم نگرانی و با برنامه‌ریزی درست توسعه فردی در سازمان، می‌توانیم توسعه سازمانی را رقم بزنیم و دستیابی سازمان به اهداف و ماموریت‌ها را تسهیل کرده و بهره‌وری در سازمان را افزایش دهیم.


 

ارسال نظر