مهار ترافیک پاییزه پایتخت با تغییر ساعات کار

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۰۲:۲۴:۳۴
کد خبر: ۱۹۲۶۰۵
مهار  ترافیک پاییزه  پایتخت  با  تغییر  ساعات  کار

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که سیستم حمل و نقل عمومی اتوبوسی و مترویی پایتخت متناسب با تقاضای سفرهای درون شهری تهران نیست و نیازهای جمعیت حدود 10 میلیون نفری این شهر را نمی‌تواند پاسخ دهد، مسوولان برخی راهکارهای آزموده شده اما ناکافی و ناکارآمدی قبلی را برای آغاز فصل پاییز تجویز کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین علل ناکارآمدی چنین طرح‌هایی، ناهماهنگی در ساعت مدارس و ادارات است. از آنجا که اغلب والدین، خود فرزندانشان را به مهدکودک یا مدرسه می‌برند، ناهماهنگی معکوس ساعت آغاز به کار مدارس با برخی از فعالیت‌های اداری موجب عدم موفقیت چنین طرح‌هایی شده و خواهد شد. به‌طور مثال، در حالی آغاز کار کارمندان بانک‌ها در شعب 6 و 30 دقیقه اعلام شده است که دبستان‌ها 8 و نیم فعالیت خود را شروع می‌کنند، به این ترتیب، در صورتی که پدر یا مادری بخواهد قبل از رفتن به محل کار خود، فرزندش را به مهدکودک یا دبستان ببرد، با مشکل مواجه خواهد شد. از این موارد گذشته، به دلیل ضعف شدید سیستم حمل و نقل عمومی، اغلب افراد تمایل دارند از خودروهای شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. مساله‌ای که به‌شدت ترافیک خیابان‌ها را افزایش داده و خواهد داد. به گفته مسوولان شهرداری تهران، در حال حاضر کمتر از دو هزار دستگاه اتوبوس در این شهر به شهروندان خدمات می‌دهند، در حالی که تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران باید بیش از 6 هزار دستگاه باشد. از سوی دیگر، به گفته مسوولان شهری هم اینک متروی تهران حدود یک هزار واگن کمبود دارد و در عین حال، واگن‌های موجود دچار فرسودگی شده‌اند و هر لحظه ممکن است نیازمند تعمیر و اورهال باشند.

آنگونه که محسن منصوری، استاندار تهران گفته، مقرر شده است، شروع کار ادارات و سازمان‌های شهر تهران از ساعت ۷ تا ۹ صبح به صورت شناور باشد اما مطابق این مصوبه تغییری در میزان حضور کارمندان در طول روز مطابق ضوابط و مقررات در محل کار ایجاد نخواهد شد و متناسب با ساعت ورود کارمندان به صورت شناور در محل کار، ساعت پایان کار در همان روز به صورت شناور تعیین می‌شود.

وی افزود: ساعت شروع خدمات رسانی بانک‌ها ساعت ۷ صبح و زمان حضور کارمندان در بانک ساعت ۶:۳۰ است. استاندار تهران در مورد ساعت فعالیت مدارس عنوان کرد: ساعت فعالیت شیفت صبح مقاطع متوسطه ۷:۳۰ و مقاطع ابتدایی شهر تهران ۸:۳۰ در نظر گرفته شد. همچنین ساعت شروع به کار شیفت صبح کارخانجات و کارگاه‌ها ۶ صبح تعیین شده که متناسب با آن سایر شیفت‌های کاری کارخانجات و کارگاه‌ها انجام می‌شود. 

وی درباره سایر مصوبات نیز اظهار کرد: هر گونه تردد، تخلیه و بارگیری کامیونت و کامیون از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح ممنوع است و پلیس راهور نسبت به اجرای طرح تشدید، برخورد و اعمال قانون با متخلفین توقف‌های غیرمجاز و سد معبر اقدام می‌کند.

بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، وی همچنین خاطرنشان کرد: این مصوبات برای مهرماه اعمال و بازخورد آن مبنای تصمیمات بعدی خواهد بود.

استاندار تهران همچنین با اشاره به هماهنگی با معاون اول رییس‌جمهور و رییس سازمان امور استخدامی کشور برای اجرای شناورسازی ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی گفت: ساعات کار سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی شهر تهران از ۷ صبح تا ۹ صبح به صورت شناور است که برای تحقق ۴۴ ساعت حضور کارمندان در هفته و عدم تغییر در ساعات حضور آنها برای روز ساعت پایان کار نیز متناسب با شروع کار به صورت شناور خواهد بود.

   تصویب دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان 

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران نیز با اشاره به تصویب کلیات طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات، از تشکیل کارگروهی برای اجرایی کردن این امر خبر داد. به گزارش مهر، دومین جلسه ستاد هماهنگی استقبال از مهر با حضور مدیران و نمایندگان شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای عضو این ستاد و به ریاست مهدی گلشنی، مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد. گلشنی با اشاره به مصوبات شورای ترافیک استان تهران در خصوص کنترل ترافیک مهرماه گفت: مقرر شد تردد کامیون‌ها و کامیونت‌ها از ساعت 6:30 تا ۹ صبح در سطح شهر تهران ممنوع باشد. همچنین کلیات طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات، تصویب و کارگروهی برای این امر تشکیل شد و قرار است ساعات کاری ادارات از ۷ تا ۹ صبح به‌صورت شناور باشد.

وی افزود: مدت اجرای طرح ترافیک نیز تا ساعت ۱۸ افزایش خواهد یافت و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان نیز تصویب شد و ساعت کار کارخانجات نیز تغییر خواهد کرد. گلشنی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت صداوسیما برای اطلاع‌رسانی در خصوص مصوبات، سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد هماهنگی استقبال از مهر گفت: شبکه تهران (سیما) و رادیو تهران که نمایندگان‌شان برای انعکاس اخبار و مصاحبه با کارشناسان و آموزش و فرهنگ‌سازی اعلام آمادگی کرده‌اند و ضرورت دارد مدیران و کارشناسان عضو ستاد برای تولید محتوا همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: تولید محتوا در خصوص ایمنی ترافیک و آموزش و فرهنگ‌سازی شهروندان در این زمینه بسیاری ضروری است و با توجه به اینکه مدارس در دوسال گذشته به‌صورت غیرحضوری بوده و دانش‌آموزان پایه اول و دوم دبستان احتمالاً آشنایی کامل با نحوه تردد و استفاده از سرویس مدارس نداشته باشند، آگاه‌سازی این دسته از دانش‌آموزان و والدین‌شان ضرورت مضاعف دارد.

وی تاکید کرد: خانواده‌هایی که خودشان فرزندشان را به مدرسه می‌رسانند از توقف در جلوی مدارس و پارک دوبله و ایجاد راهبندان خودداری کنند و در جای مناسب و مجاز نسبت به توقف اقدام کنند و اصرار نداشته باشند که تا جلوی مدرسه با خودرو تردد کنند. پوریا علیمردانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران نیز با اشاره به ضرورت همکاری صداوسیما از شبکه تهران خواست نسبت به درج اخبار و پیام‌های ترافیکی و آموزشی به‌صورت زیرنویس در این شبکه همکاری کند. وی با اشاره به پیش‌بینی ترافیک شدید در هفته دوم مهرماه به اطلاع‌رسانی راهکارهای کنترل ترافیک از سوی رسانه‌ها و ضرورت همکاری و همراهی شهروندان تاکید کرد و گفت: تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و هدایت سفرهای غیرضروری خود به بعد از ساعات اوج ترافیک، ضروری است و شهروندان باید برای وضعیت ترافیک فوق‌العاده مهرماه خود را آماده و همکاری کنند و تا جایی که امکان دارد از وسایل حمل و نقل عمومی، دوچرخه و پیاده‌روی استفاده کنند.

   اجرای طرح‌های ویژه در منطقه ۱۳

در همین حال، شهردار منطقه ۱۳ نیز از آغاز به کار طرح‌های ترافیکی ویژه استقبال از مهر همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی خبرداد. محمد هادی علی احمدی در گفت‌وگو با مهر از آغاز به کار طرح‌های ترافیکی ویژه استقبال از مهر همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی خبر داد و گفت: ایمن‌سازی، آشکارسازی و همسطح‌سازی معابر طبق دستورالعمل‌های ابلاغی و برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان با اجرای گذرگاه‌های عرضی ایمن عابر پیاده، احداث سرعت کاه و سرعت گیر، هم سطح‌سازی تقاطع و هم سطح‌سازی معابر از جمله اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه می‌باشد که از ابتدای شهریور آغاز و تا نیمه مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به ایمن‌سازی تجهیزات ترافیکی ایستگاه‌های اتوبوس تندرو (BRT) اظهار کرد: در این راستا، تکمیل علائم عمودی مرمت و رفع نواقص حفاظ‌های جانبی (نرده)، تعمیر و بهسازی آسفالت معبر مقابل ایستگاه‌های اتوبوس و مرمت و رفع نواقص حفاظ‌های جانبی (گاردریل) در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۳ قرار گرفت.

شهردار منطقه ۱۳ افزود: از آنجا که همزمان با بازگشایی مدارس در مهرماه سفرهای درون‌شهری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، بنابراین وجود علائم ترافیکی در نظم بخشیدن و تأمین ایمنی شهروندان نقش بسزایی ایفا می‌کند، بر همین اساس در روزهای اخیر ساماندهی و بهسازی علائم راهنمایی و رانندگی از جمله نصب یا تعویض تابلوهای ترافیکی، رنگ‌آمیزی سرعت‌گیرها، بلوک‌های عابرپیاده و خطوط محوری در معابر پیرامون تمامی مدارس منطقه به مرحله اجرا رسیده است.

 

ارسال نظر