1000 ملک شهرداری تهران در حال تخلیه

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۱۱

جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: بیش از هزار ملک متعلق به شهرداری تهران که در سنوات گذشته بدون طی کامل تشریفات قانونی واگذار شده‌اند، در دست اقدام برای تخلیه قرار دارند.

به گزارش مهر، نهمین جلسه کمیسیون بررسی و واگذاری املاک بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری برگزار شد و اعضا در آن به تصمیم‌گیری درباره باقی‌مانده واگذاری‌های پیشین و چند درخواست جدید پرداختند.

بر اساس گزارشی که دبیرخانه کمیسیون در این جلسه ارایه کرد، تاکنون درباره همه واگذاری‌های دوره پیشین که تاکنون احصاء شده‌اند، بررسی و تصمیم‌گیری صورت گرفته است و در عین حال جست‌وجو برای یافتن موارد احتمالی دیگری که واگذاری به صورت غیرقانونی صورت گرفته باشد، همچنان ادامه دارد.

طبق آخرین جمع‌بندی موارد تصمیم‌گیری شده، تعداد ۱۰۱۴ ملک متعلق به شهرداری که در سال‌های قبل بدون اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر تهران در اختیار اشخاص، نهادها و ارگان‌ها، موسسات فرهنگی و خیریه و … قرار داشتند، باید تخلیه و بازپس‌گیری شود که این کار برای بخشی از این تعداد به سرانجام رسیده و اقدامات اجرایی یا قضایی در خصوص بقیه موارد نیز در جریان است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که ریاست این کمیسیون را برعهده دارد، در این جلسه از تلاش‌های اخیر سازمان املاک و مستغلات برای تسریع در تخلیه املاک شهرداری که برخلاف ضوابط در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارند، تقدیر کرد و خواستار پیگیری بیشتر برای احقاق حقوق شهروندان و شهرداری تهران شد.

وی تاکید کرد: روح بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری، بهره‌برداری عام‌المنفعه از امکانات شهرداری به نفع همه شهروندان است، نه استفاده اختصاصی و شخصی یا گروهی. بر این مبنا هر موردی که از این قانون انحراف داشته باشد و مصداق استفاده از ملک شهرداری برای انتفاع عمومی نباشد، ازجمله واگذاری‌هایی که در دوره پیشین صورت گرفته و با این قاعده کلی مطابقت نداشته است، باید پس گرفته شود.

کمیسیون بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری در نهمین جلسه خود مقرر کرد که با توجه به اینکه تصمیم‌گیری شورای شهر درباره لایحه تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول به طول انجامیده است، موضوع واگذاری ۱۵ زمین و ملک متعلق به شهرداری برای ساخت بیمارستان، همراه‌سرا و دیگر موارد عام‌المنفعه که آماده ساخت و اقدام توسط خیرین هستند، به صورت جداگانه و با قید فوریت برای شورا ارسال شود.

به گزارش «تعادل»، در اواخر مرداد سال جاری، موضوع مساله املاک واگذار شده شهرداری تهران به غیر، ‌در پی ماجرای افشاگری پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان علیه برخی افراد حقیقی و حقوقی مبنی بر تصرف املاک این بنیاد، دوباره داغ شد و برخی از اعضای شورای شهر در روزهای پایانی شهریورماه از حناچی درخواست کردند که در این رابطه گزارشی ارایه کند. حناچی نیز در تاریخ 29 شهریور سال جاری در توییتی نوشت: تاکنون حدود 2 هزار ملک تعیین تکلیف شده و ۴۰۰ مورد با پیگیری‌های قانونی بازپس‌گیری شده است. حناچی در توئیتی دیگر نیز نوشته بود: در مورد تعدادی از املاک هم قوه قضاییه پیگیر موضوع است. گزارش اقدامات و لایحه‌های مربوطه نیمه اول مهرماه به شورای شهر ارایه خواهد شد. جلسات هم اندیشی شورا و شهرداری محل مناسبی برای بررسی و رفع کاستی‌های احتمالی در این باره و هماهنگی بیشتر جهت سرعت بخشی به روند اقدامات خواهد بود.

    سهم مناطق تهران 

از واگذاری‌ها و انحرافات؟

پیش از این نیز محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرده بود: کل املاک شناسایی شده در قالب بند ۶ در حدود ۱۹۰۴ مورد است که ۸۰۳ مورد املاک در اختیار معاونت اجتماعی شهرداری، ۱۵۳ ملک در اختیار نهادها از جمله نهادهای نظامی، انتظامی و ...، ۱۷۶ مورد در حال بهره‌برداری مذهبی در قالب مساجد و حسینیه و ...، ۳۱۸ مورد دارای انحراف موضوع بند شش ماده ۵۵، ۴۴۳ مورد املاک در دست بررسی در کمیسیون جهت تعیین تکلیف و۱۱ مورد املاک ستادی شهرداری تهران بوده است.  وی افزوده بود: بیشترین تعداد املاک واگذار شده در قالب بند ۶ ماده ۵۵ به ترتیب ۱۶۷ مورد در منطقه چهار، ۱۴۶ مورد در منطقه یک، ۱۳۷ مورد در منطقه دو، ۱۲۵ مورد در منطقه ۱۵ و ۱۲۰ مورد در منطقه ۱۲بوده است. همچنین بیشترین تعداد انحراف در قالب بند ۶ ماده ۵۵ به ترتیب در منطقه یک (۵۲ مورد)، منطقه هفت (۲۷ مورد)، منطقه چهار (۲۵ مورد) و منطقه ده (۲۵ مورد) بوده است. به گزارش «تعادل»، در تاریخ 20 مهر سال جاری نیز سرانجام، فهرست املاک واگذار شده شهرداری به غیر برای اعضای شورای شهر تهران افشا شد. هاشمی در روزیادشده در جمع خبرنگاران گفته بود: شهردار و رییس سازمان املاک بالاخره لیست کامل املاک در اختیار غیر را به شورای شهر آوردند و به همه کمیسیون‌ها ارجاع و یک فوریت آن نیز تصویب شد تا مورد بررسی قرار گیرد. این لایحه حدود ۷ پیوست دارد و مشخص است که این املاک در اختیار چه ارگان‌ها و تشکیلات دولتی و غیردولتی قرار دارند. او با بیان اینکه در مجموع اطلاعات حدود 2 هزار ملک در این لایحه در اختیار شورای شهر قرار گرفته است، گفته بود: حدود ۸۰۰ ملک از حساسیت برخوردار است.

 

ارسال نظر