فائو احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران را بررسی می‌کند

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۳۹

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه فائو با اعزام نماینده خود به ایران احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها به ایران را بررسی می‌کند گفت: کشورهای همسایه در سال‌های گذشته همکاری بیشتری برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا درگاهی رییس سازمان حفظ نباتات کشور روز گذشته در نشست خبری افزود: ملخ‌های صحرایی آفت‌های خطرناکی و همه‌چیزخواری هستند و هر از نوع گیاهی که در مقابلشان باشد تغذیه می‌کنند.

وی افزود: این ملخ‌ها بطور معمول 59 کشور دنیا را مورد تهاجم قرار می‌دهند که کانون اصلی آنها شمال و شرق آفریقاست. رییس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: این ملخ‌ها 30 درصد اراضی دنیا را در اختیار دارند و تا زمانی که غذایشان کم شود به دیگر کشورها از جمله ایران حمله‌ور می‌شوند.

درگاهی تصریح کرد: ملخ‌هایی که به ایران حمله می‌کنند بطور معمول از شمال آفریقا به شبه‌جزیره عربستان رفته و از آنجا به ایران می‌آیند هر چند که ملخ‌هایی نیز به صورت دسته‌های پراکنده در خود عربستان حضور دارند.

وی گفت: این ملخ‌ها طول پروازی زیادی دارند بطوریکه می‌توانند در روز 200 تا 400 کیلومتر پرواز کنند که این امر مشکلاتی را برای کانون کوبی (سم‌پاشی) آنها ایجاد می‌کند.

وی گفت: در گذشته ملخ‌های مهاجمی نیز از سمت پاکستان و هندوستان به ایران حمله‌ور شده بودند اما ملخ‌هایی که اکنون به ایران آمده‌اند از سمت شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان هستند. رییس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: این سطح از حمله ملخ‌ها به کشور در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است و ما در سال‌های پیش تنها در سطحی بالغ بر 2 تا 3 هزار هکتار برخورد داشتیم که اکنون به 51 هزار هکتار رسیده که این رقم باید تا 200 هزار هکتار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ملخ‌ها انواع مختلفی دارد گفت: همه ملخ‌ها قابلیت پرواز را ندارند و تنها جهنده هستند اما این دسته از ملخ‌ها خطرناک و همه‌چیز خوار هستند و همه گیاهان را می‌خورند و با توجه به آرواره‌های قوی که دارند می‌توانند پوست درختان را نیز بخورند.

درگاهی گفت: ملخ‌هایی که به ایران حمله کرده‌اند 50 میلیون قطعه هستند و فعالیت آنها ادامه دارد و ما طی روزهای آینده مبارزه خواهیم داشت.

وی گفت: این ملخ‌ها ابتدا تغذیه کوچکی می‌خورند و بعد اقدام به جفتگیری و تخم‌ریزی می‌کنند بنابراین لازم است که قبل از مرحله تخم‌ریزی با آنها مبارزه صورت گیرد.

 

 

ارسال نظر