پشت پرده حوادث جاده‌ای آخر هفته

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۲:۵۸:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۹۴۱
پشت پرده حوادث جاده‌ای آخر هفته

گروه راه و شهرسازی|

جهش‌های تورمی دهه 1390 نه تنها منجر به افزایش جمعیت افراد زیر خط فقر شده است که مجموعه دولت را نیز در تنگنای مالی قرار داده است. در پی تلاطم‌های تورمی سال‌های اخیر، اگر چه قیمت انواع کالاها و دارایی‌ها رشد یافت اما همزمان به دلیل افت توان خرید خانوارها، سازمان‌ها و حتی دولت، مدیریت امور جاری برای خانوارها، سازمان‌ها و دولت نیز به معضل تبدیل شد و به نوعی تعبیر «میلیاردر‌های بی پول» تحقق یافت. در این شرایط، تعمیر و نگهداری لوازم منزل، خودروی شخصی و... برای افراد و خانوارها بسیار پرهزینه شده است. به همین نسبت، حفظ و نگهداری دارایی‌های سازمانی یا دارایی‌های عمومی که دولت یا شهرداری متولی حفظ و نگهداری آنها است، دچار آسیب شده‌اند. حفظ و نگهداری راه‌ها یکی از این موارد است که در صورت عدم انجام آن، اصطلاحا دودش به چشم مردم می‌رود. همانطور که شامگاه جمعه گذشته، در پی بارش باران و ریزش سنگ در جاده هراز، دو نفر از سرنشینان یک خودرو دچار حادثه شدند و جان به جان آفرین تسلیم کردند. شاید برخی بگویند که فوت آن دو هموطن، بر اثر یک حادثه بوده است و ارتباطی به توان مالی دولت در حفظ و نگهداری از جاده‌ها ندارد. اما واقعیت این است که با پیشرفت دانش بشری در مدیریت انواع حوادث، بشر توانسته دامنه آسیب حوادث را کاهش دهد. آنگونه که مسوولان راهداری گفته‌اند، بر اساس استاندارد جهانی، بودجه‌ای معادل 4 تا 6 درصد ارزش راه‌ها برای تعمیر و نگهداری آنها اختصاص پیدا کند، اما رقمی که برای نگهداری از راه‌های کشور در اختیار راهداری قرار می‌گیرد، بسیار کمتر از حد استاندارد آن و کمتر از 1 درصد بودجه مورد نیاز است.

    ماجرای فوت دو نفر در جاده هراز

روز جمعه درپی ریزش سنگ ناشی از بارش باران و سیلاب در محدوده «پیچِ شیطان» جاده هراز، دو مسافر جان خود را از دست دادند که به گفته مسوولان سازمان راهداری، ایمن‌سازی مسیر به اعتبار نیاز دارد و وقوع چنین حوادثی را کمتر می‌کند. به گزارش ایسنا، عصر روز جمعه جاده هراز به دلیل وقوع سیلاب و ریزش سنگ مسدود و نهایتا پس از ساعاتی بازگشایی شد و تردد در آن به حالت قبل بازگشت. با این حال، برخورد سنگ با یک دستگاه خودروی سمند در این محور، سبب جان باختن یکی از مسافران و مصدوم شدن یکی دیگر از آنها شد که این فرد مصدوم نیز امروز در بیمارستان جان خود را از دست داد. اسماعیل فولادی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران در این باره توضیح داد که روز گذشته برخورد سنگ با یک دستگاه خودروی سمند در جاده هراز در محدوده «پنجاب – پیچ شیطان» سبب شد تا یکی از مسافران جان خود را از دست دهد و دیگری مصدوم و روانه بیمارستان شود.

وی با اشاره به اینکه راهداران در این ساعات درگیر برف‌روبی بودند، اظهار کرد: امروز از بیمارستان اطلاع دادند که متاسفانه مسافر دوم نیز جان خود را از دست داده است. او با بیان اینکه محور هراز جزو جاده‌هایی است که از نظر توپوگرافی اتفاقاتی مشابه در آن مسبوق به سابقه است، ادامه داد: بارها به مردم اعلام کردیم که از سفرهای غیرضرور در زمانی که بارش سنگین و احتمال وقوع سیلاب وجود دارد به ویژه در محورهای کوهستانی اینچنینی خودداری کنند اما با توجه به مسدود بودن آزادراه تهران-شمال و محور قدیم چالوس-کرج (به دلیل وقوع سیلاب و ریزش سنگ و گل و لای) حجم ترافیکی در محور هراز و فیروزکوه مضاعف شده بود و با وجود تلاش پلیس برای اعمال محدودیت ترافیکی و کاهش حجم خودرو در جاده، این حادثه رخ داد. فولادی تصریح کرد: اگر در محورهایی مانند محور هراز که بروز این حوادث در آن سابقه دارد، ایمن‌سازی بیشتری انجام دهیم، می‌توانیم جلوی این اتفاقات را بگیریم اما با وجود اینکه ضرورت ایمن‌سازی این محورها را بارها اعلام کردیم تاکنون اعتباری بابت آن تخصیص داده نشده است. معاون راهداری استان مازندران اظهار کرد: اگر اعتبار مناسب برای ایمن‌سازی در اختیارمان قرار داده شود باید ابتدا کل محور را پایش کنیم و در نقاط حادثه‌خیزی که احتمال سیلاب و روان شدن سنگ و گل و لای وجود دارد عملیات ایمن‌سازی را انجام دهیم.

   تخصیص یک دهم بودجه مورد نیاز به راهداری

در همین حال، حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران درباره ترافیک و آبگرفتگی روزهای پنجشنبه و جمعه در محورهای مواصلاتی استان تهران به مازندران اظهار کرد: به مدت 48 ساعت باران در مسیرهای مواصلاتی استان تهران ادامه داشت و شاهد بارش برف هم در بخش‌های شمالی استان یعنی محدود شمیرانات، تهران- شمال، هراز، فیروزکوه و دماوند بودیم و در محورهای جنوبی هم بارش باران ادامه داشت.  وی با تاکید بر اینکه با وجود بارش برف و باران هیچ یک از محورهای مواصلاتی استان تهران مسدود نشد و با اخلالی در ترافیک مواجه نبودیم، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ترافیک عصر جمعه تهران همیشگی است و هر جمعه شاهد ترافیک هستیم اما در ترافیک آخر هفته گذشته با مشکل و موضوع خاصی مواجه نشدیم. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: به دلیل اینکه ترافیک تهران در این دو روز برفی و بارانی مدیریت شده بود، ماشین آلات راهداری را به استان‌های مجاور انتقال دادیم. نوروزی در پاسخ به اینکه چرا با بارش جزیی قطعه یک تهران- شمال مسدود می‌شود و همواره با ریزش کوه در این مسیر مواجه می‌شویم، گفت: البته در هفته گذشته قطعه چهارم آزادراه تهران شمال حد فاصل مرزن‌آباد تا چالوس مسدود شده بود. 

اما باید توجه داشته باشیم که ریزش کوه هر ازگاهی ممکن است که اتفاق بیفتد به همین دلیل برای حفظ جان مردم مسیر را مسدود می‌کنیم که شاهد اتفاق تلخی نباشیم. وی ادامه داد: سرعت تردد در مسیرهای آزادراهی بالا است و در هر ریزش جزیی ممکن است حادثه‌ای رخ دهد از این رو با هر احتمال ریزش آزادراه تهران شمال را مسدود اعلام می‌کنیم و اتفاقا این اقدام خوبی است.  نوروزی درباره بودجه مورد نیاز برای نگهداری و تعمیر راه‌های استان تهران تاکید کرد: استاندارد جهانی این است که بودجه‌ای معادل 4 تا 6 درصد ارزش راه‌ها برای نگهداری اختصاص پیدا کند اما رقمی که برای نگهداری از راه‌ها دراختیارمان قرار می‌گیرد بسیار کمتر از حد استاندارد آن است و در حال حاضر کمتر از 1 درصد بودجه مورد نیاز را پرداخت می‌کنند.

   60  درصد ماشین آلات فرسوده هستند

داریوش امانی، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز درباره علت انسداد جاده هراز اظهار کرد: جمعه شب ۲۱ آبان محور هراز برای یکی دو ساعت بسته بود که به خاطر ریزش سنگ از کوه بود و تا 

پاک سازی انجام شد، دو ساعت به طول انجامید.

امانی یادآور شد: در حال حاضر غیر از آزادراه تهران-شمال و آزادراه قزوین-رشت و جاده چالوس، محور بسته‌ای نداریم؛ چند محور روستایی و جاده طالقان-هشتگرد به دلیل کولاک شدید بسته است؛ اما محورهای شریانی کشور همگی بازند. او در گفت‌وگو با مهر در خصوص نوسازی ماشین آلات راهداری گفت: با وجود مشکلات اعتباری، امسال ۱۵۰ دستگاه ناوگان نوساز به مجموعه ماشین آلات اضافه کردیم؛ قراردادی هم با خودروسازان داخلی امضا کرده‌ایم که امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند و ۵۰ دستگاه گریدر سنگین را به استان‌ها بدهیم تا مشکلاتمان کمتر شود. امانی ادامه داد: امسال دنبال آن هستیم تا مجوزی اخذ کنیم که یک بار برای مدت طولانی، بتوانیم کل ماشین آلات راهداری را نوسازی کنیم که در حال مذاکره با کمیسیون عمران مجلس هستیم تا این مجوز را دریافت کنیم تا سال آینده همه ماشین آلات راهداری نوسازی شوند. وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد ناوگان ماشین آلات راهداری بالای سن فرسودگی هستند؛ هم دنبال خارج کردن فرسوده‌ها هستیم و هم اینکه ماشین آلات جدید وارد ناوگان کنیم.

 

ارسال نظر