منطقه 22 ؛ فرصتی که تبدیل به تهدید شد

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۷۵
منطقه 22 ؛ فرصتی که تبدیل به تهدید شد

گروه راه و شهرسازی|

انحراف منطقه 22 از معیارهای تعریف شده در طرح تفصیلی منجر به بارگذاری مسکونی انبوه و بلدمرتبه در این منطقه شده است. اگر چه در این روزها، حد یک پنجم از 500 هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران در این منطقه متمرکز شده، اما بی‌گمان، در آینده نزدیک با افزایش جمعیت منطقه 22، مسائل و مشکلات شهری ریز و درشتی در این منطقه سر باز خواهد کرد. این نکته البته از سوی مسوولان شهری دور نمانده است و از همین رو، دیروز پیروز حناچی، شهردار تهران اظهار کرد: این فرصت بود که تمام نیازهای تهران در منطقه ۲۲ شکل بگیرد و توسعه مسکونی می‌توانست آخرین نیاز منطقه باشد نه اولین نیاز و امروز بارگذاری سنگینی در منطقه شکل گرفته که خارج از طرح تفصیلی است.حناچی در آیین بهره‌برداری از 72 پروژه شهری در منطقه ۲۲ گفت: منطقه ۲۲ از جمله مناطقی است که دیرتر از مناطق دیگر شکل گرفته است، این منطقه این شانس را داشت که بر اساس برنامه و با نقشه از پیش تعیین شده شکل بگیرید زیرا سایر مناطق در ۲۰۰ سال و بخشی دیگر در 5۰-4۰ سال اخیر شکل گرفته است. به گزارش ایسنا، شهردار تهران افزود: این فرصت بود که تمام نیازهای تهران در منطقه ۲۲ شکل بگیرد و توسعه مسکونی می‌توانست آخرین نیاز منطقه باشد نه اولین نیاز و امروز بارگذاری سنگینی در منطقه شکل گرفته که خارج از طرح تفصیلی است. طرح تفصیلی منطقه که به تصویب رسید نقشه راه آینده شد و همکاران اشاره کردند که میزان طرح‌های خدماتی در منطقه پایین است.حناچی گفت: در بخش آب و فاضلاب نیز منطقه ۲۲ از برنامه‌ها عقب افتاده است که با تفاهم نامه انجام شده با دیگر نهاد‌ها امروز پیشرفت ۳۰ درصدی دارد و باید تاکید کنم توسعه فضای سبز و سرانه عمومی از برنامه‌های مهم شهرداری است و چیتگر، پردیسان، لویزان و عباس آباد ریه‌های شهر تهران هستند که همواره باید تمیز باشند. وی بیان کرد: تخصیص اعتبار در بخش شمال و جنوب شهر به توازن رسیده است و امروز می‌توان گفت ۴۵ تا ۵۵ درصد تخصیص منابع عکس شده است و امروز ۵۵ درصد منابع در جنوب شهر هزینه می‌شود.شهردار تهران ادامه داد: افتتاح خطوط مترو در جنوب شهر از جمله اقدام‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد و احداث پارک‌های محلی در جنوب شهر رشد بیشتری داشته و تا پایان دوره، دیگر محله‌ای نیست که پارک محله‌ای نداشته باشد.وی درباره مدیریت شهری این دوره افزود: به جز یک نفر تمامی مدیران شهری از داخل مجموعه منصوب شدند و این افتخاری است زیرا ما دوره‌ای داشتیم که بازنشستگان نیروهای مسلح بیشترین مسوولیت را در شهرداری داشتند.شهردار تهران ادامه داد: تلاش کردیم به شعارهایی که دادیم عمل کنیم و یکی از خروجی‌ها این بود که برای رسیدن به شهر پاک و بدون آلودگی، توسعه مترو و حمل و نقل عمومی را برنامه‌ریزی و اقدام کردیم.وی عنوان کرد: ۷۲ پروژه‌ای که امروز افتتاح شد با رویکرد محله محوری بود و در انتخاب آنها نیز تلاش شد از ظرفیت شورایاری‌ها استفاده شود و ۵۰ درصد بودجه نیز به طرح‌های توسعه محلی اختصاص پیدا کرده است.

    باغ راه آسمان

در این حال، مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران نیز از افتتاح پروژه تکمیل پیست دوچرخه‌سواری مجموعه شهدای خلیج فارس خبر داد و گفت: گردشگران و شهروندان می‌توانند لذت پیاده روی و دوچرخه‌سواری از دریاچه تا جنگل را در باغ راه آسمان تجربه کنند.فریدون رضوی کیا در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس با اشاره به اینکه سال ١٣٩٢ همزمان با افتتاح فاز اول دریاچه شهدای خلیج فارس، بنا به تصمیم مدیریت ارشد شهرداری تهران، نگهداری، بهره‌برداری و توسعه مجموعه فرهنگی گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس در قالب یک تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، شهرداری منطقه ٢٢ و سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به سازمان بازنشستگی واگذار می‌شود، اظهار کرد: در پی این تفاهم نامه سازمان بازنشستگی نیز این وظیفه را به نمایندگی از سوی خود به شرکت عمرانی کارکنان می‌سپارد. در همان سال صورت جلسه فصل مشترک بین طرفین تفاهم نامه امضا می‌شود که در این صورت جلسه پروژه‌های نیمه تمام دریاچه مشخص شده است.

او با اشاره به اینکه از سال ١٣٩٢ تا سال ١٣٩٩ هیچ اقدامی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام انجام نمی‌شود، تصریح کرد: با وجود کاهش شدید درآمدهای مجموعه شهدای خلیج فارس که ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های مکرر کسب و کارهای فعال بود، خوشبختانه توانستیم اوایل دی ماه سال ٩٩ با استفاده از منابع مالی و درآمدهای شرکت و بدون دریافت کمک از سهامداران یا شهرداری مرکز، پروژه‌های نیمه تمام را به صورت امانی و با تکیه بر توان تخصصی همکاران شرکت شروع کنیم.

رضوی کیا با اشاره به تکمیل پروژه پیست دوچرخه‌سواری مجموعه شهدای خلیج فارس عنوان کرد: پروژه تکمیل پیست دوچرخه و احداث پیاده راه ضلع غربی دریاچه حد فاصل دریاچه و بوستان جنگلی چیتگر که شامل یک کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری و یک کیلومتر مسیر پیاده روی و ١٢٠٠٠ متر مربع توسعه فضای سبز پیرامونی آن است از دی ماه سال ١٣٩٩ با اعتبار ۴ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.وی در تشریح ضرورت‌های تکمیل این پیست دوچرخه‌سواری توضیح داد: این مسیر به محلی برای انباشت زباله و زندگی حیوانات شهری تبدیل شده بود، همچنین یکی دیگر از ضرورت‌های تکمیل پیست دوچرخه گزارش‌های متعدد برخورد دوچرخه‌سواران با شهروندانی بود که رینگ پیرامونی را برای پیاده روی انتخاب کرده بودند.چون مسیر دوچرخه تکمیل نشده بود، دوچرخه‌سواران به ناچار در بخشی از مسیر وارد رینگ پیاده روی اطراف دریاچه می‌شدند و همین امر باعث برخورد فیزیکی دوچرخه‌سواران با شهروندان می‌شد که شکایت‌های پی در پی شهروندان را به دنبال داشت. وی با بیان اینکه در این محور ۴٠٠ اصله درخت چنار، ۴٠٠ اصله درخت زیتون در طرفین مسیر دوچرخه و پیاده راه کاشته شده و تحت عنوان باغ راه آسمان امروز با حضور دکتر حناچی شهردار محترم تهران به بهره‌برداری رسید، اضافه کرد: با اتصال پیست دوچرخه‌سواری دریاچه شهدای خلیج فارس به پیست دوچرخه‌سواری بوستان جنگلی چیتگر، علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری ماجراجویانه می‌توانند مسیر دوچرخه تا جنگل را رکاب بزنند.

 

ارسال نظر