ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۱۲

سرایت مشکل کامیونداران به سوخت‌رسان‌ها

احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران اعلام کرد: اگر مشکلات و برنامه‌ریزی از سوی وزارت نفت حل نشود، در جابه‌جایی و حمل و نقل بنزین به مشکل برخورد خواهیم کرد. کریمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در زمینه کامیون‌های حامل سوخت هم مشکلاتی متوجه کامیون‌داران شده است و در این زمینه تعدادی از کامیون‌داران از این حوزه بیرون آمده‌اند و در بخش‌های دیگر فعالیت می‌کنند. وی افزود: وزارت نفت که متولی این حوزه است، به این مشکل یعنی بی‌برنامه بودن و تعیین کرایه‌های نامناسب توجهی نمی‌کند و همین مساله سبب بروز نارضایتی در میان کامیون‌داران در این حوزه شده است. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران ادامه داد: تعیین نرخ کرایه برای کامیون‌داران حامل سوخت در انحصار وزارت نفت است و از سوی دیگر برنامه‌ریزی را هم خودش انجام می‌دهد. کریمی گفت: در شرایط کنونی در زمینه سوخت‌رسانی مشکلی از نظر ناوگان و نسبت تعداد کامیون‌های فعال در این بخش به سوخت مورد نیاز جایگاه‌های کشور نداریم و حتی تعداد کامیون‌ها بیشتر است اما از نظر ساختاری و برنامه‌ریزی با مشکلاتی مواجه هستیم که وزارت نفت به عنوان متولی باید به این مساله توجه کند. وی اظهار کرد: در زمینه ناوگان باری مشکل خاصی برای جابه‌جایی انواع کالا و سوخت نداریم و مدیرکل حمل و نقل کالا به صورت هفتگی و حضوری بر این فرآیند نظارت می‌کند اما هر قصوری پیش می‌آید تنها کامیون‌داران و سازمان راهداری را مقصر می‌دانند و دیگر دستگاه‌ها و مشکلاتی که آنها می‌توانند برای این بخش به وجود بیاورند، فراموش می‌شود.

 قیمت بلیت قطار افزایش می‌یابد

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن از ارایه تقاضای شرکت‌های ریلی مسافری مبنی بر افزایش قیمت بلیت از سوی شرکت راه آهن به شورای عالی ترابری خبر داد. رسولی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: شرکت‌های ریلی به کمیسیون فرعی شورای عالی ترابری درخواست افزایش قیمت بلیت قطار را ارایه داده‌اند؛ پیشنهادهای واصله در این کمیسیون بررسی و در صورت تصویب، به صحن شورای عالی ترابری ارسال می‌شود. اما تاکنون کمیسیون فرعی شورای عالی ترابری، مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است. وی خاطرنشان کرد: تقاضای افزایش قیمت بلیت که از سوی شرکت‌های ریلی به راه آهن ارسال شده، به شورای عالی ترابری ارایه کرده‌ایم و باید مراحل قانونی خود را طی کند؛ ضمن اینکه ما عدد و رقمی به شورای عالی ترابری نداده‌ایم و گفته‌ایم که در کمیسیون فرعی و صحن علنی شورای عالی ترابری درباره آن بحث و سپس تصمیم نهایی اتخاذ شود.معاون وزیر راه با اشاره به افزایش بسیار زیاد هزینه‌های شرکت‌ها و همچنین مزید بر علت شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، گفت: افزایش قیمت بلیت قطار مسافری که از سال ۹۷ تا به امروز رخ داده در مقایسه با رشد هزینه‌های شرکت‌های ریلی مسافری، توانایی  پوشش دهی این هزینه‌ها را نداشته است؛ سال ۹۷ یک مصوبه افزایش قیمت داشتیم در حالی که از ۹۴ تا آخرین مصوبه افزایش قیمت بلیت در ۹۷، هیچ گونه افزایش نرخ بلیتی رخ نداده بود؛ یعنی پایه افزایش قیمت بلیت در سال ۹۷، نرخ‌های سال ۹۴ بوده است.وی بیان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دو سری افزایش قیمت بلیت رخ داد که به ترتیب ۲۲ و ۲۰ درصد در تیر ماه همان سال‌ها اتفاق افتاد که به این معناست که سفرهای نوروزی آن دو سال را شامل نشده بود؛ از سوی دیگر در هنگام اعمال مصوبه افزایش قیمت بلیت، برای رعایت حال مردم، در مسیرهای پر تردد و پر تقاضا، افزایش کمتری در نرخ‌ها شاهد بودیم.رسولی اظهار داشت: با توجه به تقاضای کم سفر در اکثر روزهای سال، شرکت‌های ریلی حتی در نرخ‌های مصوب هم نمی‌توانند بلیت بفروشند و آن را با تخفیف عرضه می‌کنند و تنها در ایام پیک تقاضای سفر است که امکان فروش بلیت در نرخ‌های مصوب وجود دارد.وی متذکر شد: ما در شرکت راه آهن علاقه‌مندیم که افزایش نرخ بلیت، برای مسافران سنگین نباشد. ما با افزایش قیمت موافق نیستیم؛ ‌ای کاش سطح هزینه‌ها به گونه‌ای بود که اصلاً افزایش قیمتی اتفاق نمی‌افتاد؛ در حال حاضر هم اگر کمک‌های شرکت راه آهن به شرکت‌های ریلی نباشد، شرکت‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند.

 

ارسال نظر