آرایش جدید حمل و نقل شهری در تابستان

۱۳۹۷/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۰۷۲
آرایش جدید حمل و نقل شهری در تابستان

گروه راه و شهرسازی|

 گرما و بی‌آبی دست به دست هم دادند تا تابستان امسال شهروندان تهرانی سهمیه‌بندی در مصرف برق را تجربه کنند و خاموشی‌ها میهمان تابستانی شهروندان تهرانی شد. مسوولان برای رفع این مشکل به ناچار ساعات کار ادارات را تغییر دادند تا در ساعات اوج گرما برق کمتری مصرف شود. همزمان با اتخاذ این تصمیم بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل عمومی نیز ساعات کار خود را تغییر دادند تا شهروندان برای تردد به مشکل برنخورند.

به گزارش «تعادل» سیزدهم تیرماه استانداری تهران در بخشنامه‌یی خطاب به تمام دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و کلیه نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌های استان اعلام کرد که «براساس مصوبه هیات وزیران موضوع مجوز تنظیم ساعت کار دستگاه‌های دولتی، ادارات، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر موسسات عمومی غیردولتی با عنایت به تداوم شرایط خاص جوی و با توجه به ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق، بدینوسیله ساعت کار ادارات به استثنای مراکز خدمات‌رسان تا پایان تیرماه سال جاری از ساعت

۶ شروع و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد.»

 استانداری تهران همچنین تاکید کرده است که مسوولان دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای مستقر در استان تهران ضمن نظارت و تلاش جدی در خصوص کاهش مصرف انرژی دستگاه مربوطه، سیستم‌های سرمایش خود را در دمای ۲۵درجه سانتیگراد تنظیم و حداکثر تا ساعت 13:30 خاموش کنند.  بر این اساس بانک‌های دولتی و خصوصی استان تهران نیز پیرو ابلاغیه استانداری، ساعت کاری خود را تغییر دادند و از روز شنبه از ساعت

۶ صبح فعالیت خود را آغاز کردند. بانک‌های دولتی در روزهای عادی بین ساعت 7:30 تا و 14:30 بانک‌های خصوصی از 7:30 تا ۱۶ فعالیت می‌کنند.

 ساعت طرح ترافیک تغییری نمی‌کند

همچنین با وجود تغییر ساعات کاری برخی دستگاه‌ها در استان تهران، ساعت طرح ترافیک تغییری نخواهد کرد. به گفته علی پیرحسین‌لو مشاور معاون حمل و نقل شهرداری تهران، ورود به محدوده طرح ترافیک در ساعت غیراوج و قبل از آغاز طرح ترافیک است. خروج از محدوده نیز در ساعت غیراوج خواهد بود که سبب می‌شود، پیک ترافیک کاهش یابد. بخشی از ترافیک صبح و عصرگاهی به ساعات غیرپیک منتقل می‌شود، از آنجا که این تغییر به نفع مردم است و همچنین این تغییر موقتی است بنابراین ساعات طرح ترافیک در این دو هفته تغییر نخواهد کرد.» به گفته وی، از آنجا که ورود به محدوده طرح ترافیک قبل از شروع ساعت طرح است، تنها زمان خروج از محدوده محاسبه می‌شود. بعد از ابلاغ این بخشنامه شرکت‌های اتوبوسرانی و مترو نیز ساعات کار خود را تغییر دادند. همزمان با ابلاغ مصوبه ابتدا شرکت اتوبوسرانی ساعات کار خود را تغییر داد و طی اعلامیه‌یی اعلام کرد که ساعت کاری این سازمان

5 صبح خواهد بود. در این متن از بخشنامه تاکید شده که فعالیت خطوط 10گانه تندرو شهر تهران مانند گذشته به صورت شبانه‌روزی بوده و خدمت‌رسانی به شهروندان در ابتدای صبح با ظرفیت کامل و سرفاصله کم انجام می‌شود.

 4:30؛ ساعت کار خط 5 مترو

روز گذشته نیز فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از تغییر ساعت فعالیت خط 5 مترو تهران (گلشهر- تهران) خبر داد و گفت: با توجه به درخواست مسافران همزمان با تغییر ساعت کار ادارات استان تهران از روز یک‌شنبه 17 تیرماه جاری ساعت فعالیت خط ۵ مترو تهران و حومه از ساعت 4:30 صبح آغاز خواهد شد. به این ترتیب مسافران مترو کرج – تهران که برای رسیدن به محل کار خود از مترو استفاده می‌کنند، دیگر نگرانی از این بابت نخواهند داشت. البته با توجه به تغییر ساعت تمام ادارات دولتی و غیر دولتی به نظر می‌رسد، این تغییر ساعات را باید در خطوط دیگر نیز شاهد باشیم، به خصوص خطوط پر رفت و آمد‌تر و شلوغ‌تر مانند خط یک. بسیاری از اهالی جنوب شهر تهران برای رسیدن به محل کار خود به مناطق مرکزی و شمالی از این خط استفاده می‌کنند. به گفته نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه این تغییر ساعت فعالیت مترو تهران و حومه تا پایان تیرماه اعمال می‌شود و پس از آن زمان فعالیت به حالت عادی خود باز می‌گردد.

 تغییر ساعت حرکت قطارهای حومه‌ای

همچنین میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن نیز از تغییر ساعت حرکت قطارهای حومه‌یی تهران، ورامین‌، کرج و پیشوا خبر داد. میرحسن موسوی با اعلام این خبر گفت: با توجه به تغییر ساعات کار در شهر تهران، ساعت حرکت قطار‌های حومه‌یی در سه مسیر تهران-ورامین-پیشوا و تهران-کرج-هشتگرد و تهران-‌اسلامشهر-‌پرند متناسب با آن تغییر داشته است. وی ادامه داد: ‌مسافران در این مسیرها می‌توانند، قطارهایی داشته باشند که پیش از ساعت 5:15 دقیقه به ایستگاه راه‌آهن تهران برسند. معاون مسافری راه‌آهن افزود: این برنامه با توجه به اعلام استانداری تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت و قابل تمدید خواهد بود.

 تغییر ساعت کار تاکسی‌های پایتخت

شرکت تاکسیرانی نیز همزمان با تغییر ساعت کار ادارات استان تهران، زمان ارائه خدمات تاکسی‌ها را تغییر داد. سیدامیر سیدهنجن مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفت: سازمان تاکسیرانی شهر تهران در راستای ارائه خدمات مناسب به شهروندان گرامی و برای رفاه حال بیشتر کارکنان ادارات ساعت شروع ارائه خدمات را از 5 صبح اعلام کرد. همچنین خدمات‌رسانی در شیفت عصر نیز به همین نسبت تغییر ساعت داده و از ساعت ۱۴ انجام خواهد شد. بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، پرسنل کنترل و نظارت سازمان نیز از ابتدای زمان خدمات‌رسانی در سطح شهر حاضر هستند و بر فعالیت تاکسی‌ها نظارت خواهند کرد.

 تغییر ساعت کار مهدکودک‌ها

این تغییر ناگهانی ساعات اداره‌ها تبعاتی هم داشت و مادران کارمند که فرزندان خود را به مهدکودک می‌سپردند نیز دچار مشکل شدند. به همین دلیل سازمان بهزیستی نیز در ادامه تغییر ساعت ادارات تهران در تیر ماه و رفع مشکل بانوان شاغل در بخش دولتی ساعت شروع به کار مهدکودک‌ها را به 6 صبح تغییر داد.

 ساعت پیک ترافیک؟

سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز روز گذشته با اشاره به تغییر ساعت کاری کارمندان ادارات و بانک‌ها طبق نظر استانداری گفت: تغییر ساعت شروع کار ادارات، ساعت پیک ترافیک را تغییر می‌دهد. به گفته سردار محمدرضا مهماندار، تغییر زمان شروع کار ادارات و خاتمه آن با عنایت به ابلاغیه استاندار تهران به احتمال زیاد این موضوع موجب خواهد شد که زمان شروع و خاتمه کار ادارات از حالت توزیع شده به صورت متمرکز در بیاید و این تغییر باعث تغییر ساعات پیک ترافیک خواهد شد.

وی افزود: با اجرای این طرح پیک ترافیک صبح از ساعت ۷ به 5:30 صبح کاهش و در ظهر‌ها هم از ساعت ۳ تا ۴ به ساعت یک تا 3 تغییر خواهد یافت.

تغییر ساعات ادارات که برای صرفه‌جویی در مصرف برق صورت گرفت، صرف‌نظر از نارضایتی برخی کارمندان که باید صبح‌ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند و نیز مادران کارمند که مجبورند کودکان خود را یک ساعت زودتر بیدار کنند، پیامدهای مثبت دیگری هم داشت. بدون شک کاهش ترافیک صبحگاهی در ساعات 7 تا 8صبح یکی از این پیامدهاست. روز گذشته در این ساعات که همیشه شاهد اوج ترافیک بودیم، خیابان‌ها بسیار خلوت بود و ترافیک ساعت 5 تا 7 عصر نیز سبک‌تر و روان‌تر از روزهای پیش به نظر می‌آمد. حال باید دید آیا این طرح موقت می‌تواند به کاهش ترافیک تهران کمک کند و آیا امکان ادامه‌دار کردن آن وجود دارد یا خیر؟

 

 

ارسال نظر