رویداد

۱۴۰۱/۰۹/۲۷ - ۰۳:۳۴:۲۰
کد خبر: ۱۹۵۴۲۱

مطالبه ارزی صادرکنندگان از دو قوه

با هدف ایجاد امنیت غذایی، افزایش سطح صادرات محصولات کشاورزی و حفظ بازارهای صادراتی، حذف پیمان‌سپاری ارزی در حوزه کشاورزی از سوی بخش خصوصی دنبال می‌شود. طی نشستی که با پیگیری کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در مجلس برگزار شد، صادرکنندگان محصولات کشاورزی به ویژه اعضای انجمن خشکبار، دغدغه‌های خود را که منجر به کاهش میزان صادرات در این حوزه شده است، تشریح کردند. پیمان‌سپاری ارزی مهم‌ترین مانعی بود که از منظر فعالان بخش کشاورزی باید به‌طور کامل حذف شود.

به اعتقاد آنها برگرداندن ارز در شرایط کنونی منجر به طولانی شدن روند صادرات و در نتیجه از دست رفتن بازارها شده است که در نتیجه کاهش میزان صادرات را به دنبال دارد. بخش خصوصی با نگاه به شرایط حاکم بر منطقه، معتقد است که ایران می‌توانست پررنگ‌تر از قبل در تامین نیازهای سایر کشورها به محصولات کشاورزی ایفای نقش کند؛ اما متاسفانه به دلیل وضع قوانین بازدارنده، فرصت‌ها را برای ارزآوری به کشور از دست داده و می‌دهد و بازار را به رقبایی چون ترکیه، امریکا و اسپانیا که در بحث خشکبار و زعفران پیش‌رو هستند، واگذار می‌کند. در این بین محسن امینی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز به اهمیت امنیت غذایی در کشور که امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی در جامعه جهانی تبدیل شده است، اشاره و تصریح کرد: متناسب با وضعیت موجود، انتظار بخش خصوصی این است که دولت و مجلس در کنار هم تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا ارزآوری لازم به کشور اتفاق افتد و سطح صادرات غیرنفتی افزایش یابد؛ اما در عمل عکس آن را شاهد هستیم. این فعال اقتصادی از مشکلاتی گفت که صادرکنندگان خشکبار با آنها دست به گریبان هستند. بر اساس اظهارات او شکافی قیمتی به ارز آزاد و ارز نیمایی و تاکید بانک مرکزی به تداوم روند پیمان‌سپاری ارزی موجب شده تا رغبت صادرکنندگان به‌نام و واقعی برای ادامه این مسیر از بین برود و افراد جدیدی که صادرکننده نبودند وارد میدان شوند. این معضل موجب شده تا علاوه بر کاهش میزان صادرات، شاهد از دست رفتن بازارها باشیم. امینی بر لغو پیمان‌سپاری ارزی تاکید کرد و گفت: صادرکننده برای ادامه حرکت باید ارز صادراتی را به کشور برگرداند؛ اما این روند با نظام‌های تعریف شده توسط بانک مرکزی امکان‌پذیر نیست.

قیمت آجیل شب یلدا؛ حداکثر ۳۵۰ هزار تومان

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران گفت: قیمت آجیل یلدای ممتاز حداکثر ۳۵۰ هزار تومان است. غلامرضا خدامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عرضه و تقاضا قیمت اصلی اجناس را مشخص می‌کند، اظهار کرد: کمبود خاصی در زمینه خشکبار نداریم به جز چند نوع که رایزنی به جهت واردات این نوع محصولات در حال انجام است. وی ادامه داد: قیمت آجیل یلدای ممتاز حداکثر تا مبلغ ۳۵۰ هزار تومان است. رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران اضافه کرد: با توجه به اینکه مقدار و درصد استفاده از اجناس تشکیل‌دهنده آجیل در مخلوط کردن قیمت واقعی را مشخص می‌کند بعضا به جهت اینکه قیمت آجیل شب یلدا ارزان‌تر تمام شود برخی کسبه سلیقه‌ای عمل کرده و بادام زمینی ریز یا درشت، میوه خشک ارزان قیمت، انواع برگه، فندق خام به جای مغز فندق و نخودچی را در آجیل شب یلدا مخلوط کرده و قیمت را کمتر می‌کنند. وی تصریح کرد: کسبه آجیل فروش با توجه به درصد مخلوط کردن آجیل نهایت همراهی و مشتری مداری را همچون سال‌های کرونا با مردم دارند تا همه خانواده‌ها در کنار هم بزرگ‌ترین شب سال را به خوشی سپری کنند.

بی‌اثری نوسانات نرخ دلار  بر قیمت لوازم خانگی 

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز تاثیری بر قیمت لوازم خانگی و تقاضا در این بازار نداشته، گفت که مغازه‌داران هم نمی‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند، چراکه به دلیل رکود حاکم بر بازار، افزایش قیمت، خودزنی است. در هفته‌های اخیر نرخ ارز سیر صعودی داشته و این وضعیت بر بازارهای دیگر از جمله مسکن، خودرو و غیره هم اثر داشته است. اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی گفت: افزایش نرخ ارز تاثیری بر قیمت لوازم خانگی و تقاضا در این بازار نداشته است. به گفته وی قیمت‌ها تغییر نکرده، چرا که اگر شرکت‌ها قیمت محصولات خود را افزایش دهند، کسی کالا نمی‌خرد. البته زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت شنیده می‌شود، اما تاکنون شرکتی قیمت‌ها را افزایش نداده است. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه قدرت خرید هم افزایش نداشته که انتظار افزایش تقاضا یا کاهش رکود داشته باشیم، تصریح کرد: اینکه مردم نگران افزایش بیشتر قیمت‌ها باشند و خرید کنند هم درست نیست، چون مردم در حال حاضر هم پول ندارند و می‌دانند گران‌تر هم شود اتفاقی نمی‌افتد. پازوکی در پاسخ به اینکه آیا مغازه‌داران، با افزایش نرخ ارز قیمت کالاهای خود را افزایش نداده‌اند، گفت: مغازه‌داران هم نمی‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند، چرا که دنبال مشتری هستند. رکودی که برای کارخانه‌دار هست، برای آنها هم وجود دارد و افزایش قیمت در این وضعیت خودزنی است. گفتنی است اواخر خرداد امسال سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داده بود.

 

ارسال نظر