هشدار نسبت به تحقق بودجه تهران با تخلف

۱۴۰۱/۱۲/۲۴ - ۰۴:۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۰۱۱۸۰
هشدار نسبت به تحقق بودجه تهران با تخلف

گروه راه و شهرسازی| 

آنگونه که برخی اعضای شورای شهر تهران خبر داده‌اند، 71 درصد از بودجه تحقق یافته تهران در 11 ماهه نخست سال جاری، «ناپایدار» بوده است که نشانه‌ای از تخلف فروشی و نادیده گرفتن حذف پارکینگ در ساختمان‌های تازه ساز و قطع اشجار و در مجموع رشد درآمدهای شهرسازی از طریق پولسازی‌های ناموجه بوده است.

آنگونه که خزانه‌دار شورای شهر تهران گفته است، اینکه تخلف انجام شود و در ازای آن پول داده شود اصلاً صحیح نیست و درآمدهای حاصل نشان می‌دهد که مبالغ اخذ شده برای این جرایم بسیار بالا بوده است.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران دیروز در صحن علنی شورای شهر با اشاره به گزارش عملکرد دی و بهمن ماه شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری تهران مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه خود را در سال جاری به تصویب رساند که ۸۳ درصد از درآمدها محقق شده است.

وی ادامه داد: در 11 ماهه منتهی به بهمن ماه مجموعه منابع نقدی و غیرنقدی حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است که ۹۲ درصد از کل بودجه محقق شده است.

کاشانی گفت: در بحث وصولی قطعی در فصل درآمدها باید ۳۸ میلیارد تومان وصول می‌شد که ۴۲ میلیارد تومان محقق شده است که تخفیف‌های ۴۰ درصدی شهرسازی علت آن است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: برخی از عوارض هنوز دریافت نشده است و با وجود اینکه در پایان سال قرار داریم برخی از ردیف‌های درآمدی که می‌توانستیم روی آنها حساب کنیم صفر مانده است و نباید روی درآمد از تخفیف‌ها تنها حساب کنیم.

کاشانی با بیان اینکه برای حذف پارکینگ و قطع اشجار پول داده می‌شود گفت: اینکه تخلف انجام شود و در ازای آن پول داده شود اصلاً صحیح نیست و درآمدهای حاصل نشان می‌دهد که مبالغ اخذ شده برای این جرایم بسیار بالا بوده است. وی گفت: بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان تومان بوده است و ۴ هزار میلیارد تومان بیشتر ابلاغ شده است و به شهرداری تهران اجاره داده شده می‌تواند تا ۱۰ همت نیز بیشتر تحقق بودجه داشته باشد اما اگر برنامه‌های شهرداری تهران به شورا داده نشود نهادهای نظارتی نسبت به آن شکایت می‌کنند.

خزانه‌دار شورای شهر تهران اظهار کرد: درآمدهای شهرداری ناشی از شهرسازی است و درصد درآمد ناپایدار بالاتر رفته است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان وصول شده است گفت: این حاکی از این است که شهرداری ۴۷۸ میلیارد تومان بیشتر بودجه وصول کرده است و یعنی در ۱۱ ماهه سال ۹۹ درصد از بودجه شهرداری تهران محقق شده است.

71 درصد درآمدها ناپایدار بود

در ادامه ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بیشتر درآمدهای شهرداری تهران درآمد ناپایدار بوده است گفت: ۷۱ درصد ناپایدار و ۲۹ درصد پایدار بوده است. وی ادامه داد: منابع درآمدی شهرداری تهران را شورای شهر تعیین می‌کند و نباید از امروز به بعد زیر بار تخفیف‌ها برویم. شهرداری تهران درآمد خود را از طریق تخفیف‌ها بالا برده است.

او با بیان اینکه تا به امروز دولت به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده است گفت: نه در عوارض نوسازی بافت فرسوده، نه در جرایم راهنمایی و رانندگی تا این لحظه دولت هیچ کمکی به شهرداری تهران نکرده است.

انتشار اوراق برای سکونتگاه غیر رسمی 

درتحولی دیگر، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۳ رای موافق کلیات لایحه شهرداری تهران در خصوص مجوز انتشار اوراق مشارکت سکونتگاه غیررسمی محدوده اسلام‌آباد را تصویب کردند.

در این رابطه، آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، گفت: تا سقف ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی سکونتگاه غیر رسمی اسلام‌آباد مجوز درخواست شده که طرح این محدوده مورد بررسی قرار گرفت. طرحی که تهیه کردند اگر اتفاق بیفتد اتفاق بسیار خوبی است. سکونتگاه‌های غیر رسمی و مسکن افراد حل می‌شود و درآمد خوبی هم برای شهرداری تهران به همراه خواهد داشت.

در حقیقت اگر از نظر مالی حتی اوراق مالی وجود نداشته باشد باز هم درآمد برای اجرای این طرح وجود خواهد داشت ولی این موضوع در قانون آمده که شهرداری می‌تواند از این اوراق استفاده کند. بر این اساس، در نهایت، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۳ رأی موافق و سه رأی مخالف کلیات لایحه مجوز انتشار اوراق مشارکت سکونتگاه غیر رسمی محدوده اسلام‌آباد را به تصویب رساندند.

درخواست تعیین تکلیف متروی هشتگرد

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در تذکری اعلام کرد که حضور متروی تهران در راه‌اندازی متروی هشتگرد بعد از سه سال وجاهت قانونی ندارد.

تشکری هاشمی صبح در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در دهه ۸۰ بنا بر مصوبه دولت مسوولیت و راه‌اندازی خط متروی هشتگرد به تهران و به شرکت عمران شهرهای جدید داده شد، گفت: در سال ۱۳۹۸ بنا به درخواست دولت از شهرداری خواستند که تکمیل این خط را برعهده بگیرد، اما شهردار وقت موافقت نکرد چرا که هم در حوزه شهر تهران نبود و هم سیگنالینگ و پست برق آن تهیه نشده بود؛ اما با فشار دولت شهردار وقت پذیرفت که برای ۹ ماه آن هم به صورت آزمایشی و با پذیرش تمام مسوولیت‌ها توسط شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل این خط را برعهده بگیرد.

وی اظهار کرد: از آن زمان تاکنون سه سال گذشته است و هنوز متروی تهران مدیریت متروی هشتگرد را برعهده دارد و این در حالی است که تنها ۳۰۰ نفر مسافر با یک رام قطار مسافران را جابه‌جا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما مسوولیت مترویی را برعهده گرفته‌ایم که به لحاظ قانونی اختیاری نداریم پس الزام پرسنل مترو به خارج از استان تهران وجاهت قانونی ندارد، اظهار کرد: بعد از ۹ ماه قرارداد با متروی تهران تمدید نشده و هیچ شخصی مسوولیت عواقب احتمالی را برعهده نگرفته است.

تشکری هاشمی اضافه کرد: لازم است هرچه سریع‌تر شهرداری با وزارت راه و شهرسازی جلسه‌ای با قید فوریت برگزار کند تا این موضوع تعیین تکلیف شود.

 

ارسال نظر