مشکل مسکن با تغییر وزیر حل نمی‌شود

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۰۲:۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۹۵۱۱۰

پس از رای اعتماد مجلس به مهرداد بذرپاش برای وزارت راه و شهرسازی، علی نیکزاد، نایب‌رییس مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «تامین مسکن مورد نیاز مردم از اولویت‌های مهم کشور است. رفع موانع آن نیاز به اقدامات فوری و عاجل دارد. باید دکتر بذرپاش را کمک کرد تا با تکیه بر نیروی جوانی، نگاه برنامه محور، استفاده از تجربیات به دست آمده و حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس این خواست اصلی مردم و وعده مهم دولت را محقق سازد.»

در عین حال، بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن درباره انتخاب بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی گفت: شاید بیش از ۱۰ درصد موضوع مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی نباشد و نباید فکر کنیم اگر مسوولان این وزارتخانه را تغییر دادیم، مشکل مسکن برطرف می‌شود. ساختارهای اقتصاد باید برای تولید سالانه یک میلیون خانه فراهم باشد؛ وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و حتی وزارت خارجه با موضوع مسکن مرتبط هستند.

ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موضوع مسکن فقط زمین و بسترسازی برای خانه‌سازی نیست؛ مساله اصلی به ساختارهای اقتصادی ناکارآمد برمی‌گردد. در بخش مسکن باید تسهیلات، انواع ابزارهای مالی، فاینانس، سرمایه‌گذاری خارجی، صکوک، اوراق مشارکت و غیره فعال شود که ۹۰ درصد این موارد خارج از اختیارات وزارت راه وشهرسازی است.

ستاریان خاطرنشان کرد: صنعت ساختمان تمام سطح کشور را در اختیار دارد. از معادن گرفته تا تولید مصالح، ساختارهای مرتبط با منابع مالی، بخش‌های دولتی و خصوصی. من نمی‌فهمم چرا اینقدر موضوع مسکن را به وزارت راه و شهرسازی گره زده‌ایم. وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و حتی وزارت خارجه با موضوع مسکن مرتبط هستند. ساختارها برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در وزارتخانه‌های مذکور باید تقویت شود.

 

ارسال نظر