حذف «صفر» از وعده مسکنی دولت

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۱:۳۴:۴۹
کد خبر: ۱۹۴۴۶۶

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند، تاکنون منابع برای ساخت بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است، اما از این تعداد تنها ساخت 166 هزار واحد مسکونی آغاز شده و به‌طور متوسط 30 درصد پیشرفت داشته است. این آمار در حالی که دولت دو ماه از سال دوم فعالیت خود را نیز آغاز کرده، به قدری از وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال دور است که نماینده مردم سمیرم دیروز در نطق علنی خود در مجلس اظهار کرد: اگر جهش تولید مسکن با این دست فرمان جلو برود باید یک تا دو صفر (از وعده یک میلیونی ساخت مسکن) را پاک کنیم. «تامین زمین» و «تامین منابع مالی» برای ساخت وعده مسکنی دولت در کنار تامین مصالح ساختمانی و تورم فزاینده 4 چالش عمده برای مسکن‌سازی دولتی به شمار می‌رود. در این حال، وزارت راه و شهرسازی از شناسایی ۸۱۰۰ هکتار زمین مازاد در اختیار ادارات و دستگاه‌های دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داده که ۳۱۰۰ هکتار آن به نام این وزارتخانه سند خورده اما هنوز نیمی از زمین‌های شناسایی شده که ادارات برای پروژه‌های تعطیل و متوقف خود در اختیار گرفته بودند به خانه‌سازی برای مردم اختصاص داده نشده است. همزمان، رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده، تا هفته آینده تمام بانک‌های متخلف در عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به عنوان ترک فعل به قوه قضاییه معرفی می‌شوند و طبق قانون اگر بانک‌ها سهم خود را در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن را نپرداخته باشند، به اندازه آن شامل جریمه مالیاتی می‌شود و نه تنها باید به این به تعهد خود عمل کند بلکه به عنوان جریمه باید مالیات در نظر گرفته شده را هم بپردازد.

   انتقال اراضی مازاد به کندی انجام می‌شود

آنگونه که ایسنا گزارش کرده است، روند انتقال اراضی مازاد ادارات و دستگاه‌های دولتی به طرح نهضت ملی مسکن تقریبا با کندی ادامه دارد. طبق قانون باید وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی، اراضی مازاد خود را دو ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌دادند اما طی بیش از یک سال گذشته بخش قابل توجهی از دستگاه‌ها به این تکلیف عمل نکردند. در سال جاری رییس‌جمهور دستور داد تا پایان شهریور مساله انتقال اراضی دولتی تعیین تکلیف شود که به همین لحاظ در ماه‌های اخیر موضوع انتقال این اراضی تسریع شده است. ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن، ادارات ثبت اسناد و املاک را مکلف کرده در صورت امتناع دستگاه‌ها از واگذاری اراضی خود، بعد از اعلام وزارت راه و شهرسازی ظرف یک ماه نسبت به انتقال سند این زمین‌ها به وزارت راه و شهرسازی اقدام کند.

   حذف صفر از وعده دولت!

در تحولی دیگر، اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در ساخت مسکن گفت: دولت قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازد که اگر جهش تولید مسکن با این دست فرمان جلو برود باید یک تا دو صفر را پاک کنیم.سلیمی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی چهارشنبه (25 آبان) مجلس شورای اسلامی با اشاره به این شعار دولت که قرار بود سالی یک میلیون مسکن ساخته شود گفت: اگر جهش تولید مسکن با این دست فرمان جلو برود باید یک تا دو صفر را پاک کنیم. 

   200 هزار مسکن در پایان دو سال اول 

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با ایلنا درباره پیشرفت فیزیکی پروژه نهضت ملی مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس اظهار کرد: عقب‌ماندگی پروژه نهضت ملی مسکن از برنامه زمان‌بندی مشهود است و مجلس هم پیگیر این موضوع بوده و مسوولان نهادها و دستگاه‌های مربوطه باید در این باره پاسخگو باشند. 

وی ادامه داد: قرار بر این شد که پروژه نهضت ملی مسکن در دو فاز به اجرا برسد و در فاز اول دو میلیون مسکن در دو سال اول دولت و در فاز دوم دو میلیون دیگر واحد در دو سال دوم دولت ساخته شود امروز که 8 ماه به پایان مهلت فاز اول مانده در بهترین حالت دولت 200 هزار واحد نهضت ملی مسکن را می‌تواند در این مدت بسازد.  رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: مشکل دیگر در پروژه نهضت ملی مسکن بحث قیمت تمام شده است که متاسفانه تا به امروز قیمت مشخصی اعلام نشده و کسی از قیمت نهایی واحدهای نهضت ملی مسکن مطلع نیست و خبر ندارد و گفته شده که مبنای تعیین قیمت‌های واحدهای نهضت ملی مسکن، قیمت روز خواهد بود. رضایی کوچی درباره عدم پرداخت آورده‌های اولیه متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن اظهار داشت: موضوع آورده اولیه متقاضیان از دیگر مشکلات این پروژه است. از آنجایی که قراردادهای نهضت ملی مسکن مبهم است و مردم نمی‌دانند باید چه مقداری به ازای هر واحد پول پرداخت کنند و این واحدها چه زمانی به آنها تحویل خواهد شد، این آورده‌ها چه مدت زمانی در بانک سپرده‌گذاری خواهد شد و قیمت تمام شده چقدر خواهد بود، نسبت به پرداخت آورده اولیه مردد هستند و همین موضوعات باعث شده مردم باوجود ثبت نام، هنوز آورده اولیه را پرداخت نکنند. رییس کمیسون عمران درباره تغییر شرایط ثبت نام در نهضت ملی مسکن مبنی بر اینکه همه افراد از جمله کارکنان و افرادی که بیش از ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده‌اند یا مسکن دارند، ‌می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند، تاکید کرد: چنین چیزی در قانون جهش تولید مسکن دیده نشده و واقعیت ندارد، دولت همان مسکن اول را تحویل دهد، از آن مسکن دوم را نمی‌خواهیم. پروژه نهضت ملی مسکن می‌تواند امیدی برای جوانان باشد و با اجرای آن می‌توان مشکل و دغدغه مسکن برای جوانان را برطرف کرد و سرعت اجرای این عامل مهم در افزایش امید در نسل جوان نباید کند باشد.

    برخورد قضایی با بانک‌های متخلف 

رضایی کوچی درباره پیگری‌های مجلس از دولت برای ساماندهی اجرای نهضت ملی مسکن اظهار داشت: مقصر این وضعیت تنها وزارت راه و شهرسازی نیست، مشکل اصلی در این پروژه بحث تامین مالی است و در حال حاضر بانک‌ها تنها 5 درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دادند و از 360 هزار میلیارد تومان تومان تعیین شده از تسهیلات بانکی برای بخش مسکن تنها 18 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد. از سوی دیگر یک ریال از 30 هزار میلیارد تومان بودجه دولت برای مسکن، مالیات بر خانه از خالی و درآمد حاصل از فروش اراضی دولتی پرداخت نشد.وی تاکید کرد: تا به امروز عملکرد عمده بانک‌ها در ارایه تسهیلات به بخش مسکن صفر بوده است و به غیر از بانک مسکن که آن هم به 50 درصد تعهدات خود عمل کرده هیچ بانک دیگری به تعهدات خود در بخش مسکن عمل نکرده‌است.رییس کمیسیون عمران از معرفی بانک‌های متخلف در انجام تکلیف قانونی ارایه تسهیلات به بخش مسکن به قوه قضاییه تا هفته آینده خبر داد و گفت: تا هفته آینده تمام بانک‌های متخلف به عنوان ترک فعل به قوه قضاییه معرفی می‌شوند و طبق قانون اگر بانک‌ها سهم خود را در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن را نپردازند به اندازه آن شامل جریمه مالیاتی می‌شود و نه تنها باید به این به تعهد خود عمل کند بلکه به عنوان جریمه باید مالیات در نظر گرفته شده را هم بپردازد.

 

ارسال نظر